به گزارش پارس نیوز، 

حسین صفری مدیر کمیته اجرایی و رفاهی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست خبری اظهار کرد: مهمترین چالش نمایشگاه کتاب را موضوع جا‌به‌جایی‌‌‌های همیشگی می‌‌دانم و باید یکبار برای همیشه برای صاحبخانه شدن نمایشگاه کتاب فکری اساسی بکنیم تا جلوی هزینه‌‌های مادی و معنوی این جابجایی‌‌ها گرفته شود.

وی گفت: با صاحبخانه شدن نمایشگاه کتاب، نمایشگاه‌‌های مطبوعات، قرآن و رسانه‌‌های دیجیتال نیز تعیین تکلیف می‌‌شوند. تا وقتی که این موضوع قطعی نشده با توجه به دسترسی، امکانات ویژه و همکاری خوب مدیران مصلی، بهتر است در همین مکان نمایشگاه کتاب را برگزار کنیم.

مدیر کمیته اجرایی و رفاهی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به اینکه بیش از هشتاد درصد از ناشران در فضای مسقف اسکان داده شده‌اند، گفت: امسال تمام تلاشمان را برای جانمایی ویژه شرکت کنندگان با همکاری بیش از هفتاد نهاد کردیم و علی‌رغم برخی مخالفت‌‌ها در زمینه ترافیک و ایمنی مصلی تهران را بیشتر از شهر آفتاب به عنوان مکان نمایشگاه کتاب می‌‌پسندیم.

صفری با اشاره به همکاری خوب پلیس و سازمان حمل و نقل ترافیک با مسئولان برگزاری نمایشگاه تصریح کرد: امسال کمیته‌‌های مختلفی برای مدیریت نمایشگاه تشکیل شده و می‌‌توان گفت همکاری شهرداری تهران در این زمینه بی نظیر بوده است. به خصوص در حوزه‌‌های رفاهی و حمل و نقل.

وی افزود: وجود دو ایستگاه مترو در دل مصلی نعمتی بزرگ است و خطوط یک و سه کمک شایانی به انتقال بازدیدکنندگان نمایشگاه می‌‌کنند. علاوه بر این همکاری خوب شرکت اتوبوسرانی و تاکسیرانی نیز از حجم ترافیک‌‌های احتمالی می‌‌کاهد.

 

پلمپ 5 غرفه مواد غذایی

این مقام مسئول با اشاره به نظارت ویژه بر خدمات ارائه شده در نمایشگاه اظهار کرد: ناظران دانشگاه شهید بهشتی فعالیت غرفه‌‌ها را تحت نظر دارند و در سه مرحله تذکر شفاهی، تعهد و پلمپ وظیفه خود را در قبال سلامت مردم انجام می‌‌دهند. تاکنون 5 غرفه مواد غذایی به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشتی پلمپ شده اند.

مدیر کمیته اجرایی و رفاهی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به اینکه ششصد مبلمان شهری وارد سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شده است، گفت: ما در روز اول از استقبال واقعا شگفت زده شدیم و لازم است برای طول هفته آینده تمهیدات ویژه‌ای را پیش‌بینی کنیم.

وی ادامه داد: تاکنون سه ایستگاه مادر و کودک در نمایشگاه تعبیه شده که قرار است به 5 ایستگاه برسد و در تلاش هستیم در حین برگزاری نمایشگاه موانع موجود را مرتفع کنیم.

 

از مرز 300 هزار نفر بازدید کننده گذشتیم

صفری خاطرنشان کرد: با توجه به مشاهدات ما به نظر می‌‌رسد تا این لحظه از مرز سیصدهزار بازدیدکننده گذشته باشیم. این مقام مسئول درباره اسکان دانشجویی گفت: هدف ما تکریم دانشجویان و اهالی قلم است و تاکنون هشتصد دانشجو از امکان اسکان دانشجویی بهره مند شده‌اند و در تلاش هستیم برای ناشران و بازدیدکنندگان شهرستانی نیز امکانات بیشتری را برای اسکان تدارک ببینیم.

کارت ملی به عنوان کیف پول

مدیر کمیته اجرایی و رفاهی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به همکاری سازمان ثبت و احوال کشور  تصریح کرد: برای نخستین بار طرح کارت ملی به عنوان کیف پول را در نمایشگاه کتاب امتحان کردیم که این طرح کمک بسیاری در کاهش هزینه‌‌ها می‌‌کند.

 

صفری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره پارکینگ و وضعیت پارکینگ نمایشگاه گفت: بنا به محدودیت ظرفیت پارکینگ‌‌های داخلی به ناشران، عوامل اجرایی و واحدهای اتوبوسرانی و تاکسیرانی اختصاص یافت.

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت مصلی و امکانات فراهم شده ما هم در زمینه فروش کتاب و بازدیدکننده رکورد خواهیم زد به همین دلیل در تلاش هستیم تا پارکینگ‌‌های پیرامونی داخل نمایشگاه در اختیار مردم و ناشران قرار بگیرد. البته اولویت ما تقویت حمل و نقل عمومی است.

مدیر کمیته اجرایی و رفاهی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با فروشگاهی یا نمایشگاهی بودن نمایشگاه کتاب گفت: به نظر من لازم است نمایشگاه کتاب تهران فروشگاهی باشد چراکه بسیاری از ناشران نقدینگی اولیه خود را برای فعالیت در طول یک سال از این راه تامین می‌‌کند.

گفتنی است؛ سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.