به گزارش پارس نیوز، 

 امیر سرتیپ مسعود بختیاری، از طراحان عملیات بیت‌المقدس در زمان جنگ تحمیلی و از همرزمان شهید صیادشیرازی دوشنبه 20 فروردین در نوزدهمین بزرگداشت شهادت امیر سرافراز شهید علی صیادشیرازی در مرکز همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان،با بیان اینکه نباید شخصیت ایشان را تنها به ابعاد فردی منحصر کنیم، افزود: نخستین‌بار صیادشیرازی را در مهرماه سال 60 دیدم، زمانی‌که هواپیمای فرماندهان سقوط کرده و قرار بود فرمانده جدیدی برای نیروی زمینی منصوب شود.

وی ادامه داد: در سال اول جنگ در توپخانه لشگر 21 عهده‌دار مسئولیت بودم که خبر دادند فرمانده جدید نیروی زمینی قرار است برای سرکشی بیاید. در آن زمان با آن شرایط خاص حاکم بر ارتش، بسیار نادر بود که یک سرهنگ جوان با 14 سال سابقه خدمتی چنین مسئولیتی را بپذیرد و این برای ما که با فرهنگ ارتش آشنا بودیم، بسیار تعجب‌آور بود.

بختیاری ادامه داد: هنگامی‌که ایشان این مسئولیت را پذیرفت، چهار فرمانده لشگر وقت را احضار کرده و از آنها پرسید آیا حاضر هستند که با ایشان همراهی کنند یا خیر؟ که در نهایت دو تن از فرماندهان پذیرفته و دو تن دیگر فرماندهی ایشان را نپذیرفتند.

وی با بیان اینکه شهید صیاد شیرازی هنگام پذیرش این مسئولیت با مشکلات بسیاری مواجه بود چرا که 13 هزار کیلومتر از زمین‌های کشور به تصرف دشمن درآمده بود، افزود: آن زمان ایشان از نظر سنواتی 14 سال خدمت کرده بود و پذیریش این مسئولیت نشان‌دهنده اعتماد به نفس بالای او بود.

همرزم شهید صیادشیرازی اظهار کرد: شهید صیادشیرازی چه در دوران دانشجویی در ایران و چه در دوره آموزشی در آمریکا به عنوان فرد نمونه انتخاب شد و همین امر نیز سبب شد تا چهار سال پیش از پیروزی انقلاب فردی مانند تیمسار یوسفی بگوید «اگر این نظام ساختار درستی داشته باشد این فرد باید در آینده فرمانده نیروی زمین ارتش شود.»

وی داشتن برنامه‌ریزی دقیق در کارها را از مهمترین ویژگی‌های شهید صیادشهیرازی برشمرد و خاطرنشان کرد: راز ماندگاری ایشان در عرصه مدیریتی اعتقادات و باورهایی بود که بر اساس مطالعه به آنها دست یافته بود و به آنها عمل می‌کرد.

همرزم شهید صیاد شیرازی یادآور شد: ایشان کاری را بدون مشورت انجام نمی‌داد یعنی در عرصه نظامی وقتی مشاوران ستاد نظرات خود را ارائه می‌کردند بدون لجاجت تصمیم گرفته و به آن عمل می‌کرد.

وی تأکید کرد: صبر، طمأنینه، وقار و دیگر ویژگی‌های رفتاری و مدیریتی ایشان سبب شد تا ما و همه افرادی که در ابتدای امر نمی‌توانستیم فرماندهی ایشان را قبول کنیم به این نتیجه برسیم که بهترین فرد برای فرماندهی نیروی زمینی ایشان بوده است.

طراح عملیات بیت‌المقدس با اشاره به اینکه حضور دو ساله شهید صیادشیرازی در کردستان و همکاری با سپاه سبب شد تا ایشان ارتباط خوبی را بین ارتش و سپاه ایجاد کند، گفت: تنها فردی که در این جایگاه می‌توانست این کار را انجام دهد شهید صیاد بود و ما نمی‌توانستیم چنین کاری را انجام دهیم.

وی اظهار کرد: مسئولیت‌پذیری، اتکال به خداوند یکتا، آرامش وجودی او و دیگر ویژگی‌ها و اقدامات ایشان سبب می‌شود تا ما ایشان را به عنوان الگویی مناسب به جوانان خود معرفی کنیم.