باغ کتاب تهران با حضور شهردار تهران عصر امروز به بهره برداری رسید. در این مجموعه بزرگترین کتاب فروشی جهان در دو بخش کودک و بزرگسال با 25 هزار متر مربع زیربنا قرار دارد که 400 هزار عنوان کتاب در آن عرضه شده است. پردیس بزرگ علمی کودک و نوجوان با وسعت 12 هزار متر مربع به عنوان یک شهر بازی علمی در دو بخش کودک و نوجوان در باغ کتاب تهران قرار گرفته است، همچنین بزرگترین گالری هنری کشور بامساحت 1700 متر مربع به عنوان فضایی برای عرضه آثار هنری از جمله نقاشی و هنرهای تجسمی در باغ کتاب تهران پیش بینی شده است.

احداث باغ کتاب تهران در سال 1383 در قالب محل دائمی نمایشگاه کتاب تهران مطرح شد که امروز به بهره برداری رسمی رسید.

باغ کتاب تهران در مجاورت فرهنگستان زبان و ادب فارسی، کتابخانه ملی ایران و باغ موزه دفاع مقدس قرار گرفته، همچنین بر روی بام کتاب فروشی باغ کتاب 25 هزار متر مربع فضا پیش بینی شده و علاوه بر بام سبز، 20 هزار متر مربع فضای سبز نیز در محوطه این باغ پیش بینی شده است.

باشگاه رباتیک یکی دیگر از بخش های باغ کتاب است که اعضای آن می توانند دوره های تخصصی هوش مصنوعی را در آن گذرانده و اطلاعات خود را با سایر اعضا در این باشگاه و باشگاه های مشابه در نقاط دیگر جهان به اشتراک بگذارند.

باغ کتاب درچهار بلوک اصلی طراحی و تفکیک شده است. بلوک A شامل فروشگاه دائمی و موضوعی کتاب است، بلوک B مجتمع بر گذر فرهنگ است که ورودی های اصلی، دالان شگفت انگیز و انبار در آن قرار دارد. بلوک C شامل آمفی تئاتر روباز، آمفی تئاتر اصلی، نگارخانه و فروشگاه محصولات فرهنگی است و بلوک D نیز مشتمل بر نمایشگاه تخصصی، سالن کودک و نوجوان و کارگاه کودک ونوجوان است. همچنین علاوه بر چهار بلوک اصلی باغ کتاب، این پردیس فرهنگی شامل استدیو، بلوار، نمازخانه، رستوران و دریاچه است.

پس از بهره برداری، باغ کتاب از ساعت 10 صبح تا 10 شب باز است و علاقه مندان می توانند با استفاده از خط یک مترو به ایستگاه حقانی آمده و از آنجا با خودروهای پیش بینی شده به باغ کتاب منتقل شوند.