وبسایت سینما گیمفا: وقتی هفته گذشته فیلم The Mummy وارد منهتن شد، نمی شد خیلی گفت که بلاک باستر بزرگی در راه است. صندلی های سینماهای میدان AMC Loews Lincoln خالی ماندند. فرشی که برای این فیلم پهن شده بود با پلاستیک سیاه پوشانده شده بود. تیم امنیتی فقط به مهمانان بعد از اینکه از آن ها می پرسید چه فیلمی می خواهند ببینند اجازه ی عبور می داد و همه را در دو بخش گشتی بازرسی می کرد.
 
درون سینما، تام کروز در حالی که جلوی جمعیت ایستاده بود خوشحال و خندان بود. این بازیگر 54 ساله به همه سلام داد و کارگردان فیلم، الکس کرتزمن (Alex Kurtzman) و بازیگرانی که به سخنرانی 10 دقیقه ای کروز گوش می دادند را معرفی کرد. کروز در این سخنرانی گفت: فیلم ها حاصل تلاش تیمی هستند، نه کار یک نفر تنها.
 
اما طبق صحبت بعضی از افراد حاضر در این نمایش، در مورد فیلم The Mummy کروز همه چیز را بیش از اندازه کنترل می کرده است. ریبوت فیلم The Mummy قرار بود آغازی بر فرنچایز یونیورسال پیکچرز باشد اما تبدیل به اموال شخصی یک ستاره سینما شد.
 
درحالی که هالیوود مشغول پیدا کردن مقصر اشتباه صورت گرفته در مورد فیلم The Mummy است که افتتاحیه تنها 32 میلیون دلاری داشته، انگشت های اتهام به سوی کروز نشانه رفته اند. آن طور که او در شب افتتاحیه فیلم صحبت کرد و گروه بازیگران را کنار زد، چندین منبع نزدیک به گروه تولید گفتند که کروز کنترل همه چیز را برعهده گرفته بوده و حتی در کوچکترین تصمیم گیری ها هم دخالت می کرده است. کروز روی صحنه به تمایلات حرفه ای خود اشاره کرد و گفت: من فقط فیلم نمی سازم. همه چیزم را برای این فیلم ها می گذارم و توقع دارم همه اینطوری باشند.
 
انگشت اتهام ناکامی «مومیایی» به سمت تام کروز
 
طبق گفته ی بعضی منابع، یونیورسال کنترل کروز در بعضی ابعاد پروژه، از تایید فیلمنامه تا تصمیمات مربوط به بعد از تولید را تایید کرده است. کروز برای بازاریابی فیلم و استراتژی اکران آن هم تصمیم گیری کرده و ماه ژوئن را برای اکران این فیلم مناسب دانسته است.
 
باتوجه به نمره های بسیار پایین این فیلم که 190 میلیون دلار برای ساخت و بیش از 100 میلیون دلار برای بازاریابی و اکران جهانی صرف کرده، بنظر می رسد جبران این هزینه ها کمی دشوار باشد. این فیلم خارج از کشور عملکرد بهتری داشته، جایی که پایان هفته بین المللی آن 142 میلیون دلار فروش داشته است. هنوز مشخص نیست که این فیلم بتواند رکوردی بزند.
 
یونیورسال در بیانیه ای اعلام کرد که کروز روی تولید این فیلم تاثیر منفی داشته و این درحالی است که کروز هنوز به این بیانیه واکنشی نشان نداده است.
 
کروز با نوعی احساس مسئولیت و پایبندی به همه ی پروژه ها نزدیک می شود که این با کار فعلی ما همخوانی ندارد. او شریک صادق و همکار خلاقی است و هدف او در هر پروژه ای که با آن همکاری می کند این است که تجربه سینماتیک واقعی را برای مخاطبین فراهم کند.
رفتار کنترل گر کروز باعث به خطر افتادن جایگاه او در هالیوود شده است. در سال 1990 و اوایل کار، استودیوها برای افرادی مانند مل گیبسون، جولیا رابرتز و هریسون فورد هزینه های کلانی می کردند تا نام آنها در عنوان فیلمشان قرار گیرد و تضمین کننده فروش بلیط فیلم شان باشد. در مقابل این بازیگران، خواهان دستمزدهای نجومی و سهم بردن از سود فیلم ها بودند. پول باعث قدرتمندی در تصمیم گیری های مهم می شود. اما حالا که عصر فیلم های کامیک و تولیدات جلوه های ویژه از راه رسیده، ستاره های بازیگری کمتر مورد استقبال قرار می گیرند. کروز در فرنچایز Mission: Impossible (ماموریت غیرممکن) موفق ظاهر شد اما در فیلم Oblivion همه را ناامید کرد.
 
اما در مورد فیلم The Mummy، کروز تیر خلاص بود. کرتزمن قبل از اینکه کروز قراردادی امضا کند، کارگردان این فیلم بود اما این بازیگر حتی در پروسه فیلم سازی هم نظراتی داده است. در مورد ناکامی The Mummy، حضور کارگردان بی تجربه می تواند یکی از دلایل این شکست باشد. کرتزمن برای چنین پروژه بزرگی مناسب نبوده و این موضوع باید درنظر گرفته می شد که او تهیه کننده و نویسنده ای است که تنها کارگردانی فیلم کوچکی مانند درام کریس پاین (Chris Pine) با نام People Like Us را برعهده داشته است. درحالی که کرتزمن تلاش می کرد خود را اندازه این پروژه کند، بنظر می رسید کروز کارگردان واقعی تری است و طبق گفته منابع گاهی او صحنه های اصلی را هدایت می کرده است.
 
دلایل دیگری نیز وجود دارند که باعث شدند فیلم The Mummy از یک فیلم تابستانه ترسناک تبدیل به آلت دست تام کروز شود. این بازیگر دو تویسنده دیگر را در کنار مک کواری بکار گرفت تا فیلمنامه جدیدی بنویسند و دو تا از این سه نویسنده، مک کواری و دیلان کاسمن (Dylan Kussman)، از دوستان نزدیک کروز بودند. نویسنده های کروز قسمت های مربوط به او را بیشتر کردند در حالی که در فیلمنامه اصلی صحنه های او و سوفیا بوتلا (Sofia Boutella) یک اندازه بودند. این نویسنده ها هم چنین باعث شدند شخصیت کروز در این فیلم بیشتر دراماتیک دیده شود.
 
همین امر موجب شد عوامل فیلم پشت سر کروز به صف درآیند و کروز همه کار باشد. فرانک والش (Frank Walsh)، کارگردان هنری این فیلم، می گوید: این فیلم دو نیمه داره؛ قبل و بعد از تام. داستان هایی شنیده ام که نشان می دهند او کنترل همه چیز را در اختیار داشته هرچند کار کردن با او فوق العاده است. کروز فیلم ساز معرکه ای است و کارش را بلده. او وارد کار میشه و به کارگردان می گه چکار باید بکنه یا میگه این لنز درستی نیست. تا وقتی حواست باشه چی بهش میگی کار کردن باهاش آسونه.
 
وقتی کار ساخت این فیلم تمام شد، کروز از اندرو ماندشین (Andrew Mondshein)، ویراستار کار، خواست تا تکه های فیلم را کنار هم قرار دهد. او به ویرایش و برش فیلم پرداخت اما همه معتقد بودند کار درستی نمی کند. ایده های مختلفی وجود داشتند و بعضی ها فکر می کردند کمک های کروز موثر واقع نشدند و بیشتر مشکل ساز شدند و او به نوعی خودش را به این فیلم تحمیل کرده است. بخاطر بی تجربگی کرتزمن در امر کارگردانی، کروز که همیشه در فیلم های اکشن حضور داشته با عقب انداختن کار تولید این فیلم، ریسک بزرگی کرد.
 
یونیورسال به خوبی این مسئله را می دانست که اگر بخواهد فیلمش با فیلم هایی مانند Wonder Woman (زن شگفت انگیز) و Guardians Of The Galaxy Vol. 2 (نگهبانان کهکشان ۲) رقابت کند، باید از ذره ذره ی قدرت کروز نهایت استفاده را ببرد. وقتی استودیو با خطر شکست مواجه شد، تصویری از کروز و دیگر بازیگران فرنچایز دنیای تاریک با حضور جانی دپ و خاویار باردوم منشر کرد. هنوز این استودیو نمی تواند همه ی این بازیگران را کنار هم قرار دهد و این عکس باید دستخوش تغییراتی شود.
 
ممکن است نمرات فیلم The Mummy خیلی خوب نبوده باشند اما کروز در شب افتتاحیه خوشحال بنظر می رسید و ساخت این فیلم را یک کار تیمی می دانست. او یکی از همکارانش، جیک جانسون را صدا زد و گفت: جیک! جیک! بازی کردن با تو فوق العاده بود، جیک!