به گزارش پارس نیوز، 

 هفته گذشته طی ابلاغیه ای از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولیت شناسایی، سامان‌دهی و متشکل‌سازی انجمن‌های ‌ادبی سراسر کشور به بنیاد شعر و ادبیات داستانی واگذار شد.
براساس ابلاغیه که به همراه «آیین‌نامه امور انجمن‌های ادبی» به مدیران ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده است، انجمن‌های ادبی در صورت دارابودن شرایط آیین‌نامه، می توانند در «سامانه جامع امور انجمن‎‌های ادبی» به آدرس hlclubs.ir ثبت‌نام نموده و شناسه دریافت می‌کنند.
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان روز چهارشنبه در نشست خبری درباره این موضوع اظهارکرد: پیش بینی ما نشان از وجود 538 انجمن ادبی فعال در کشور دارد که هدف گذاری برای ثبت نام حدود 60 درصد از این تعداد برای دریافت شناسه صورت گرفته است.
مهدی قزلی گفت: 180 انجمن (40درصد انجمن ها) از زمان ابلاغ آیین نامه امور انجمن های ادبی تاکنون، در سامانه مربوطه برای دریافت شناسه، ثبت نام کرده اند.
وی با بیان اینکه ثبت نام ها از 25 استان و 88 شهرستان است، ادامه داد: تهران، اصفهان و خوزستان بیشترین مناطقی بوده اند که انجمن های ادبی اشان ثبت نام کرده اند.
به گفته مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی است که برای انجمن های ادبی، آیین نامه ابلاغ شده، بعبارتی سکوت این انجمن ها شکسته شد.
وی دلیل ابلاغ این آیین نامه را تسهیل در امکان مدیریت و پشتیبانی های هویتی از انجمن ها برشمرد و افزود: انجمن های ادبی تا پیش از این، از موقعیت حقوقی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار نبودند.
قزلی با رد شبهه سازماندهی انجمن ها به عنوان هدف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این اقدام اضافه کرد: کسب اطلاعات و تقسیم معقول منابع محدود دولتی و حمایت ها از اهداف این امر بوده هرچند انجمن های ادبی پیش از این هیچگاه نتوانستند هویت جمعی داشته باشند.
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان افزود: هفت نفر شامل مدیرعامل و معاون امور استانهای بنیاد، مدیر امور موسسات فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سه نفر از فعالان حوزه ادبیات و انجمن های ادبی و یک نفر منتخب انجمن های ادبی در یک کارگروه ویژه پیگیر اجرایی شدن امور آیین نامه هستند.
وی با اشاره به زمان اختتامیه جشنواره بهار که اواخر اردیبهشت ماه سالجاری همزمان با یکصدمین سال تاسیس انجمن ادبی دانشکده بهار برگزار می شود، ابراز امیدواری کرد، انجمن های ادبی مایل به کسب شناسه تا آن زمان، ثبت نام کرده باشند.
قزلی حداقل تعداد اعضای یک انجمن ادبی برای دریافت شناسه را 10 نفر ذکر و اضافه کرد: این انجمن ها باید تاییدیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یا شهرستان و یا سه فرد شناخته شده در حوزه ادبیات را داشته باشند.
وی با اشاره به فراهم شدن مقدمات تاسیس خانه انجمن ادبی به عنوان موسسه ای مانند خانه سینما و خانه موسیقی تصریح کرد: این خانه به همت انجمن ها تشکیل خواهد شد.
فراهنگ**3009**1880