پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مهران کریمی- «نفوذ جریانی، یعنی شبکه‌سازی در داخل ملّت؛ به‌وسیله‌ی پول که نقش پول و نقش امور اقتصادی اینجا روشن میشود. عمده‌ترین وسیله دو چیز [است‌]؛ یکی پول، یکی هم جاذبه‌های جنسی. افراد را جذب کنند، دور هم جمع کنند؛ یک هدف جعلی و دروغین مطرح کنند و افراد مؤثّر را، افرادی که میتوانند در جامعه اثرگذار باشند، بکشانند به آن سمت مورد نظر خودشان. آن سمت مورد نظر چیست؟ آن عبارت است از تغییر باورها، تغییر آرمانها، تغییر نگاه‌ها، تغییر سبک زندگی؛ کاری کنند که این شخصی که مورد نفوذ قرار گرفته است، تحت تأثیر نفوذ قرار گرفته، همان چیزی را فکر کند که آن آمریکایی فکر میکند... بنابراین خیال او آسوده است؛ بدون اینکه لازم باشد خودش را به خطر بیندازد و وارد عرصه بشود، شما برای او داری کار میکنی؛ هدف این است، هدف نفوذ این است.» آیت‌الله خامنه‌ای ۱۳۹۴/۰۹/۰۴

حضور سفیر انگلیس بر سر صحنه‌ی فیلم‌برداری سریال «دیوار به دیوار» از محصولات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به خودیِ خود نمی‌تواند دلیلی برای اثبات یک موضوع باشد. اما اگر این رویداد را به مثابه‌ی یک «نشانه» قلمداد کنیم و آن را در کنار طرز فکر و جهت‌گیری‌های سازنده‌ی این فیلم و همچنین سوابق هنری او قرار دهیم به نتایج جالبی می‌رسیم:

1- مهم‌ترین چیزی که می‌تواند اعتقاد، جهت‌گیری و طرز فکر نیروی فرهنگی و هنری را نمایان سازد آثار تولیدی اوست. «سامان مقدم» فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی گوناگونی را در کارنامه دارد که با نگاه به آنها می‌توان درباره‌ی عقایدش به جمع‌بندیِ روشنی رسید. نگاهی به فیلم «نهنگ عنبر1» ساخته‌ی این کارگردان نگاه او به مسائلی چون رژیم پهلوی، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، روحانیت، آزادی‌های اجتماعی و... را کاملا روشن می‌کند. نهنگ عنبر1 «هجونامه»ای علیه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است. به روایت این فیلم، ایران کشوری بود که مردم در شادی و نشاط در حال زندگی در آن بودند؛ انقلاب شد و حاصل این انقلاب بدبختی، محدودیت و سیاهی و... شده است. مقدم در این فیلم کاملا روشن مانیفست خود را ارائه داده و البته همه‌چیز را در بستر طنز پیش برده تا حرفش به بهترین شکل ممکن در ذهن مخاطب بنشیند. سپاه و روحانیت به عنوان دو نماد جریان انقلاب و جمهوری اسلامی به بدترین شکلی در این فیلم مورد هجو و تخریب قرار گرفته‌اند. در یک جمله: نهنگ عنبر1 حسرت آزادی و خوشبختی دوران پهلوی را می‌خورد و جمهوری اسلامی را به‌عنوان عامل بدبختی و عقب‌افتادگی ایران و ایرانی معرفی می‌کند. همین خط کم و بیش در سایر آثار این کارگردان هم به نوعی دیده می‌شود.

2- نکته‌ی جالب اینکه خط دشمنی صریحِ ایدئولوژیک علیه جمهوری اسلامی و اصول و آرمان‌های آن در سریال‌های مقدم هم با ظرافت دنبال می‌شود. همین سریال «دیوار به دیوار» ماجرای چند خانواده‌ی غریبه از یکدیگر است که در خانه‌ای در کنار هم در حال زندگی (بخوانید ولنگاری و بی‌حیایی) هستند و...

در واقع سامان مقدم در این سریال، سطحی زیربنایی‌تر را هدف گرفته بود: زدنِ ایمان، فرهنگ و حیای جامعه‌ی ایرانی.

بگذریم از اینکه در قسمت آخر عنان از کف داد و با پوشاندن لباس‌های سبز به تن بازیگران و اجرای بخشی بی‌ربط نسبت به فیلم به ادای دین نسبت به فتنه‌ی 88 پرداخت.

3- با توجه به این نکات است که حضور سفیر دولت استعماریِ انگلیس در پشت صحنه‌ی سریال «دیوار به دیوار» معنای روشن خود را می‌یابد. اینکه ملت و نظام اسلامی دشمن دارند و امروز این دشمن برنامه‌ی فرهنگی‌اش در پازل «نفوذ» تعریف می‌شود امری قطعی است. نفوذ جریانی و شبکه‌ای که رهبری نسبت به آن اعلام خطر کرده و هشدار داده‌اند دقیقا مصداقش همین است. کارگردانی معلوم‌الحال و دشمنِ نظام با پول بیت‌المالِ جمهوری اسلامی فیلم می‌سازد و حرف و اثرش از طریق تریبون گسترده‌ی صدا و سیما در اقصی نقاط کشور در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد. اینگونه است که سامان مقدم خیلی راحت و بی‌دردسر به «تغییر باورها و سبک زندگیِ» مردم در جهت نهادینه شدن فرهنگ آمریکایی می‌پردازد. این اگر نامش نفوذ نیست پس چیست؟

سفیر انگلیس 1

مژده مژده:

طبق برخی اخبار منتشر شده در خبرگزاری‌های رسمی کشور سامان مقدم قرار است با پول بیت‌المال سریالی تاریخی در 40 قسمت برای تلویزیون بسازد و در آن تاریخ کشور را از سقوط احمد شاه قاجار تا سقوط پهلوی در دل داستانی عاشقانه! برای مردم و جوانان روایت کند. نام این سریال «دلدادگی» اعلام شده است! (خبرگزاری مهر- کُد خبر 3959740)