به گزارش پارس نیوز، 

دومین روز از برپایی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی به کار خود پایان داد که شاهد یک روند افزایشی در زمینه میزان بازدیدکنندگان نسبت به روز اول بود و پیش بینی می شود این رقم امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت نیز دوباره افزایش پیدا کند.

دیروز پنجشنبه، نسبت به روز چهارشنبه که روز اول نمایشگاه بود، نوشته ها و راهنماهای ابتدای راهروهای بخش ناشران عمومی در فضای شبستان نصب شده بود اما همچنان کتیبه های غرفه تعدادی از ناشران نصب نشده بود و نامشان قابل تشخیص نبود که باید با پرس و جو به هویت غرفه های مورد نظر پی برده می شد.

اولین نشست خبری همایون امیرزاده سخنگوی نمایشگاه با خبرنگاران دیروز در ستاد خبری و امور رسانه ای نمایشگاه برگزار شد و امیرزاده در این نشست، از اضافه شدن سه بند جدید به آئین‌نامه رسیدگی به تخلفات ناشران بعد از استعلامی که از طرف دفتر حقوقی وزارت ارشاد صورت گرفته است، خبر داد.

این مقام مسئول همچنین در سخنان خود گفت: از امروز پنجشنبه (۱۳ اردیبهشت ماه) کمیته حمایت و خرید کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در نمایشگاه مستقر شده و مقرر است تا سقف یک میلیارد تومان خرید حمایتی از ناشران انجام شود.

همان طور که در گزارش روز اول نمایشگاه بیان شد، در نمایشگاه سی و یکم هیچ‌کدام از پارکینگ‌های مجموعه مصلی برای استفاده بازدیدکنندگان اختصاص پیدا نکرده و این فضاها در اختیار شرکت واحد اتوبوسرانی، سازمان تاکسیرانی و عوامل اجرایی و ستادی نمایشگاه کتاب قرار گرفته است. اما نکته ای که در روز دوم نمایشگاه در این باره جلب توجه می کرد، گلایه و اعترض برخی از ناشران برای استفاده از پارکینگ ها بود.

برخی از ناشران در گفتگوهایی که با خبرنگار مهر داشتند، به این مساله اشاره کردند که ظرفیت محدود پارکینگ های در نظر گرفته شده برای ناشران و دست اندرکاران حوزه نشر در نمایشگاه، باعث می شود که در دقایق اولیه آمدنشان به نمایشگاه یعنی زمانی که چند دقیقه از ساعت ۱۰ گذشته، ظرفیت پارکینگ، تکمیل بوده و جایی برای پاک خودرو و در نتیجه انتقال کتاب ها به نمایشگاه وجود نداشته باشد. در نتیجه ناشران ناچارند کتاب های مورد نظر خود برای عرضه در مصلی را در مکانی بیرون از محوطه مصلی پارک کرده و کتاب ها را به هر نحوی که شده به غرفه برسانند.

از دیگر موضوعات جالب توجه ترافیکی نمایشگاه طی دو روز گذشته، تراکم ترافیکی است که ازدحام نیروهای راهنمایی و رانندگی ایجاد می کنند. ضلع و درهای جنوبی مصلی که از سمت خیابان شهید بهشتی به این مجموعه راه دارند، امروز در نقاطی پرتراکم و ترافیک بودند و وقتی به این نقاط نزدیک می شدیم، مشاهده می شد که علت این تراکم زیاد بودن نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی و هماهنگ کنندگان و راهنمایان مسیر پارکینگ ها هستند. طی این دو روز همچنین تعداد زیادی نیروی پراکنده از افسران راهنمایی و رانندگی در اتوبان رسالت، خیابان شهید بهشتی و خیابان شهید مطهری مشغول خدمت رسانی هستند که تعداد زیادشان نسبت به روزهای پیش از مصلی، محسوس و قابل توجه است.

یکی از خبرهای دیگر دیروز نمایشگاه، مربوط به سخنان نماینده انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوانان بود که در آن اشاره شد ۷۰ ناشر کودک و نوجوان، به دلیل تعداد کم کتابهایشان در قالب غرفه جمعی در نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند.

آخرین خبر هم برگزاری اولین جلسه ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بود که همایون امیرزاده با خبردادن از برگزاری این نشست گفت: ستاد برگزاری سی‌ و یکمین نمایشگاه کتاب تهران در تلاش است تا با رفع نواقص، دو روز پرجمعیت پیش رو را به بهترین نحو پشت سر بگذارد.

امیرزاده در این جلسه با بیان اینکه احتمالا نمایشگاه در روزهای پنج‌شنبه و جمعه با جمعیت زیادی مواجه خواهد شد، گفته بود: تلاش داریم همه‌ مکانیزم‌ها و فرایندهای اجرایی و نظارتی به کار گرفته شود تا دو روز پرجمعیت پیش رو را با کمترین مشکل پشت سر بگذاریم.