شبکه مستند به مناسبت سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) و سالگرد قیام خونین 15 خرداد ویژه برنامه‌هایی را در نظر گرفته است.

* شجرنامه امام خمینی (ره) روی آنتن شبکه مستند

مستند «امام ما» شنبه 13 خرداد روی آنتن می‌رود و به طور مختصر شجره نامه حضرت امام خمینی (ره) را مرور می کند و بعد از مقدمه ای درباره ایام کودکی و نوجوانی وی، به دوران تحصیل و کسب علم و همچنین تدریس ایشان در قم می‌پردازد.

این مستند در ادامه به تاثیر نقش امام در افکار و آراء آیت الله بروجردی اشاره می‌کند و مبارزاتی را که این دو عالم بزرگوار، علیه رژیم پهلوی انجام دادند به تصویر می‌کشد؛ قیام 15 خرداد سال 42 نیز بخش پایانی این مستند است.

علی دوانی، غلامعلی رجایی، حجت الاسلام جلالی خمینی، سید حمید روحانی و شیخ عراقچی همدانی، از جمله افرادی هستند که در این مستند در خصوص امام راحل (ره) صحبت می کنند. «امام ما» ساعت 21:30 پخش می‌شود.

* روایت زندگی معمار انقلاب با صدای ناصر طهماسب

«روایتی از ملاقات در مداربسته» مستندی است که در ساعت 10 روز 14 خرداد پخش می شود و به کارگردانی امیرحسین خلیل‌زاده تولید شده است.
این مستند با گویندگی ناصر طهماسب در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده و به روایت زندگی امام خمینی‌(ره) می‌پردازد.

* تغییر و تحولات هموطن رودباری از زمان شاه تا جنگ تحمیلی

همچنین مستند «پدر پسر گلوله» برای پخش در روز یکشنبه 14 خرداد در نظر گرفته شده و روایتگر تغییر و تحولات زندگی یک فرد رودباری از زمان حضور در گارد جاویدان شاه تا مفقودالاثر شدن پسرش در جنگ تحمیلی است.

سوژه این مستند به کارگردانی امیر اصانلو یک روستا زاده ساده است که در خدمت سربازی به گارد جاوید شاه می‌پیوندند و از آنجا به دلیل نزدیکی به تیم امنیتی شاه، در فرآیند تبعید امام خمینی به عراق حضور داشته است. وی پس از پیروزی انقلاب به جبهه‌های جنگ می‌شتابد و به دفاع از کشور می‌پردازد.

این تولید خانه مستند انقلاب اسلامی ساعت 22:30 در جدول پخش شبکه مستند سیما قرار دارد.

* داستان زندگی خادم روزهای حیات امام (ره)

«عیسای خمینی» داستان زندگی حاج عیسی جعفری، خادم روزهای حیات امام خمینی(ره) و ارتباط او با رهبر انقلاب اسلامی ایران است.

این مستند که اکبر خلیلی نویسندگی و محسن سلیمانی کارگردانی آن را برعهده داشته، 14 خرداد ساعت 15 روی آنتن شبکه مستند سیما خواهد رفت.

«جغرافیای انقلاب» با موضوع بررسی روند مبارزات انقلابی امام خمینی(ره) دوشنبه 15 خرداد ساعت 24 بامداد روی آنتن می‌رود.

* مبارزات شیخ ابراهیم فخاری در «همیشه محرمانه»

«همیشه محرمانه» 15 خرداد ساعت 10 برای پخش در نظر گرفته شده است. این مستند به کارگردانی قاسم حسن پور با موضوع زندگی و مبارزات شیخ ابراهیم فخاری است که در قیام 15 خرداد 1342 در شهر قم تاثیر به سزایی داشته است.

علاقه وافر سوژه اصلی مستند به خدمتکاری و ارتباط شخصی با امام (ره) باعث منحصر به فرد بودن این مستند شده است.

* دوران تبعید مقام معظم رهبری در «ایرانشهر»

«سرآغاز نهضت» دیگر مستند مناسبتی این ایام است که ساعت 11:30 روز 15 خرداد پخش می شود. همچنین مستند «ایرانشهر» از تولیدات شبکه مستند، دوشنبه 15 خرداد ساعت 15 روی آنتن می‌رود.

این مستند ساخته رضا کاشانی اسدی به دوران تبعید 9 ماهه مقام معظم رهبری در ایرانشهر می‌پردازد که ایشان طی این مدت خدمات گسترده ای به سیستان و بلوچستان را انجام می دهند و اولین نماز جمعه را اقامه می‌کنند. همچنین در مقدمه و موخره این مستند به دوران زندانی شدن ایشان در تهران نیز پرداخته می‌شود.