به گزارش پارس نیوز، 

حجت الاسلام سید مصطفی میرلوحی روز دوشنبه در نشست خبری در محل دانشگاه امام صادق (ع) افزود: اسلام و قران بدون حدیث معنی ندارد و در زمان رسول الله (ص) خود ایشان و بعد از آن حضرت، ائمه بزرگوار مفسر قران هستند.
وی افزود: از ابتدای زمان پیغمبر و ائمه مخالفت با احادیث بوده و برای حفظ آن در طول اسلام خون ها ریخته شده و زندان ها و زجرها تحمل شده است.
وی گفت: در دهه های اخیر نیز یک موج روشنفکری در محافل راه افتاد که با وجود قرآن، چه نیازی به حدیث وجود دارد تا جایی که علما از بازگشت نغمه های قرآن بدون حدیث احساس نگرانی می کردند و بزرگانی چون شهید مطهری توسط این نحله به شهادت رسیدند؛ گروهی که شعار زیبای بازگشت به قرآن می دادند اما کدام قرآن؟
رئیس هیات مدیره موسسه امام هادی (ع) گفت: از آنجا که دشمن همواره به تمام سرمایه های ما چشم داشته و احادیث دینی ما نیز جزء سرمایه های ارزشمند دین ماست و در شرایطی که دشمن به دنبال ریختن انگاره های عقیدتی جوانان بوده و نغمه هایی در داخل خود حوزه تشیع نیز به گوش می رسد؛ برگزاری همایشی در دفاع از احادیث اهل بیت (ع) لازم به نظر می رسید.
میرلوحی با اشاره به برگزاری اولین همایش «واکاوی اصالت میراث شیعه» با هدف تجلیل، اهتمام و احترام از حرکت حفظ حدیث شیعه و جایگاه رفیع میراث آن افزود: موسسه امام هادی (ع) با کمک نهادهای چون حوزه های علمیه و جامعة المصطفی (ص) در نهم اردیبهشت ماه امسال در مرکز فقهی ائمه اطهار قم این همایش را با حضور اساتید و صاحبان فن برگزار می کند.
رئیس همایش «واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه» با اشاره به کم لطفی ها به حدیث شیعه در طول تاریخ، خاطرنشان کرد: بزرگان دین ما در شناخت سره و ناسره و احادیثی که با عنوان مجهولات وارد احادیث ما شده، همواره اهتمام داشته اند.
وی افزود: اما متاسفانه همیشه حرکت های افراطی مخرب بوده اند و چون عده ای با اساس امامت و جایگاه اهل بیت (ع) مخالفند و به هدف خود نرسیدند به سمت احادیث و تلقین بدون سند بودن احادیث حرکت دارند و گاهی افراط را به حدی می رسانند که ادعا می کنند از 110 جلد بحارالانوار تنها دو تا سه جلد قابلیت اعتماد دارد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: علاوه بر این احادیثی تحت عنوان «اسرائیلیات» وارد سرمایه حدیثی ما شده که موجب انحراف جوانان و دورکردن آنها از معارف شیعه به ویژه از طریق فضای مجازی می شوند.
اسرائیلیات، اصطلاحی در معارف اسلامی، به ویژه در زمینه تفسیر و علوم حدیث، ناظر به روایات و قصص و مفاهیمی است که نه در قرآن و احادیث نبوی، بلکه در تعالیم امت‌های پیشین به ویژه بنی اسرائیل ریشه دارند و حاصل جریانی است از داستان‌سرایی، اسطوره‌پردازی و وجوهی دیگر از تعالیم غیر اصیل که به ویژه در سده‌های نخست هجری توسط گروهی -بیشتر از یهودیان اسلام آورده- ساخته شده و به حاشیه آموزش‌های مسلمانان راه یافته است.
میرلوحی افزود: یک هزار و 22 حدیث در امامت داریم که افراط گرایان و معاندان با عینک خاص خود می خواهند ترویج کنند که کمتر از 10 حدیث، قابل وثوق است.
رئیس موسسه امام هادی (ع) با بیان اینکه اتصال و چسبندگی با معارف اهل بیت (ع) در حد انتظار وجود ندارد، تاکید کرد: نسل جدید غیر از جنبه علمی کلام اهل بیت (ع) باید با معارف آنها نیز آشنا شوند.
وی بر اهتمام بیشتر رسانه ها، حوزه های علمیه، دانشگاه ها و هنرمندان در ایجاد تریبون مباحث حدیثی اهل بیت (ع) برای معرفی به عالم تاکید کرد و گفت: هنرمندانی که دنبال سوژه های فاخرند در معارف اهل بیت (ع) می توانند آن را بیابند.
میرلوحی با بیان اینکه مسائل قابل عرضه جهانی در معارف اهل بیت وجود دارد، تاکید کرد: مسائل همه جانبه و جذاب در معارف و زندگی اهل بیت (ع) وجود دارد که هنرمندان می توانند به لباس هنر، انیمیشن، فیلم و قالب های گوناگون ارائه دهند.
وی با اشاره به تداوم برگزاری همایش واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه به عنوان سلسله همایش در سالهای بعدی کفت: در همایش نخستین از کتاب «اعتبار سنجی حدیث شیعه» نوشته سیدعلیرضا حسینی شیرازی از شاگردان آیت الله شبیری زنجانی و مجموعه 12 مقاله ای با موضوع حدیث و معرفی کتاب رونمایی خواهد شد.
به گفته میرلوحی، این کتاب از سوی برخی حوزه های علمیه و دانشگاهها به عنوان یک کتاب درسی استفاده خواهد شد.
در این نشست همچنین از پوستر همایش واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه رونمایی شد.
فراهنگ**3009**1055