پایگاه خبری تحلیلی پارس - بعد از مرور جشنواره‌های مختلف مثل جشنواره‌ی عمار و مشاهده‌ی ضعف قصه‌پردازی و روایت، بیشتر به حمایت از نویسندگان و ایده‌پردازان پی می‌بریم. در بیشتر مصاحبه‌ها و نقدها به این ضعف اشاره می‌شود و به لزوم حمایت از کسانی که توانایی کمک به رفع این نقص را دارند. اما متاسفانه در عمل از این قشر و نویسنده‌های نوپا و افراد دغدغه‌مند حتی در بطن پایتخت، حمایت نمی‌شود. در این راستا نشستی کوتاه با سارا عرفانی، داستان‌نویس موفق دهه اخیر داشتیم.

این بانوی اهل قلم، چندی است که کانون زنان اهل قلم را به نام «بانوی فرهنگ» تأسیس کرده‌‌ است و با جمعی از بانوان سعی در جذب و ارتقای سطح کیفی کارهای ارائه‌شده توسط نوقلمان دارد. قبل‌تر جلسات این کانون اعم از رونمایی و نقد کتاب و کارگاه‌های داستان‌‌نویسی و... در فرهنگسرای انقلاب برگزار می‌شد.

او که صاحب کتاب‌های موفقی چون لبخند مسیح و هدیه‌ی ولنتاین و پنجشنبه فیروزه‌ای است در این نشست، از فعالیت‌های این کانون گفت؛ نقد کتاب «یوما» که رمان تاریخی در مورد زندگی و سیره‌ی حضرت خدیجه (س) است، نقد و بررسی کتاب «مسافر جمعه» نوشته‌ی سمیه عالمی که داستان بلندی پیرامون حوادث اوایل دهه چهل و پیش‌زمینه‌های انقلاب اسلامی است و تحلیل و بررسی کتاب «جشن باغ صدری» نوشته عذراسادات موسوی که پیرامون مسئله کشف حجاب است و همچنین برگزاری کارگاه‌های داستان‌نویسی و مباحث خلاقانه‌ی پیرامونی آن مثل آشنایی‌زدایی، در این کانون برگزار شده است و همچنین ایشان تأکید کردند که تمام کسانی که در کارگاه‌های داستان‌نویسی و فنون مختلف آن حضور پیدا کردند بعد از اتمام این جلسات رها نمی‌شوند و افرادی که علاوه‌بر علاقه در آن‌ها ایده و پشتکار دیده شود، با ایشان و بقیه‌ی افراد فعال در کانون در ارتباط می‌‌مانند. و با همین ارتباط مستمر و نقد ساختاری و محتوایی آثارشان آنها را برای خلق آثار بهتر و با کیفیت قابل اعتنا آماده می‌کنند.

این کانون با اهداف بلندمدت و فعالیت‌هایش نیاز به حمایت و پشتیبانی‌ دارد و در حال حاضر بسیاری از کارگاه‌هایی که قبلا پیش‌بینی شده بود و داستان‌نویسان نوقلم برای آن‌ها آماده شده‌اند، به‌دلیل نداشتن اسپانسر و حمایت‌های مالی مستمر قابل برگزاری نیست. اگرچه افرادی قول همکاری در برگزاری رونمایی‌ها و نقدها را داده‌اند اما این کانون برای فعالیت‌های سازنده و تربیت نویسندگان متعهد نیاز به حمایت بیشتری دارد.

سارا عرفانی گفت: «این کانون برای کار سازنده و ترفیع ادبیات داستانی متعهد است و ما در پی بهره‌برداری‌های مادی نیستیم و دور هم جمع شده‌ایم که فعالیت هدفمند داشته باشیم.»

کانونی مانند «بانوی فرهنگ» با اهداف متعهد، در حالی شروع به فعالیت کرده که جامعه از فقدان نویسندگان زبده و آثار بی‌نقص متعهد رنج می‌برد و نداشتن قصه و روایت و خلاقیت در بیان ایده‌های داستانی ارزشی، یکی از نیازهای ادبی و حتی هنرهای نمایشی ما است.

تولید آثار روایی خوب نیازمند شناسایی استعدادهای نو و خلاق است و این کانون در خدمت اهداف خدمت‌رسان به ژانر روایی و داستانی، به‌خصوص در میان بانوان است که گاه زمینه بروز و ظهور آنها در جامعه و بیان ایده‌هایشان محدود بوده است.