به گزارش پارس نیوز، 

 بهمن مرادنیا شامگاه یکشنبه در نشست هم اندیشی با اصحاب فرهنگ و هنر استان اظهار کرد: موظف هستیم توسعه متوازن را در تمام بخش ها از جمله زیرساخت ها، فرهنگ، هنر، کشاورزی و سایر بخش ها دنبال کنیم.
وی در بخشی از سخنان خود در این نشست که به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار شد، افزود: تاکنون از سرمایه های استان در عرصه فرهنگ و هنر به خوبی استفاده نکرده ایم و بی توجهی هایی در این بخش ها وجود داشته است.
مرادنیا تاکید کرد: چهره های فرهنگی و هنری، سرمایه های استان محسوب می شوند و باید با کمک آنها برای حل مسائل فرهنگی اولویت بندی کرد.
استاندار کردستان با اشاره به انتقادات مطرح شده از سوی اهالی هنر و فرهنگ در این نشست گفت: از بیان مطلق مشکلات خارج شوید و بدنبال ارائه راهکار باشید چون هنرمندان و اهالی فرهنگ باید به جامعه امید دهند چرا که اگر این قشر ناامید باشند دیگر چه کسانی می توانند نوید امید در جامعه بدهند.
وی اضافه کرد: پیگیری های جدی برای رفع مشکلات حوزه های مختلف استان صورت گرفته و بخشی از این 6 ماه مسئولیت خود را در تهران برای رایزنی و پیگیری مشکلات گذرانده ام.
مرادنیا با بیان اینکه 430 میلیارد ریال در این مدت در استان سرمایه گذاری شده است، گفت: برای ساخت و تکمیل تالار فرهنگ در سنندج 200 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی یادآور شد: در سال جاری با پیگیری های صورت گرفته همایش مشاهیر کُرد در استان کردستان برگزار می شود.
رئیس حوزه هنری استان کردستان هم در این نشست با تاکید بر بالفعل در آوردن دیدگاه تاریخی رهبر معظم انقلاب در رابطه با کردستان گفت: کارهایی در این رابطه انجام گرفته اما شایسته و بایسته نبوده است.
امین مرادی افزود: برای برافراشته شدن پرچم فرهنگ در استان کردستان باید نگاه غالب در تصمیم گیری ها به سوی نگاه فرهنگی سوق پیدا کند.
وی با بیان اینکه ظرفیت عظیم فرهنگ و هنر کردستان نه تنها در کشور بلکه در منطقه می تواند نمود پیدا کند، اضافه کرد: فقدان نقشه راهی برای توسعه فرهنگی و اجتماعی مبنی بر هنجارها و باورهای اصیل مردمان این منطقه به چشم می آید.
فعال حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی نیز در این نشست گفت: 15 سال است که تالار فرهنگ در سنندج تنها به 30 درصد پیشرفت رسیده است در حالیکه مکان مناسبی برای تولید و استمرار فعالیت های هنری هنرمندان در استان کردستان وجود ندارد..
عبید رستمی افزود: برای توسعه فرهنگی نیاز جدی به توجه و نگاه ویژه به بُعد مادی فرهنگ وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه کمترین امکانات در اختیار فعالان هنری قرار گرفته است، اضافه کرد: آیا برای استانی که رهبر معظم انقلاب آن را فرهنگی خطاب کرده توازن عادلانه امکانات فرهنگی در مقایسه با دیگر نقاط کشور شکل گرفته است.
رستمی تولید مستمر و عرضه کالاهای فرهنگی و هنری را ضرورتی برای مقابله با آنچه آثار بد فرهنگ های غریبه بر فرهنگ بومی استان می گذارد، دانست.
هنرمند دیگر کردستانی هم در این نشست گفت: خود آگاهی و شعور تاریخی در مواجه با غرب ضرورت دارد.
فردین صادق ایوبی با بیان اینکه فرهنگ پدیده ای است که با مرور زمان شکل می گیرد، اضافه کرد: ناگزیر به برخورد جدی و آگاهانه با جهان معاصر هستیم.
وی ضمن انتقاد از برخی هنرمندان که با استانداردهای خواسته شده توسط غرب به تولید آثار می پردازند، خطاب به هنرمندان گفت: جایی در غرب برای آنها وجود ندارد و باید در داخل کشور به تولید و آفرینش آثار خود بپردازند.
آزاده محمدی نویسنده و کارگردان کردستانی هم در این نشست گفت: ما هنرمندان کردستانی در جزیره ای از نا مهربانی و غفلت قرار گرفته ایم.
وی با بیان اینکه باید ذخایر فرهنگی استان را به کالای فرهنگی و آثار هنری تبدیل کنیم، اظهار کرد: جشنواره ملی سینمایی در استان برگزار نشده در حالیکه چنین جشنواره ای فضایی ایجاد می کند تا فیلمسازان کردستانی دیده شوند.
یک نویسنده دیگر اهل کردستان هم در این نشست با اشاره به اینکه کُردی به دومین زبان در کشور تبدیل شده است، اظهار کرد: کُردها به زبان خود فیلم می سازند و کتاب می نویسند که این اقدام در کشور منحصربفرد است.
کامبیز کریمی افزود: هنوز استراتژی محکم و قابل تجزیه و تحلیلی در مدیریت فعلی استانداری کردستان در زمینه فرهنگ ندیده ام.
وی با بیان اینکه حل مشکلات اهالی فرهنگ و هنر وظیفه حاکمیت است، اضافه کرد: حضور مسئولینی در برخی سمت ها که یا خود از حوزه فرهنگ هستند یا به شیوه های فرهنگی عمل می کنند فرصت مناسبی را در اختیار استاندار کنونی کردستان قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه هیچ کتابی کُردی در تهران توزیع نمی شود و هیچ فیلم کُردی در سینمای دیگر استان ها پخش نمی شود، گفت: ما می خواهیم که حداقل سهم ها هم برای فعالان کُرد حوزه هنر و فرهنگ در نظر گرفته شود.
جعفر ولدخانی فعال حوزه تئاتر هم در این نشست گفت: دست هایی که اهل هنر هم نیستند نمی گذارند هنر در شهرستان بیجار رشد پیدا کند البته برخی نظارت ها لازم است اما ابعاد این نظارت ها در مواقعی چنان گسترده شده که به مانع بسیاری از فعالیت ها تبدیل شده است.
6108/9102