به گزارش پارس نیوز، 

مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر عصر پنجشنبه ششم اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مهمانان خارجی جشنواره از جمله الیور استون در تالار وحدت برگزار شد.

این مراسم در حالی ساعت ۱۹:۳۰ با یک ساعت تاخیر و با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید شروع شد که در دو دوره گذشته، شروع و پایان به‌موقع آیین اختتامیه از ویژگی‌های بارز جشنواره جهانی فیلم فجر بوده و البته به نظر می‌رسد حضور میهمانان خارجی و تشریفات خاص سبب این تاخیر شده بود.

رامبد جوان مجری مراسم در بخش ابتدایی به تقدیر از دست‌اندرکاران جشنواره پرداخت و سپس سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره در سخنانی بیان کرد: دو سال گذشته بیشتر از دو سه دقیقه حرف نزدم و گزارش ندادم اما در جشنواره هر چه اتفاق افتاد حاصل دسترنج یک تیم خوشفکر و دلسوز بود و از همه اهالی سینما برای اینکه به من در برگزاری جشنواره کمک کردند و همچنین از میهمانان خارجی که رونق جشنواره بودند و بسیار آنها را خسته کردیم، قدردانی می‌کنم.

او با تشکر از آن دسته از اهالی رسانه‌ و کسانی هم که تلاش کردند حاشیه منفی برای جشنواره ایجاد کنند، قدردانی کرد!

وی سپس از حاضران خواست الیور استون را به عنوان فیلمساز بزرگی که در مراسم حضور دارد، تشویق کنند.

اولین بخش از اهدای جوایز به جایزه نتپک اختصاص داشت که به فیلم «هندی و هرمز» به کارگردانی عباس امینی تعلق گرفت.

امینی که از دریافت جایزه غافلگیر شده بود آرزو کرد: امیدوارم بچه‌های سرزمین من هیچ گاه مجبور نشوند به‌خاطر فقر تن به ازدواج دهند.

در بخش بعدی، جایزه فیلم اول با تقدیر از نگار مقدم بازیگر، به پویا بادکوبه کارگردان فیلم «درساژ» که در جشنواره برلین هم جایزه گرفته بود، تقدیم شد.

بادکوبه با بیان اینکه خیلی کیف می‌دهد که آدم در کشور خودش جایزه بگیرد، گفت: من این جایزه را به محمدرضا بادکوبه پدرم تقدیم می‌کنم که از کودکی هر وقت سرصحنه فیلم‌هایی که تهیه می‌کرد رفتم، نشان می‌داد که اخلاق و نظم از هر چیزی مهم‌تر است.

در ادامه، جایزه بین الادیان به فیلم گندم از کشور ترکیه ساخته سمیح اوغلو اهدا شد.

در بخش بعدی، جایزه صلح جشنواره با حضور الیور استون به «ریتی پان» کارگردان سرشناس کامبوجی اهدا شد.

استون با تمجید از پان گفت: او مدتی طولانی است که فیلمسازی می‌کند و من با افتخار این جایزه را به او تقدیم می‌کنم.

پان هم پس از دریافت جایزه خود گفت: برای این جایزه تشکر ویژه می‌کنم و فکر می‌کنم شاید سینما نتواند دنیا را تغییر دهد اما می‌تواند سبب شود که با هم دیالوگ داشته باشیم.

همچنین دیپلم افتخاری در این بخش به سازنده فیلم معدنچی «هانا اسلک» اهدا شد که وی آرزو کرد در سال‌های پیش رو تعداد بیشتری فیلم از کارگردانان زن ایرانی ببیند.


انتهای پیام/