در اواسط دهه هفتاد بود که سینمای ایران بر اساس ذائقه مخاطبانش وارد فاز جدیدی شد و شاهد تغیرات گسترده هم در نوع فیلم‌ها هم در فیلمسازان و هم در بازیگران بودیم. در این دوران بازیگران جوان زن و مرد بسیاری وارد عرصه بازیگری شدند و عده‌ای از آنها با گذشت بیش از دو دهه همچنان می‌درخشند. البته در این میان بازیگرانی نیز بودند که نتوانستند خودشان را در سینمای ایران ماندگار کنند و خیلی زود در همان دهه هفتاد فراموش شدند.

عده‌ای که در این دهه درخشیدند به جوان اول‌های سینمای ایران تبدیل شدند که در جذب مخاطبان و فروش فیلم‌ها نیز تاثیرگذار بودند. این بازیگران با گذشت دو دهه از اولین حضورشان در سینما هنوز هم به عنوان جوان اول، نقش‌های جوان و بسیار کمتر از سنین خودشان ایفا می‌کنند.

عده‌ای از منتقدان بر این باورند که این بازیگران مانعی برای پیشرفت و درخشش ستاره‌های جوان‌تر هستند و عده‌ای نیز می‌گویند این بازیگران با تجربه بهتر می‌توانند از عهده نقش اول آثار سینمایی بربیایند. البته ویژگی‌های ظاهری این بازیگران نیز در انتخابشان به عنوان جوان اول آثار سینمایی بی‌تاثیر نیست. در زیر به بعضی از این سوپراستارها که نقش‌های جوان‌تر از خودشان را تجربه کردند اشاره می‌کنیم.

 

محمدرضا گلزار

ستاره‌هایی که گذر عمر بر آنها تاثیری ندارد

برای کارگردان‌ها و مخاطبان سینمای ایران محمدرضا گلزار هیچ گاه پیر نمی‌شود. این بازیگر 40 ساله هنوز هم نقش های زیر سی سال بازی می‌کند. از دورانی که گلزار به شهرت رسید 17 سال گذشته است و در تمام این سال‌ها وجود این بازیگر در آثار سینمایی باعث رونق فروش آن فیلم می‌شود. او در اوایل هشتاد پرکارترین سال‌های بازیگری‌اش را تجربه کرده است. البته این بازیگر بدش نمی‌آید که در نقش‌هایی که متناسب با سن و سالش نیز باشد، ایفای نقش کند. قطعا ظاهر جوان و جذاب این بازیگر در انتخابش به عنوان جوان اول فیلم‌ها نیز بی‌تاثیر نیست.

 

بهرام رادان

ستاره‌هایی که گذر عمر بر آنها تاثیری ندارد

بازیگری که این روزها فیلم «زرد» را بر روی پرده دارد، 38 ساله است. بهرام رادان بازیگری را در جوانی آغاز کرد. در شرایطی که تنها 20 سال داشت شروع کرد و در طی سال‌های بازیگری‌اش به تجربه بیشتری رسیده است. بهرام رادان چهره جوان و صدای پرانرژی دارد و بی‌شک هنوز هم می‌تواند به عنوان جوانی زیر سی سال ایفای نقش کند. باید منتظر ماند و دید که این بازیگر پرکار تا کی می‌تواند در نقش‌هایی که بسیار از خودش جوان‌تر است ایفای نقش کند.

 

امین حیایی

ستاره‌هایی که گذر عمر بر آنها تاثیری ندارد

امین حیایی بی‌شک یکی از پرکارترین بازیگران سینما است. وی از اوایل دهه هفتاد وارد عرصه بازیگری شد و در مجموعه‌های تلویزیونی هم بازی کرده است. نقطه اوج امین حیایی با فیلم «کما» شروع شد. شاید باورش سخت باشد ولی امین حیایی 47 ساله است. بی‌شک نقش‌هایی که امین حیایی بازی می‌کند به جوان ماندنش در اذهان مخاطبان بی‌تاثیر نیست. البته حیایی با بازی در فیلم‌هایی مثل «دارکوب» بهروز شعیبی و «شعله‌ور» حمید نعمت‌الله وارد دوره‌ای متفاوت از دوران بازیگری‌اش شده است. به نظر چند سالی است که با یک امین حیایی متفاوت روبه‌رو هستیم.

 

محمدرضا فروتن

ستاره‌هایی که گذر عمر بر آنها تاثیری ندارد

این بازیگر بازی در فیلم‌های سینمایی را در سن 29 سالگی با فیلم «مرسدس» مسعود کیمیایی آغاز کرد و شانزده سال بعدی بازیگری‌اش را نیز به عنوان جوان اول گذراند. محمدرضا فروتن حتی در سن 45 سالگی هم پیشنهاد بازی به عنوان جوان اول آثار سینمایی را داشت هر چند خودش دیگر تمایلی به بازی در چنین نقش‌هایی را ندارد.

 

حامد بهداد

ستاره‌هایی که گذر عمر بر آنها تاثیری ندارد

حامد بهداد 44 ساله است و مدتی از بازی به عنوان جوان اول آثار سینمایی فاصله گرفته بود. ولی دوباره با بازی در آثاری چون «نیمه شب اتفاق افتاد» و «آرایش غلیظ» به چنین نقش‌هایی بازگشت. گویی حامد بهداد هم می‌خواهد در نقش‌هایی مناسب با سن و سالش بازی کند و هم چالش بازی در نقش جوان‌تر را برای خود داشته باشد.

 

شهاب حسینی

ستاره‌هایی که گذر عمر بر آنها تاثیری ندارد

شهاب حسینی این روزها نفر اول سینمای ایران است. این بازیگر توانا تا مدتی پیش در نقش‌هایی که بسیار از خودش جوان‌تر بود، ظاهر می‌شد. ولی چند سالی است که وارد نقش‌هایی هماهنگ با سن و سالش شده است. شهاب حسینی برعکس ستاره‌های بالا بازیگری‌اش را از اوایل دهه هشتاد شروع کرد ولی توانست در مدت کوتاهی به هر آنچه لازم دارد برسد.