نوریوکی هاراگوچی پس از 40 سال با اثر خود؛ «ماده و فکر» (حوض روغن) در موزه هنرهای معاصر تهران دیدار می‌کند.

علی محمد زارع (رئیس موزه هنرهای معاصر تهران) گفت: اثر «ماده و فکر» (حوض روغن) نوریوکی هاراگوچی (هنرمند ژاپنی) پس از چهل سال با حضور و نظارت این هنرمند مرمت می‌شود.

زارع در ادامه گفت: اثر «ماده و فکر» (حوض روغن) در سال 1977 در ارتباط و گفتگو با معماری و فضای موزه هنرهای معاصر تهران در موزه نصب شد است و 40 سال است که این اثر در موزه هنرهای معاصر تهران قرار دارد و به عنوان یکی از نمادهای موزه شناخته شده است.

دیدار هنرمند ژاپنی و اثرش پس از 40 سال در تهران

رییس موزه هنرهای معاصر تهران افزود: با توجه به ضرورت و اهمیت حفظ و نگهداری استاندارد آثار موزه هنرهای معاصر تهران و مرمت آثاری که به مرمت نیاز دارند، هماهنگی برای بازبینی و مرمت این اثر پس از 40 سال با نوریوکی هاراگوچی انجام شد و خوشبختانه امکان مرمت اثر با نظارت و حضور این هنرمند فراهم شد.

نوریوکی هاراگوچی در هفته جاری به موزه هنرهای معاصر تهران می آید تا مرمت اثر «ماده و فکر» (حوض روغن) را نظارت کند.

در سال ۱۹۷۷، حوض روغن بازتابنده نوریوکی هاراگوچی با عنوان «ماده و فکر» در نمایشگاه داکیومنتای ششم در شهر کاسل آلمان به نمایش درآمد. همان سال و با دیدن این کار در داکیومنتا، اجرایی از این اثر برای گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران خریداری شد و از آن زمان تا به حال به طور دائمی در موزه نصب شده است.

نوریوکی هاراگوچی در سال 1946 در یوکوسوکا در ژاپن متولد شد. او در سال 1970 از دانشگاه نیهون توکیو، در رشته نقاشی فارغ‌التحصیل شد. وی زمانی شروع به نمایش آثار خود کرد که هنوز دانشجو بود و بحران‌های سیاسی رو به رشدی اعم از تظاهرات و شورش‌های دانشجویی در برابر جنگ ویتنام و پیمان امنیتی ژاپن و آمریکا در جریان بود. یوکوسوکا بندر اصلی ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا است. نقاشی‌ها و مجسمه‌های اولیه هاراگوچی به زیبایی شناسی ابزارآلات نظامی و صنایع سنگین اشاره دارد. بعدها، مواد مورد استفاده او شامل تیرآهن، قطعات ماشین، روغن کارکرده و لاستیک شدند؛ زیبایی‌شناسی‌ متمایز از سایر هنرمندان معاصر ژاپنی او که در بستر جنبش مونو-ها بیشتر به مواد طبیعی روی آوردند.

از اوایل دهه ۱۹۶۰, آثار این هنرمند به طور گسترده در ژاپن و خارج از این کشور به نمایش گذاشته شده است.

58241