محمد اسلامی چهارشنبه شب در آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار که برای تجلیل از فعالان عرصه کتاب برگزار شد، با بیان اینکه اهمیت کتاب بر کسی پوشیده نیست، افزود: کتاب حدیث دانایی است و توانستن تنها منوط به داشته‌ها نیست بلکه نیازمند تقویت همه ظرفیت‌های درونی است که به نام استعداد در انسانها وجود دارد .

اسلامی به ایجاد خلاقیت در ارائه و ترویج فرهنگ کتابخوانی اشاره کردو افزود : همه باید پاسخگوی ظرفیت‌ها، قدرت تفکر و تشخیص خود باشند که چگونه در این بخش از توانایی خود استفاده کردند .

وی با بیان اینکه در عصر دانایی یادگیری یک نیاز است، تصریح کرد : خوب دیدن و شنیدن اساس یادگیری است و باید در کسب علم، دانش و تعالی به شیوه‌های گوناگون یادگیری روی آورد و ا گر به امر یادگیری آنطور که باید توجه شود؛ ضرورت خواندن و نیاز به کتاب را بیشتر در جامعه خواهیم دید .

وی با بیان اینکه در عصر دانایی نیازمند آن هستیم که خوب یاد بگیریم، تلاش کتابداران را در این زمینه مؤثر خواندو اظهار داشت: خلاقیت‌هایی باید در این حوزه به کار گرفته شودتا نیاز به یادگیری در جامعه تقویت شود.

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه خاک غربت نباید روی کتابها بنشیند، یادآور شد: عضویت در کتابخانه هانمادین و نمایشی نباشدو باید در این امر تلاش جدی صورت گیرد تا هر قشر از جامعه نیاز به یادگیری را احساس کند .

اسلامی به تحلیل شرایط مازندران پرداخت و فقدان بودجه را حکایت اول این استان خواند و ادامه داد : مهم‌ترین ذخیره این استان نیروی انسانی با کفایت و تحصیلکرده آن است که می‌تواند مازندران را در دست یابی به بسیاری از اولویت‌ها یاری کند .

وی افزود: همایش‌های سالانه مرتبط با کتاب باید به صورت عملیاتی در آید تا بتواند سرانه مطالعه کتاب را در استان افزایش داده و ضریب نفوذ آن را در بین مردم بیشتر کند .

استاندار مازندران با بیان اینکه نذر به عنوان پدیده رایج در جامعه ما شناخته شده است تعمیم این امر را در بخش فرهنگی هم مفید دانست و خاطر نشان کرد : در کنار نذرهای رایج جامعه از نذرهای فرهنگی غافل نشویم و با ترویج فرهنگ مطالعه، خلاصه نویسی و ارائه راهکارهای تازه و عملی بتوان سرانه مطالعه را افزایش داد .