رخدادهای 7 شهریور 63

چکیده:

رژیم عراق در یک دزدی آشکار هوایی هواپیمای ایرانی را با 206 سرنشین از آسمان کویت به بغداد برد. ایران بغداد را مسئول جان مسافرین و خدمه هواپیمای ربوده شده می داند. آیت الله خامنه ای:کمک به ماموران راهنمایی یک واجب شرعی است. آیت الله امامی کاشانی: به نظر شورای نگهبان بازرگانی خارجی آزاد است، مردم و دولت در آن حق دارند. حمله جنگنده های صهیونیست ها به بقاع لبنان 25 کشته و دهها مجروح برجای گذاشت.

هواپیمای ربوده شده ایران در بغداد بر زمین نشست

گزارش های تازه منتشر شده از هواپیما دزدیده شده ایران حکایت از این دارد که رژیم عراق در یک دزدی آشکار هوایی این هواپیمای مسافربری را با 206 مسافر و خدمه توسط 2 جنگنده خود در حریم هوایی کویت به زور به عراق برده است. این هواپیما زمانی ربوده می شود که در اجلاس اخیر وزرای 7 کشور عرب تصمیم گرفته شد؛ جمهوری اسلامی ایران از سوی دول مرتجع عرب برای قبول صلح تحمیلی تحت فشار بیشتری قرار بگیرد. مقامات برج مراقبت دوبی نیز ربوده شدن این ایرباس را در آسمان دوبی تکذیب کرده و اعلام کردند این هواپیما در یک پرواز داخلی از شیراز به تهران ربوده شده است.

سخنگوی وزارت خارجه نیز اعلام کرد این اولین بار است که یک هواپیمای مسافربری به کمک جنگنده های یک کشور ثالت دزدیده می شود و ایران ضمن محکوم کردن این عمل ضد انسانی رژیم عراق را مسئول جان مسافرین و خدمه می داند. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه 206 مسافر و خدمه هواپیما بعد از خروج از آن توسط رژیم عراق به یک مکان نامعلومی برده شده اند. به گفته منابع اسرائیلی هواپیماربایان یک مرد و یک زن هستند و هنوز درخواست های خود را مطرح نکرده اند.(1)

دیدار پرسنل راهنمایی رانندگی با رئیس جمهور

جمعی از پرسنل راهنمایی و رانندگی تهران دیروز با آیت الله خامنه ای ملاقات کردند در این دیدار ابتدا سرهنگ مشکاتی رئیس اداره راهنمایی رانندگی تهران گزارش کوتاهی به اطلاع ریاست جمهوری رساند. آنگاه آیت الله خامنه ای گفت: اگر شما می بینید که ملت آماده یک اشاره امام است به خاطر این است که امام وجودش برای مردم است هر کدام از مسئولین مملکت که مردم احساس کنند برای مردم و انقلاب تلاش می کنند نه برای خودش حاضرند جانشان را قربانی کنند.

رئیس جمهور افزود: کمک به ماموران راهنمایی و رانندگی یک واجب شرعی برای کل مردم است. وقتی مردم بدانند دولت چیزی را لازم دارد سعی می کنند برایش تامین کنند زیرا مامورین دولتی مورد علاقه مردم هستند. رئیس جمهور در پایان گفت: من به طور قاطع یک آینده خوب برای ملت ایران در صحنه های مختلف پیش بینی می کنم و این به خاطر این است که در زندگی ما یک عامل اساسی به نام ایمان وجود دارد که غالبا در زندگی سردمداران جهانی این عامل وجود ندارد.(2)

امامی کاشانی: استنباطی که آقایان از اصل 44 قانون اساسی دارند درست نیست

آیت الله امامی کاشانی عضو و سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی صبح دیروز در یک مصاحبه رادیو تلویزیونی به تشریح نقطه نظرهای شورای نگهبان در مورد اصل 44 قانون اساسی پرداخت و گفت: شورای نگهبان از اوایل سال 61 تا کنون در رابطه با لایحه بازرگانی خارجی مشکلاتی داشت و تا کنون 3 بار هم پاسخ مجلس شورای اسلامی را داده است که این کیفیت و این صورت بازرگانی خارجی با موازین اسلامی منطبق نیست و همچنینی استنباطی که آقایان از اصل 44 قانون اساسی دارند درست نیست.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: از نظر این شورا بازرگانی خارجی آزاد است و مردم و دولت در آن حق دارند اما اگر مردم وارد این کار شدند باید با هدایت و نظارت دولت باشد و دولت در این مطلب که چه کالایی با چه قیمتی و از چه کشوری خریداری شود حق هدایت و نظارت دارد.(3)

حمله هوایی اسرائیل به بقاع لبنان

حمله هوایی دیروز اسرائیل به پایگاه نیروهای مخالف عرفات در دره بقاع لبنان 25 کشته و ده ها مجروح برجای گذاشت.

این پایگاه در 10 کیلومتری مرز سوریه قرار دارد. جنگنده های اسرائیلی در جریان این حمله 2 ساختمان چند طبقه را در پایگاه نیروهای سرهنگ ابوموسی ویران کردند. بیشترین تلفات در ساختمانی به بار آمد که به صورت زندان از آن استفاده می شد و صد زندانی در آن به سر می بردند. از سوی دیگر دیشب همزمان با این حمله زد و خوردها بین گروه های رقیب در طرابلس مجددا از سر گرفته شد در درگیری های دیشب از خمپاره و موشک استفاده شد.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 7 شهریور 63، ص 3
2. جمهوری اسلامی، 7 شهریور 63، ص 12
3. کیهان، 7 شهریور 63، ص 3
4. کیهان، 7 شهریور 63، ص 24