به گزارش پارس نیوز، 

حجت الاسلام سعید اوتارخانی رئیس اداره اوقاف شهرستان ری بیان اینکه خبر تخریب امامزاده عبدالله فشافویه در شهرستان ری کذب است، گفت: فعلا درب امامزاده تا زمان مشخص شدن وضعیت فرجام خواهی نهایی این پرونده  بسته است  و به دلیل ارزش میراثی و تاریخ بنای این امامزاده، قانونا هیچکس حق تخریب آنجا را ندارد.

اوتارخانی تصریح کرد: این امامزاده از لحاظ بنا و ساختمان چهار بار کارشناسی شده و سندیت آن از دوره صفویه موجود است و حداقل سیصد سال قدمت دارد و مطالبی نیز در کتابهای قدیمی یافت کرده‌ایم که نشان از قدمت و سندیت این امامزاده می‌دهد.

وی با بیان اینکه ادعا می‌کنند اوقاف این بنا را ساخته است، گفت: میراث فرهنگی اعلام کرده که قدمت این امامزاده به قرن ششم برمی‌گردد و هیچ بنایی توسط اوقاف در مکان این امامزاده ساخته نشده است.

رئیس اداره اوقاف شهرستان ری ادامه داد: در سال ۷۹ برای این زمین سند گرفته‌اند و پس از مدتی در این مکان دامداری دایر کرده‌اند و لذا وقتی برای اخذ مجوز دامداری اقدام کرده اند، بایستی یک سری قوانین را رعایت می‌کردند مثلا باید در نزدیکی محل دامداری تردد نباشد و مسائل بهداشتی رعایت شود.

اوتارخانی با بیان اینکه هیچ امامزاده‌ای در کشور وقف‌نامه ندارد، بیان کرد: به ما گفتند وقف بودن اینجا را اثبات کنید در حالی که این کار لزومی ندارد چون هیچ امامزاده‌ای دارای وقف‌نامه نیست و در مورد شجره‌نامه نیز طبق تحقیقاتی که در کتاب‌های تاریخی انجام داده‌اند؛ عبدالله نامی از نسل جعفر طیار برادر حضرت علی(ع) در شهرستان ری بوده و با مشخصات امامزاده مدفون در فشافویه مطابقت دارد اما طرف مقابل انکار می‌کند و می گوید شجره نامه جعلی است.

وی گفت: شایعه‌ای نیز پخش شده مبنی بر اینکه "اداره اوقاف اظهار کرده که منشأ این امامزاده خواب یک زن است". این مطلب کذب محض است و ما بابت این موضوع شکایت کرده‌ایم.

بنای ساختمان ارزش میراثی دارد

رئیس اداره اوقاف شهرستان ری درخصوص نظر دادگاه تصریح کرد: در مراحل بدوی و تجدید نظر فعلا به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. سوابق و شهود لازم را داریم و اسناد و مدارک ابراز کردیم اما مورد قبول واقع نشده است. اکنون مراحل قضایی بدوی و تجدیدنظر طی شده و در مرحله فرجام خواهی هستیم.

اوتارخانی با اشاره به بسته بودن درب امامزاده تا اعلام وضعیت فرجام‌خواهی نهایی این پرونده، گفت: چه در دست اوقاف باشد و چه نباشد قانونا هیچکس حق تخریب آنجا را ندارد. به هیچ وجه قلع و قمع نمی‌شود اما می تواند خلع ید داشته باشد یعنی فقط تخلیه شود. به نظر من ۹۹درصد به حالت امامزاده برمی‌گردد و این مشکل برطرف می‌شود.

انتهای پیام/