به گزارش پارس نیوز، 

محمد سلطانی‌فر دی ماه سال گذشته به سمت معاونت مطبوعاتی منصوب شد و جای حسین انتظامی نشست.

او که امروز ـ پنجم اردیبهشت‌ ماه ـ در نخستین نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران حوزه رسانه سخن می‌گفت، با تأکید بر اهمیت امر آموزش اظهار کرد: به دنبال این هستیم که تحولی عمیق در روزنامه‌نگاری سنتی ایجاد کنیم و به سمت روزنامه‌نگاری نوین پیش برویم. ما نمی‌گوییم روزنامه‌نگاری سنتی منسوخ شده است اما معتقدیم مدل‌های انتقال پیام و مشارکت مردمی متفاوت شده و باید این موضوع را درک کنیم.

او ادامه داد: امروز روزنامه‌نگاری مشارکتی و شهروندی نگاه بالا به پایین ندارد و فضای روزنامه‌نگاری تعاملی شده است. در همین راستا باید روزنامه‌نگاری نوین و فضای مجازی آموزش داده شود تا بتوانیم خودمان را با دنیای جدید سازگار کنیم.

معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین درباره‌ی سیستم توزیع مطبوعات و تأثیری که این سیستم روی فروش دارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه توزیع روزنامه‌ها به روال ۷۰ سال پیش انجام می‌شود. باید قبول کنیم که تکنولوژی توزیع نیاز به تغییر دارد؛ چرا که یکی از علل فروش کم مطبوعات همین سیستم توزیع سنتی است. سال‌هاست که سیستم پست در جهان به مطبوعات ورود کرده است اما از آنجا که چند سال پیش ما در کشورمان سیستم توزیع پست قوی نداشتیم، این کار عملی نبود. به مدد تکنولوژی امروز سیستم پست در کشورمان مدرن شده و در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با پست منعقد کرده‌ایم که جزئیات آن در چند روز آینده به صورت رسمی منتشر می‌شود.

سلطانی‌فر اظهار کرد: همچنین در حال پیگیری هستیم که با شهردارها جلساتی را برگزار کنیم و مدل‌های جدید کیوسک‌های روزنامه‌فروشی‌ را به آن‌ها ارائه کنیم. این مدل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بیشتر جنبه اطلاع‌رسانی داشته باشند. اگر بتوانیم این طرح را عملیاتی کنیم شاهد تحول خوبی در فروش مطبوعات خواهیم بود.

او با اشاره به بیمه خبرنگاران یادآور شد: تصمیم گرفتیم شکل حمایتی از روزنامه‌نگاران را به شیوه سنتی برگردانیم و در همین راستا طرح اشتراک مجلات و بیمه را تعطیل کردیم. به این ترتیب هزینه بیمه خبرنگاران به سبد یارانه مستقیم مدیران مسؤول برگردانده می‌شود و در مقابل مدیران مسؤول موظف‌اند که نیروهای خودشان را بیمه کنند. در غیر این صورت از تسهیلات و کمک‌های وزارت ارشاد محروم می‌شوند.

معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد افزود: برای تسهیل امور بیمه خبرنگاران تاکنون مواردی انجام شده است؛ به عنوان مثال رسانه‌هایی که زیر پنج نفر نیرو دارند می‌توانند تنها با پرداخت هفت درصد، بیمه شوند. از سوی دیگر برخی از مدیران مسؤول که به دلیل مواجهه با دفاتر بیمه برای دریافت کد بیمه نگرانی داشته‌اند، می‌توانند از طریق کد بیمه معاونت مطبوعاتی، روزنامه‌نگاران خود را بدون سقف بیمه کنند. همچنین در تلاش هستیم که بیمه‌های تکمیلی، عمر و حوادث را از طریق صندوق هنر برای روزنامه‌نگاران تسهیل کنیم.

سلطانی‌فر همچنین با اشاره به طرح اینترنت بدون فیلتر برای خبرنگاران تأکید کرد: این طرح در راستای دسترسی آزاد به اطلاعات برای روزنامه‌نگاران تصویب شده است و تاکنون ۳۲۰ نفر شامل اینترنت بدون فیلتر شده‌اند.

او درباره شرایط کنونی لایحه سازمان نظام رسانه‌ای نیز توضیح داد: دیدگاه‌های کارشناسی زیادی را برای لایحه سازمان نظام رسانه‌ای بررسی کرده‌ایم و تمام نظرات روزنامه‌نگاران، اصحاب رسانه و اساتید را به اطلاع مسؤولان مربوطه و دولت رسانده‌ایم.

 

معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد با بیان اینکه روالِ دادن مجوز به رسانه‌ها تسهیل شده است، گفت: در سال‌های اخیر تلاش شده که درخواست افراد برای راه‌اندازی رسانه‌ها تسهیل شود و این فرایند همچنان نیز ادامه دارد اما روزنامه‌نگاری کودک و نوجوان را از این روال مجزا کرده‌ایم. پیشتر دادن مجوز به رسانه‌های کودک و نوجوان آسان بود اما الان کمیته‌ای در این راستا تشکیل شده است که باید برای دریافت مجوز رسانه‌های کودک و نوجوان حتما از آن فیلتر عبور کرد.

سلطانی‌فر همچنین در سخنانی با تأکید بر حمایت از خبرنگاران خارجی مستقر در ایران و آن‌هایی که در رفت و آمد هستند، یادآور شد: تلاش می‌کنیم ضمن برقراری ارتباط خوب با این خبرنگاران از کمک آن‌ها در مسیر رساندن پیام‌هایمان به دنیا بهره‌مند شویم.

معاون مطبوعاتی در این نشست همچنین از دیگر برنامه‌های این معاونت در راستای تسهیل امور مربوط به رسانه‌ها و خبرنگاران سخن گفت که در این میان می‌توان به مشکل کاغذ، بیمه خبرنگاران، حضور خبرنگاران برای پوشش مسابقات جام جهانی، طرح ترافیک خبرنگاران و ... اشاره کرد.

سلطانی‌فر همچنین موضع این معاونت در قبال موضوع طرح انحصار تولید صوت و تصویر توسط صداوسیما را اعلام کرد که از رسانه‌ها درخواست کرد این بخش به همراه موارد پاراگراف بالا منتشر نشود.

او در این نشست اظهار نظر رسمی درباره طرح انحصار تولید صوت و تصویر توسط صداوسیما را به خبری که چندی دیگر در سایت معاونت مطبوعاتی منتشر می‌شود، منوط کرد.

اما در خبری که پس از نشست منتشر شد، سلطانی‌فر درباره طرح انحصار مجوز صوت و تصویر توسط صداوسیما که با انتقادهای زیادی از سوی کارشناسان رسانه مواجه شده است، اظهار کرد که انحصار صدور مجوز مؤسسات فعال در زمینه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی برای سازمان صداوسیما، هم نیاز به تعیین مصادیق و مدل اقتصادی تعریف‌شده دارد و هم برخلاف سیاست‌های عمومی نظام و دولت در زمینه حمایت از فعالان بخش خصوصی، تولید محتوای بومی و حمایت از جوانان فعال در فضای مجازی است.

او ایجاد انحصار برای سازمان صداوسیما در حوزه فعالیت‌های صوتی و تصویری در فضای مجازی را مغایر با مأموریت‌های شورای عالی فضای مجازی به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در حوزه فضای مجازی و سیاست‌های کلی نظام مبنی بر عقب‌نشینی دولت و دستگاه‌های حاکمیتی در تصدی‌گری و واگذاری امور مختلف به مردم، تشکل‌های مردمی و صنفی دانست و تاکید کرد: قطعا با هرگونه انحصار در فعالیت‌های فراگیر مردمی که امروزه به مدد پیشرفت‌های تکنولوژیک به راحتی در اختیار همگان است، مخالف هستیم.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه سازمان صداوسیما نمی‌تواند مرجع صدور مجوز برای فعالیت‌های خارج از این سازمان به صورت فراگیر باشد، تصریح کرد: اگرچه در متن مصوبه اخیر، ابهامات فراوانی وجود دارد که عدم توضیح درباره آن قطعا مشکل ساز خواهد بود، اما تاکید سازمان صداوسیما بر مدیریت فضای مجازی در حوزه صوت و تصویر به هیچ وجه قابل قبول نیست؛ چرا که کارشناسان و فعالان رسانه‌ای معتقدند آینده رسانه‌ای در جهان و ایران، بر مبنای مولتی مدیا شکل خواهد گرفت.

 

 

او همچنین با تاکید بر اینکه آنچه صداوسیما می‌تواند انجام دهد، راه‌اندازی رادیو و تلویزیون خصوصی و یا تلویزیون اینترنتی است که انحصارش در اختیار صداوسیماست، گفت: . وزارت ارشاد معتقد است انحصار صداوسیما تنها محدود به بحث تلویزیون اینترنتی(IPTV) است.

معاون مطبوعاتی تاکید کرد: با توجه به اقدامات فراقانونی که در سال‌های اخیر توسط سازمان صداو سیما بر اساس تفسیر اشتباه از استفساریه شورای نگهبان در خصوص اصول 44 و 175 قانون اساسی و قانون نحوه اداره صدا و سیما در زمینه محدودسازی فعالیت پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها و مؤسسات رسانه‌ای دیگر در زمینه انتشار فیلم و صوت انجام شده، به نظر می‌رسد انحصار صدور مجوز انتشار صوت و تصویر فراگیر در اختیار صداوسیما باعث ایجاد اختلالی عظیم در اطلاع‌رسانی و فعالیت رسانه‌های دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات که یگانه نهاد اعطای مجوز رسانه است باشد.

سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: امروز عرصه فعالیت‌های صوتی و تصویری در فضای مجازی بسیار سهل و در دسترس شده؛ مضاف بر این و مطابق سیاست‌های کلی فضای مجازی و با تاکید وزیر محترم ارتباطات، تصویب نهایی این قانون، مانع بزرگی در تحقق لایه‌های خدمات و محتوای شبکه ملی اطلاعات خواهد بود. به عبارتی شاهد خروج سرمایه‌های اصلی کشور ـ جوانان مستعد ـ از فعالیت در این عرصه و رشد فعالیت‌های زیرزمینی و خارج از چارچوب‌های نظام خواهیم بود.

 

 

انتهای پیام/