به گزارش پارس نیوز، 

این روزها حال و هوای تنها سینمای زاهدان با اکران دو فیلم "لاتاری" و "مصادره" رنگ و بوی بهاری به خود گرفته است. سینمایی که به دلایلی نتوانست در آغاز تعطیلات نوروزی اکرانی مناسب با این ایام را برای مخاطبانش به اجرا درآورد اما از نیمه دوم تعطیلات نوروز با اکران "به وقت شام" نظر مردم را به سوی خود جلب کرد. پس از آن نیز حالا حدود 20 روز است با اکران دو فیلم پرفروش و پرمخاطب سی ششمین جشنواره فیلم فجر میزبان خیل عظیمی از علاقه‌مندان به هنر و سینما در زاهدان است به طوری که براساس مشاهده خبرنگار تسنیم در همان ساعت اولیه فروش بلیت ظرفیت سینما هلال پر می‌شود و بسیاری از علاقه‌مندان پشت در سالن سینما باقی می‌مانند و به خانه بازمی‌گردند. همچنین ترافیک خیابان آزادی نیز نشان‌دهنده این استقبال گسترده مردم بود به طوری که متقاضیان سینما برای پارک خودروی خود مجبور بودند به خیابان‌های مجاور بروند.

اکران فیلمِ خوب استقبال مردم را در پی دارد

شب گذشته یکی از شهروندان زاهدانی که در سینما هلال موفق به خرید بلیت برای فیلم لاتاری نشد دراین‌باره به خبرنگار پارس نیوز با ابراز رضایت از ایجاد این سالن تخصصی سینما در زاهدان گفت: متأسفانه تقاضا برای تماشای این فیلم مانند زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر بسیار زیاد است و مجبورم فردا مجدد برای دیدن این فیلم مراجعه کنم. در همان موقع اکران فیلم‌های جشنواره هم موفق نشدم برای دیدن این فیلم بلیت تهیه کنم.

نارویی ادامه داد: اینکه پس از سال‌ها زاهدان صاحب یک سینما تخصصی و استاندارد شده اتفاق مبارکی است اما به نظرم جمعیت فعلی زاهدان نیازمند سالن‌های بیشتری است.

وی تصریح کرد: درست است که در زمان اکران برخی فیلم‌ها ممکن است صندلی همین یک سینما هم خالی بماند اما استقبال مردم از اکران فیلم‌های پرطرفدار نشان می‌دهد که اگر فیلم خوب روی پرده برود مردم زاهدان نیز مانند شهرهای دیگر رغبت بیشتری نسبت به سینما رفتن دارند.

 

صف طولانی پشت کیشه فروش بلیت

یکی دیگر از شهروندان نیز دراین‌باره به خبرنگار ما گفت: استقبال مردم از فیلم‌های جدید آن‌قدر زیاد است که وقتی دو ساعت مانده به اکران برای تهیه بلیت به سینما مراجعه کردم همه صندلی‌ها رزرو شده بود. مأمور فروش بلیت توصیه کرد تا همان ساعت اکران مجدد مراجعه کنم تا درصورتی‌که رزرو شخص دیگری کنسل شد بتوانم بلیت تهیه کنم اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و باید در روزی دیگر برای دیدن فیلم مراجعه کنم.

محمدی ادامه داد: اکثر مردم در روزهای پنجشنبه و جمعه تمایل برای تفریحات مختلف برنامه‌ریزی می‌کنند و درصورتی‌که فیلم خوبی برای اکران وجود داشته باشد حتماً یکی از گزینه‌های مردم رفتن به سینما خواهد بود. همان‌طور که بنده شخصاً در پنجشنبه و جمعه گذشته شاهد شلوغی سینما هلال بودم و این استقبال از ترافیک ایجادشده جلوی سینما کاملاً مشهود بود اما در این دو روز برخی مردم نتوانستند فیلم دلخواه خود را ببینند چراکه ظرفیت سالن پر شد.

این وضعیت در حالی است که سینمای دیگر شهر زاهدان یعنی "اشراق" از نیمه‌ اسفند سال گذشته به دلیل تعمیرات تعطیل شد و به گفته معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که فعلاً وجود یک سینما برای مردم زاهدان کافی است، بر این اساس تجهیز و تعمیر سینما اشراق در دستور کار قرارگرفته است.

نصیر احمد ملازهی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه تعمیرات سینما اشراق هنوز آغاز نشده است، اظهار داشت: خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شد، سینما هلال به‌عنوان یک سینمای درجه یک و استاندارد در زاهدان ایجاد شد و الان به نوعی دیگر مشکل سینما در زاهدان نداریم و ازآنجایی‌که در سینما هلال هم علی‌رغم استقبال مردم صندلی‌های خالی هم زیاد است درنتیجه احساس کردیم این سینما جوابگوی نیاز فعلی هست.

ملازهی تصریح کرد: تعطیلی سینما اشراق به دلیل تعمیرات به معنی منحل شدن سینما اشراق نیست بلکه این سینما به فعالیت خودش در آینده ادامه خواهد داد اما ممکن است نوع فعالیت آن فرق کند به‌عنوان‌مثال ممکن است برنامه‌هایی برای اقشار مختلف مانند کودکان و نوجوانان داشته باشیم یا اینکه سینما تجربه را برای اهالی هنر و قشر روشنفکر جامعه در این مکان راه‌اندازی و نشست‌های سینمایی، نقدها و بررسی‌ها، دعوت از اساتید سینمایی به همراه پخش فیلم و نقد و سایر ورک شاپ‌های تخصصی را برگزار کنیم.

 

با افزایش سالن‌های سینمایی حق انتخاب مردم بیشتر می‌شود

مدیر سینما هلال نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم معتقد است: از آنجایی که فرهنگ سینما رفتن کم کم در بین مردم زاهدان در حال شکل‌گیری است به نظرم باید تعداد سالن‌های سینما افزایش یابد تا مردم قدرت انتخاب بیشتری داشته باشند.

سلمانژاد با اشاره به اینکه استقبال مردم از فیلم‌های اکران شده از نیمه دوم فروردین بسیار زیاد بوده است، گفت: در زمان اکران فیلم‌های "به وقت شام"، "لاتاری" و "مصادره" تا کنون در هیچ سانسی کمتر از 400 نفر متقاضی نداشتیم و در اکثر سانس‌ها ظرفیت سینما هلال به طور کامل پر شد و ما انتظار چنین استقبالی از سوی مردم را نداشتیم.

وی تصریح کرد: مدیریت سینما هلال از زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر در زاهدان تا کنون سعی کرده است فیلم‌های روز سینمای ایران را اکران کند.

مدیر سینما هلال با بیان اینکه در مجتمع فرهنگی هلال تنها یک سالن سینما با ظرفیت 530 نفر وجود دارد، افزود: با وجود یک سالن فیلم‌های محدودی را می‌توانیم اکران کنیم و در واقع انتخاب‌های ما محدود خواهد بود این در حالی است که به عنوان مثال اگر سه سالن داشتیم به راحتی می‌توانستیم 6 فیلم را همزمان اکران کنیم.

سلمانژاد ادامه داد: به همین دلیل وقتی فیلم‌هایی مانند "لاتاری" و "مصادره" با گذشت بیش از 20 روز از شروع اکران آن‌ها در زاهدان هنوز هم استقبال مردم بی‌نظیر است ما نمی‌توانیم این فیلم را از پرده پایین بیاوریم و فیلم جدیدی را اکران کنیم.

بهار صنعت سینما در زاهدان

وی تصریح کرد: بنده با افزایش تعداد سالن‌های سینما در زاهدان موافق هستم و شنیده‌ام قرار است دو سالن دیگر توسط بخش خصوصی در مجتمع فرهنگی و تفریحی لادیز افتتاح شود که این افزایش تعداد سالن‌های سینما برای وضعیت فرهنگی و هنری استان خیلی خوب است و موجب پر شدن سبد فرهنگی خانواده‌ها می‌شود.

سلمانژاد با بیان اینکه فرهنگ سینما رفتن تازه در بین مردم این استان در حال شکل گرفتن است، گفت: زمانی در این شهر دو سینما وجود داشت که تعطیل شد و دلیل این تعطیلی چیزی جز بی‌توجهی مردم به سینما نبود اما الان این صنعت در زاهدان رونق پیدا کرده است و فکر می‌کنم اگر تعداد سینماها چه در زاهدان و چه در دیگر شهرستان‌ها بیشتر شود بازهم شاهد چنین استقبالی از سوی مردم باشیم.

مدیر سینما هلال با اشاره به اینکه سینما هلال زاهدان در ردیف سینماهای رده "الف" کشور قرار دارد، خاطرنشان کرد: استقبال مردم از بعد از تعطیلات نوروزی آن‌قدر زیاد بوده است که شرکت‌های پخش فیلم باور نمی‌کردند فیلم‌های اکران شده در زاهدان به‌اندازه سینماهای بزرگ کشور فروش داشته باشد.

وی ادامه داد: استقبال مردم از سینما هلال نیز از زمان جشنواره فیلم فجر آغاز شد چراکه تا آن زمان بسیاری از مردم اصلاً نمی‌دانستند سینمایی با این کیفیت در زاهدان وجود دارد که نقش رسانه و بازتاب جشنواره فیلم فجر زاهدان در این زمینه بسیار تأثیرگذار بود.

سلمانژاد به افزایش آگاهی مردم از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی اشاره کرد و گفت: مخاطب امروز سینما مردمی هستند که قبل از آمدن به سینما درباره فیلم‌های روی پرده تحقیق می‌کنند و در واقع با آگاهی نسبت به فیلم‌های پرفروش در سالن سینما حاضر می‌شوند برای همین است که بیننده فیلم‌های لاتاری و مصادره در زاهدان مانند تهران، تبریز و یا دیگر شهرهای بزرگ کشور است.

حداقل 2 سینمای دیگر در زاهدان بازگشایی شود

مدیر سینما هلال ادامه داد: با این وجود نباید به این وضعیت قانع شویم و مردم باید کاری کنند که حداقل 2 سینمای دیگر در زاهدان بازگشایی شود. این اتفاق باید بیفتند چرا که مردم باید حق انتخاب داشته باشند. شاید به عنوان مثال کسی از امکانات سینما هلال راضی نباشد یا اینکه این سینما به محل زندگی آن‌ها نزدیک نیست. بنابراین افزایش تعداد سالن‌های سینما حق انتخاب مردم را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: در شرایط موجود با فعالیت یک سینما در زاهدان اکنون در نهایت مردم حق انتخاب 3 فیلم دارند اما اگر حداقل 2 سینمای دیگر وجود داشته باشد مردم حق انتخاب 9 فیلم را خواهند داشت که این موضوع هم به نفع سینما و هم به نفع مردم است.

سلمانژاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر چقدر برای اقبال مردم به تئاتر و یا نمایشگاه‌های هنری در این استان و این شهر تبلیغ و تلاش می‌شود؟ این در حالی است که در برابر تئاتر مردم اکنون اقبال گسترده‌ای نسبت به سینما دارند و این هم جزوی از سبد فرهنگی یک خانواده است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

نوید اکران فیلم‌های روز کشور در سینما هلال

مدیر سینما هلال در پاسخ به این سؤال که دلیل خالی بودن برنامه اکران نوروزی سینما هلال از فیلم‌های روز سینمای ایران چه بود؟ گفت: اکران فیلم‌های جدید در جشنواره اخیر فیلم فجر از 26 اسفند ماه سال گذشته آغاز شد.

وی با بیان اینکه راه انتقال فیلم‌ها از شرکت‌های پخش فیلم به زاهدان تی پاکس است، تصریح کرد: متأسفانه در زاهدان از 26 اسفند تعطیل است. از طرفی ما نمی‌توانیم قبل از اکران فیلم در تهران فیلمی را پخش کنیم. به همین فیلم‌های جدید به اکران نوروزی نرسید اما در همان زمان تعطیلات تلاش کردیم و توانستیم بعد از پایان تعطیلات فیلم "به وقت شام" را پخش کنیم.

سلمانژاد تصریح کرد: پیگیر رفع برخی مشکلات در تعامل با شرکت‌های پخش فیلم هستیم و این نوید را به مردم زاهدان می‌دهم که از این به بعد همزمان با تهران، فیلم‌های روز سینمای کشور در سینما هلال اکران می‌شود.