به گزارش پارس نیوز، در این نشست که با همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و در سفارت کشورمان در پکن برگزار شد جمع زیادی از اساتید و دانشجویان چینی زبان فارسی و همچنین اساتید و دانشجویان ایرانی مقطع دکتری زبان چینی حضور داشتند.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این نشست با اشاره به برگزاری چهارمین دور این جشن گفت: دانشجویانی در سال های گذشته با ما بودند که اکنون فارغ التحصیل شده اند در عوض، تعدادی از دانشجویان امسال تحصیل خود را شروع کرده و اولین بار است که در برنامه سفارت حضور پیدا می کنند.
محمد رسول الماسیه با تبریک به دانشجویان جدید جهت انتخاب رشته زبان و ادبیات فارسی
گفت: زبان فارسی گنجینه ای از تاریخ و تمدن است که دانشجویان و زبان اموزان چینی را با فرهنگ ایران آشنا می کند.
او در ادامه به جایگاه نوروز در فرهنگ ایران پرداخت و گفت: برخی فکر می کنند جشن نوروز از چهارشنبه سوری آغاز می شود اما واقعیت این است جشن نوروز از زمانی آغاز می شود که بانوان در خانه ها، دانه های روییدنی را می کارند تا در روز اول فروردین سبز شده و در سفره هفت سین قرار دهند.
او گفت: شاید در همان زمانی که در شرق آسیا و چین، مردم عید بهاره را جشن می گیرند و به تعبیر خودشان زمین شروع به نفس کشیدن کرده و عید شده است، در همان زمان مردم غرب آسیا و آسیای میانه، مقدمات نوروز را فراهم می کنند.
رایزن فرهنگی ایران در چین افزود: مردم سرزمین باستانی ایران از زمان های بسیار دور با محاسبات دقیق، این روز را شناختند و آن را نوروز نام نام نهاده و آغاز تقویم خود قرار دادند. برگزاری موسیقی سنتی، اجرای گروه خوانی دانشجویان زبان فارسی دانشگاه پکن و قرائت شعر و دکلمه از دیگر بخش های این جشن بود.
در این جشن همچنین دانشجویان زبان فارسی دانشگاه پکن گوشه ای از آیین باستانی نوروز را در ایران به نمایش در آوردند.
اجرای گروه موسیقی 'اکسیر عشق' از اصفهان با همراهی موسسه فرهنگی 'گنج پارسی' نیز با استقبال مهمانان روبرو شد.
در حال حاضر در هفت دانشگاه چین شامل دانشگاه زبان های خارجی پکن، دانشگاه شانگهای، دانشگاه زبان های خارجی شی ان، دانشگاه شماره 2 زبان های خارجی پکن، دانشگاه گوانجو و دانشگاه مدیریت و تجارت بین الملل پکن، رشته زبان و ادبیات فارسی تدریس می شود.
هم اکنون در دانشگاه پکن به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه های آسیا، 10 دانشجو با کمک چهار عضو هیات علمی مشغول آموختن زبان و ادبیات فارسی هستند.
دانشگاه پکن تا کنون 15 دوره در مقطع کارشناسی، 20 دوره مقطع کارشناسی ارشد و 5 دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی پذیرفته است و مجموعا 300 نفر از گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پکن فارغ التحصیل شده اند.
**آساق**1904**