نشست نقد و نمایش فیلم «اشنوگل» در دانشکده فارس عصر امروز (6 دی ماه) با عوامل سازنده فیلم علی سلیمانی (کارگردان) و ابراهیم اصغری (تهیه کننده) برگزار شد.

پس از نمایش فیلم ، رضاشاعری که برادرش از شهدای غواص بود در جایگاه قرار گرفت و ترانه ای خواند که آن را تقدیم به شهدای غواص کرد و گفت: امیدوارم ذره ای از ایثار برادر بزرگترم را که ندیدم در زندگی خود جاری کنم. اما کتاب ها و خاطراتش را مرور کردم مادرم برادرم را به عنوان یک الگو برای ما قرار داد.

در ادامه علی سلیمانی (کارگردان) طی سخنانی گفت: ما در اکران مظلوم بودیم اما در دانشگاه ها بسیار خوب بود و فضایی به وجود آمد که فیلم را نمایش دادند و خداراشکر که سازمان منافقین هم در مورد فیلم صحبت کرد و از فیلم بدشان امده بود. البته طبیعی است چون در فیلم ما در مورد فتنه و منافقین صحبت می‌شود. وقتی فیلمی ساختیم که دشمن ناراحت شده است باید کمک کرد تا این فیلم دیده شود و اکران هایی از این دست بهانه های خوبی است تا فیلم اشنوگل دوباره دیده شود.

او گفت: ابتدا از اکران کم فیلم ناراضی بودم اما حالا خوشحالم که این فضا را دانشگاه ها به وجود اوردند . دوستان خود را به دیدن فیلم تشویق کنید که فیلم را ببینند و در مورد فیلم ما بنویسند. جنگ در همه جای دنیا جنگ است اما حنگ ما یک تفاوت نازنین داشت و آن هم این  بود که ارزش ها را زنده کرد. از اکران صمیمی و کوچک شما ممنونم.

ابراهیم اصغری نیز به عنوان تهیه کننده عنوان کرد: من بارها این فیلم را دیده ام. برادر کوچک من هم با غواص ها رفت. سالها در مورد این موضوع فیلمی ساخته نشد غواص ها بسیار در جنگ ما مورد بی مهری قرار گرفتند.

او گفت: اکران و پخش فیلم دفاع مقدس در جمهوری اسلامی که به بلوغ رسیده، بسیار سخت است. وقتی فیلمت را به سینماها می بری با شما تحقیر آمیز برخورد می کنند. تمام تلاش ما برای یک اکران خوب است. خوشحالیم که فیلم  توانسته جای خودش را بین مخاطبانش پیدا کند. البته مخاطب فیلم هایی ارزشی و دفاع مقدس خیلی به سینما نمی روند نمی دانم چکار باید کرد که این مخطبین را به سینما بکشانیم.

وی در خاتمه تاکید کرد: این فیلم با هزینه بسیار کم ساخته شد نهاد ها حمایتی نکردند اما از پا ننشستیم. دلیلی که در جنگ ما پیروز شدیم یکی این بود که فرمانده ها جلو می رفتند ما پشتشان بودیم در فرهنگ هم این گونه باید باشد. اما متاسفانه اینطور نیست.