پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- حجت الاسلام والمسلمین مهدی مسائلی مدرس حوزه علمیه اصفهان در یادداشتی برای «پارس» نوشت:

نهم ربیع الاول، نخستین روز امامت امام عصر و خاتم الاوصیاء حضرت مهدی موعود(عج) است. این روز، نه تنها نخستین روز امامت امام عصر(ع) است، بلکه آغاز دوره‌ای مهم در تاریخ شیعه است. از همین رو شایسته است شیعیان به این روز توجه خاصی داشته باشند و با بهانه آغاز ولایت امام زمان(ع) در این روز، به تبیین مسأله امامت و ولایت بپردازند. چنان‌که سید بن طاووس (متوفی 664ق) با رد عنوان قتل خیلفه دوم در این روز، این احتمال را بیان می کند که شاید شادی و سرور شیعیان در روز نهم ربیع در ابتدا به خاطر همین مناسبت عظیم بوده است، ولی بعدها این شادی دست خوش انحراف شده است. وی در کتاب اقبال‌الاعمال می نویسد: «اکنون که زمان رحلت مولای ما امام حسن عسگری(ع)، چنان که بزرگان ذکر کردند در روز هشتم ربیع الاوّل رخ داده است، آغاز ولایت و امامت حضرت مهدی(عج) بر امّت، روز نهم ربیع الاوّل خواهد بود و شاید تعظیم این روز، روز نهم ربیع الاوّل، به لحاظ این مناسبت برتر و برای توجّه به آن مولای بزرگ و کامل باشد.»( سیدابن طاووس، إقبال‌الأعمال، ج 3، ص113.)

ولی همان‌گونه که همه می‌دانیم عده‌ای برای این روز مناسبتی دیگر در نظر گرفته‌اند و به خاطر دلبستگی‌شان به آن عنوان، به هیچ وجه نمی‌پذیرند که روز نهم‌ربیع به عنوان روز آغاز امامت امام عصر(عج) نام‌گذاری شود. از این رو شبهاتی را  در این زمینه مطرح می‌کنند. در ادامه دو شبهه دراین‌باره می‌پردازیم.

 شبهه اول: «در سیره ائمه (ع) هرگز نداریم که توصیه به بزرگداشت آغاز امامت آنها شده باشد. جشن آغاز امامت یک بدعت است. این روش فرزندان پادشاهان و سلاطین ظلم و جور است که به دنبال مرگ پدر بودند تا خود به فرمانروایی برسند، در کجای تاریخ دیده اید فرزندان ائمه از شهادت پدر بزرگوارشان خوشحالی کنند؟!»

در پاسخ می‌گوییم:

این افراد در حالی جشن آغاز امامت امام عصر(عج) را بدعت می‌دانند که با تمسک به قاعده «تعظیم شعائر الهی» و بسط مفهوم آن، بسیاری از رفتارهای موهن همچون قمه‌زنی را به عنوان مناسک مذهبی به حساب می‌آورند. اگر جشن آغاز امامت در سیره ائمه(ع) وجود ندارد، جشن میلاد ائمه(ع) هم وجود ندارد! توصیه به عزاداری برای سایر ائمه(ع) به غیر از امام حسین(ع) هم وجود ندارد! راهپیمایی برای عزاداری نیز در روایات نیامده است.

 چرا این عده نمی‌گوید جشن تولد را  سیره مستکبرانه پادشاهان برای بزرگداشت خویش به حساب نمی آورند و آن را برگرفته یا از فرهنگ غربی نمی‌دانند؟!

 به هرحال، امروز هیچ‌کس در روز نهم‌ربیع برای شهادت امام حسن عسکری شادی نمی‌کند و گره زدن آغاز امامت در روز نهم‌ربیع با مصیبت شهادت امام حسن در هشتم‌ربیع نوعی مغالطه است.

شبهه دوم: آغاز امامت ولی‌عصر (عج) بلافاصله پس از شهادت امام حسن عسگری در روز هشتم‌ربیع اتفاق افتاده است نه نهم‌ربیع!

در پاسخ می گوییم:

اصل بزرگداشت آغاز امامت ولی‌عصر(عج)، عنوانی عرفی است و ریزبینی‌های عقلی درباره آن جایی ندارد. اگر توصیه به جشن میلاد ائمه(ع) یا آغاز امامت، مستقیماً از ناحیه شرع مقدس اسلام بیان شده بود، جای آن بود که برای تعیین آن دقت عقلی می‌کردیم. ولی هنگامی که این‌گونه بزرگداشت‌ها موضوعی عرفی و جهت احترام و یادآوری ذکر امام زمان(ع) است، باید ببینیم عرف مردم چه روزی را برای آغاز رهبری و امامت قرار می‌دهد. در عرف اجتماعی تمام ملل، به خاطر احترام به رهبر پیشین، روز بعد از رحلت او، برای رهبر جدید جشن و بزرگداشت گرفته می‌شود. پس معرفی نهم‌ربیع را به عنوان سال‌روز آغاز امامت ولی عصر (عج) هیچ اشکالی ندارد، همچنان‌ که عالم بزرگ شیعه سید بن طاوس بر این امر تأکید دارد.