به گزارش پارس نیوز، 

این همایش با هدف معرفی شخصیت علمی و فرهنگی حمدالله مستوفی و نیز بررسی دستاورد های علمی و تاریخی این مورخ برگزار شد و در کنار سخنرانی اساتید برجسته برنامه های جنبی نیز برای آن پیش بینی شد.

اسکندری نژاد یادآورشد: همایش حمدالله مستوفی در سه گروه ادبیات، جغرافیا و تاریخ برگزار و داوری و بررسی مقالات توسط کارشناسان و هیئت داوری انجام شد.

وی تصریح کرد: پس از فراخوان ملی تعداد 45 مقاله به دبیرخانه رسید که با نظر هیئت کارشناسی تعداد 33 مقاله برای ارائه در همایش برگزیده شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین یادآورشد: دو هدف عمده را در برگزاری این همایش دنبال می کردیم تا با احیاء نام مفاخر در بزرگداشت آنها موجب بالندگی فرهنگ کشور و استان شود و نکته دوم این که در بوته پژوهش با این آثار و روز آمد کردن و انتقال آن به دانشجویان بتوانیم از میراث گذشته برای حل مشکلات امروز استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: مقالات ارائه شده در همایش قوی بود و توانست مورد توجه شرکت کنندگان قرارگیرد و سخنرانی ها نیز گیرایی لازم را داشت و در مجموع استقبال خوبی صورت گرفت و این موضوع بیانگر موفقیت ما در رسیدن به هدف بود.

اسکندری نژاد اظهارداشت: خوشبختانه سالن برگزاری همایش در بخش صبح و عصر مملو از جمعیت بود و جای خالی نداشتیم و این استقبال بیانگر گرایش مردم و ادب دوستان از مراسمی است که شخصیت های علمی و تاریخی را معرفی می کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در خصوص این که حمدالله مستوفی چه الگویی به نسل امروز می دهد گفت: اساسا یکی از اهداف ما در برپایی اینگونه برنامه های نکوداشت این است تا ببینیم کسی که 700 سال پیش آثاری داشته و تاثیرگذار بوده در عصر حاضر چه پیام و حرفی می تواند برای ما داشته باشد و چه تغذیه ای برای نسل جوان ما دارد.

وی بیان کرد: باید شخصیت های برجسته و تاثیرگذار خود را به نسل امروز معرفی کنیم تا به گذشته خود افتخار کنند و به خود باوری و اعتماد به نفس بیشتری برسند و بدون شک اگر تولیدات این عالم فرهیخته به عنوان ذخایر قابل اعتنا بخوبی به جوانان معرفی شود می تواند الگویی برای آینده سازان باشد و به آنها مسیر زندگی را نشان دهد.

حمدالله مستوفی، جغرافی‌دان، مورخ، شاعر و نویسنده ایرانی قرن هشتم است.

از حمدالله مستوفی، سه اثر باقیست: تاریخ گزیده که خلاصه تاریخ عالم، تاریخ عمومی، تاریخ اسلام و تاریخ ایران تا زمان نویسنده است.

نزهت القلوب: این کتاب در جغرافیا است و در سال 740 ه. ق نگارش آن به پایان رسیده ‌است که این کتاب را از اولین دانشنامه های فارسی به حساب آورده‌اند.

ظفرنامه: منظومه ظفرنامه در هفتاد و پنج هزار بیت به وزن شاهنامه در سال 735 ه. ق به پایان رسید.

حمدالله مستوفی متولد به سال 680 و وفات او در سال 750 ه. ق اتفاق افتاده ‌و مزارش در محله ملک‌ آباد قزوین باقی است.

آرامگاه مستوفی در شهر قزوین، خیابان طالقانی، خیابان ملک‌آباد سابق، کوچه مستوفی واقع شده و این اثر در 20 بهمن سال 1318 با شمارهٔ ثبت 332 بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از اماکن مورد احترام مردم محسوب می شود.