به گزارش پارس نیوز، 

دهم اردیبهشت ماه سالروز شهادت محسن وزوایی از فرماندهان لشکر27 محمد رسول‌الله(ص) است. آقا محسن را اگر بخواهیم در چند جمله تعریف کنیم، این طور می‌شود که در عمر کوتاه 22 ساله‌اش به قدر یک رمان بلند وقایع و رویداد شگفت‌انگیز دیده می‌شود. از رتبه یک کنکور گرفته تا مبارزات انقلابی و شرکت در تسخیر لانه جاسوسی و حضور در کردستان آشوب‌زده و فتح قله بازی‌دراز و تأسیس تیپ 10 سیدالشهدا(ع) و... همگی در همین 22 سال عمر کوتاه رخ داده است.

رتبه یک شیمی
 
شهید محسن وزوایی جوانی خوش‌سیما بود که پنجم مرداد ماه 1339 در تهران متولد شد. از همان کودکی و نوجوانی استعداد خوبی در علم‌آموزی بروز داد و توانست در سال 55 به عنوان رتبه یک رشته شیمی وارد دانشگاه صنعتی شریف شود. اما آقا محسن در دانشگاه سربه‌زیری دوران دانش‌آموزی‌اش را نداشت! خیلی زود وارد فعالیت‌های انقلابی شد و در بحبوحه انقلاب در تصرف دو پادگان مهم جمشیدیه و عشرت‌آباد نقش مهمی ایفا کرد. وی بعد از پیروزی انقلاب در زمره دانشجویان پیرو خط امام، در تسخیر لانه جاسوسی ورود یافت و به خاطر معلومات بالا و قدرت سخنوری‌اش، به عنوان سخنگوی دانشجویان در ماجرای لانه جاسوسی برگزیده شد.
 
محسن وزوایی که بلافاصله پس از تشکیل سپاه به این نهاد انقلابی پیوسته بود، به دنبال تجاوز عراق بعثی به ایران، داوطلبانه به جبهه غرب عزیمت کرد. با ورود او به این منطقه، تحولی پدید آمد؛ به گونه‌ای که در عملیاتی پارتیزانی به عنوان فرمانده گردان، مسئولیت محور تنگ کورک تا حد فاصل تنگ حاجیان را برعهده گرفت و توانست به کمک همرزمانش ارتفاعات حساس و سوق‌الجیشی تنگ کورک را از تصرف دشمن آزاد کند
 
فاتح بازی‌درا
 
یکی از وقایعی که باعث شد نام محسن وزوایی در اوایل جنگ در تمامی جبهه‌ها بپیچد، آزادسازی قله استراتژیک بازی‌دراز بود. در عملیاتی که اردیبهشت ماه 1360 طرح‌ریزی شده بود، محسن وزوایی به عنوان فرمانده گردان خط‌شکن وارد عمل شد. در این عملیات او با آنکه مجروح بود، توانست قابلیت چشمگیری به نمایش بگذارد و با اندک همرزمانش، 350 نفر از نیروهای کماندویی دشمن را به اسارت بگیرد. محسن وزوایی نقش فعالی در طراحی عملیات بازی‌دراز ایفا کرده بود و در همین نبرد به شدت مجروح شد و به تهران انتقال یافت. او در بیمارستان با وجود درد بسیار، ناله نمی‌کرد و به یکی از پزشکان که از مقاومت او در برابر درد ابراز شگفتی کرده بود گفت: «آقای دکتر! من هر چه بیشتر درد می‌کشم، بیشتر لذت می‌برم و احساس می‌کنم از این طریق به خدای خودم نزدیک می‌شوم.»
 
تأسیس لشکر سیدالشهدا(ع)
 
یکی از مواردی که شاید در زندگی جهادی شهید وزوایی کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد این است که نام او به عنوان مؤسس و اولین فرمانده لشکر10 سیدالشهدا(ع) در تاریخ جنگ به ثبت رسیده است. ماجرا به قبل از عملیات الی‌بیت‌المقدس برمی‌گردد که طی آن شهید داوود کریمی حکم تشکیل تیپ سیدالشهدا(ع) را به محسن وزوایی می‌دهد. او نیز نیروهایی که غالباً پاسدار بودند را با خود به جبهه‌های جنوب می‌برد. قرار بود تیپ تازه تشکیل شده امکانات خود را از تیپ 27 محمدرسول الله(ص) تأمین کند، اما در جلسه‌ای که با حاج احمد متوسلیان برگزار شد، تصمیم گرفته شد تا وزوایی و نیروهایش در غالب تیپ 27 وارد عمل شوند و فعلاً قضیه تشکیل تیپ 10 سیدالشهدا(ع) مسکوت بماند.
 
شهادت در جاده خرمشهر
 
شهید وزوایی به عنوان یک فرمانده نخبه در طول جنگ تحمیلی در عملیات‌ متعددی با مسئولیت‌های گوناگون حضور داشت. در 20 آذر 1360 در عملیات مطلع‌الفجر فرمانده بود. در اسفند سال 1360 فرمانده گردان حبیب‌بن مظاهر در تیپ تازه تأسیس محمد رسول‌اللّه(ص) شد و در عملیات فتح‌المبین شرکت کرد. سپس ماجرای تأسیس تیپ 10 سیدالشهدا(ع) پیش آمد که به هر روی این تیپ با تیپ محمدرسول الله(ص) ادغام گردید. محسن وزوایی نیز فرماندهی محور اصلی عملیات را برعهده گرفت تا همراه نیروهایش روی جاده اهواز- خرمشهر وارد عمل شود، اما درست در اولین روز آغاز الی‌بیت‌المقدس در دهم اردیبهشت ماه 1361 محسن وزوایی در سن 22 سالگی بر اثر اصابت گلوله و ترکش دشمن به شهادت رسید.
 
انتهای پیام/