به گزارش پارس نیوز، 

 نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران (خلیج فارس) 28 فروردین‌ماه با حضور دبیر و عوامل اجرای این جشنواره در سالن کنفرانس تئاترشهر برگزار شد.

در ابتدای نشست مسعود حکیمی‌نژاد معاون مناطق این دوره جشنواره با بیان اینکه این بخش بعد از سه سال دوباره احیا شده است، بیان کرد: در این دوره از جشنواره 244 اثر در سایت ثبت نام کردند که 153 اثر توسط هیأت انتخاب معرفی شدند و به مرحله آخر بازبینی راه پیدا کردند که درنهایت 9 اثر به دبیرخانه معرفی شد و یک اثر هم در بخش مهمان از دانشگاه خلیج فارس حضور دارند.

او همچنین ادامه داد: بخش مناطق این جشنواره از سوم تا هفتم اردیبهشت‌ماه به میزبانی دانشگاه خلیج فارس در شهر بوشهر برگزار خواهد شد . حوزه هنری بوشهر طبق پیگیری‌های صورت گرفته قرار است بسته و هدیه‌های فرهنگی آماده کند که به برگزیدگان این بخش اهدا شود. همچنین کلیه برنامه‌ها و اجرای اختتامیه این دوره جشنواره در بخش مناطق، برعهده حوزه هنری بوشهر است و همچنین قرار است در اختتامیه دو تقدیر و بزرگداشت از پیشکسوتان هنرمند شهر بوشهر داشته باشیم که در جشنواره‌های گذشته کمک‌های فراوانی داشتند و تاثیر گذار بودند.

او در پایان صحبت‌های خود با انتقاد از نهادهایی که از این جشنواره حمایت نکردند، اظهار کرد: میراث فرهنگی و گردشگری در ابتدا قرار بود همکاری‌هایی با ما داشته باشد و برگزیدگان مناطق و حتی تهران را به تورهای گردشگری ببرد اما بعد از تعطیلات نوروز از انجام آن انصراف دادند و گفتند با ما همکاری نخواهند کرد. همچنین دانشگاه آزاد که با توجه به آمار سال‌های گذشته بیشترین درصد دانشجویان شرکت‌کننده را در جشنواره داشت، علاوه بر آنکه هیچ حمایتی از ما نکرد حتی این جشنواره را هم معتبر ندانست.

صادق برقه‌ای مدرس، معاون هنری این دوره از جشنواره تئاتر دانشگاهی هم با اعلام آماری از بخش صحنه‌ای تهران و البرز و همچنین تجربه‌های اجرا این جشنواره گفت: 624 اثر طرح‌ و ایده‌های اجرایی خود را به دبیرخانه ارسال کردند که در نهایت 75 اثر برای بازبینی مرحله دوم انتخاب شدند که از دیروز تا دوم اردیبهشت این بازبینی‌ها ادامه دارد. در این دوره از جشنواره 68 درصد از شرکت‌کنندگان مرد و 32 درصد از شرکت‌کنندگان خانم بودند، همچنین 66 درصد دارای مدرک کارشناسی و 28 درصد از شرکت کنندگان کارشناسی ارشد داشتند.

در ادامه این نشست علی محمدی معاون بخش آموزش و پژوهش این دوره از جشنواره بیان کرد که ما در این دوره دو تیم مشورتی داشتیم و با توجه به رویکردمان که امر معاصر است در سطوح مختلف به آن پرداختیم. در بخش آموزش تعدادی ورکشاپ براساس نیاز دانشجویان خواهیم داشت و همزمان با هفته پژوهش که در این دوره جشنواره برگزار می‌شود به آن می‌پردازیم.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری که از حامیان این دوره از جشنواره تئاتر دانشگاهی است در صحبت‌های خود اظهار کرد: حمایت از نیروهای جوان در عرصه تئاتر از وظایف اصلی این نهاد است و همچنین اعلام کردیم که اگر نمایشی در حوزه هنری امکان اجرا داشته باشد ما این مکان را در اختیار آن‌ها خواهیم گذاشت. این مرکز از سال گذشته به دانشگاه‌ها هم ورود پیدا کرده و وظیفه ذاتی خود می‌داند که از تئاترهای دانشجویی حمایت کند و این تمایل جدی وجود دارد که در سال‌های آینده به صورت منسجم‌تر به این جشنواره ورود و از آن‌ها حمایت کنیم.

حامد سلیمان‌زاده مدیر بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره بیان کرد: 16 مهمان خارجی از چهار قاره و 10 کشور خواهیم داشت که پنج اثر نمایشی و 10 اجرا در طول جشنواره به صحنه خواهند برد. ما در ادوار گذشته در بخش کارگاه‌ها و کلاس‌ها شاهد تعامل بین دانشجویان ایرانی و اساتید خارجی بودیم اما امسال یک تعامل سه جانبه بین دانشجویان ایرانی و خارجی و همچنین اساتید خواهیم داشت.

او ادامه داد: در این دوره گیل شایلات از کشور فرانسه که در سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر نیز حضور داشت و همچنین هنرمندانی از ژاپن در جشنواره تئاتر دانشجویی اجرا خواهند داشت. ما 9 ساعت ورکشاپ و چهار پنل برگزار خواهیم کرد و رویکردمان برای انتخاب آثار، معاصر بودن آن‌ها و همچنین وجود ایده‌های جدید در بین آثار بوده است.

در ادامه این نشست مهدی آشنا مدیر بخش پوستر، عکس و تیزر این دوره از جشنواره تئاتر دانشگاهی هم با اشاره به اینکه بخش تیزر به دلیل اهمیت فضای مجازی در این دوره از جشنواره اضافه شده است، گفت: تبلیغات بحث جدی و گسترده‌ای دارد و ما باید خودمان را با علم روز پیش ببریم و همچنین این تبلیغات می‌تواند به بحث محیط زیستی نیز کمک کند. همچنین در طول اجراها قرار است برای عکاسان ورکشاپ‌هایی برگزار شود تا بتوانیم آن‌ها را برای دور بعدی جشنواره آماده کنیم.

سپس محمدامین علیزاده مدیر تبلیغات و بازاریابی جشنواره تئاتر دانشگاهی با بیان این نکته که هر ساله این جشنواره با حمایت مالی وزارت علوم فعالیت خود را انجام می‌دهد، اظهار کرد: مسائل مالی و وضعیت اقتصادی که امسال در کشور ایجاد شد، بر روی این جشنواره تأثیر زیادی گذاشت. ما سعی داریم محتوای جشنواره را به درآمدزایی تبدیل کنیم و در وب سایت این جشنواره بخشی برای تبلیغات وجود خواهد داشت که در حال به روز شدن است و با توجه به اینکه این جشنواره در تایم نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود از ناشران و همچنین نویسندگان تقاضا داریم که از ما حمایت کنند و همچنین این جشنواره می‌تواند زمینه فروش و یا تبلیغات مناسبی را بوجود بیاورد.

در پایان نشست حسین عبداللهی دبیر بیست و یکمین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی با اشاره به این نکته که حکم دبیری این جشنواره دیر اعلام شد و به همین دلیل زمان کوتاهی برای برنامه‌ریزی جهت برگزاری این جشنواره وجود داشت، تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی در فرصت سه ماه باید تمام برنامه‌ریزی‌های خود را انجام می‌داد. بخش مناطق که چند سال بود برگزار نمی‌شد در این دوره توانایی اجرا پیدا کرد. در برآوردی که انجام شده بود، بخش مناطق در پیش‌بینی‌های وزارت علوم وجود نداشت و اگر حمایت حوزه هنری نبود احتمالا برگزار نمی‌شد و امیدوارم دبیر بعدی این جشنواره زودتر اعلام شود تا شاهد برگزاری این جشنواره در دیگر استان‌های کشور نیز باشیم.

او درباره بودجه این جشنواره نیز توضیح داد: میزان بودجه جشنواره تئاتر دانشگاهی بسیار ناچیز، ناکافی و قطره‌چکانی است. سعی کردیم از هزینه‌ها کم و مشارکت‌هایی را از دیگر نهادها جذب کنیم. هنوز بودجه ما مشخص نیست اما گفته‌اند که به اندازه سال قبل است که این بودجه هم نسبت به سال قبلش افزایشی نداشته است. امیدوار بودیم سایت فروش بلیت را بتوانیم امروز مشخص کنیم اما امکان آن ایجاد نشد. با این حال مذاکراتی داشتیم و امیدواریم در نشست بعدی، سایت فروش بلیت مشخص شود.

عبداللهی در پایان گفت: این سبک از برگزاری جشنواره و همچنین شیوه انتخاب راه‌یافتگان به جشنواره مطلوب ما نیست و امیدواریم با داشتن زمان بیشتر برای دوره‌های بعدی این امر رفع شود.