سیدمحسن حسینی‌مقدم مدیرکل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش در خصوص «مهم‌ترین برنامه‌های اجرا شده در سال تحصیلی جاری»، اظهار داشت: با توجه به نظام 3-3-6 از سال 96-95، دوره 3 ساله آخر به دوره دوم متوسطه رسید که با این شرایط، پایه دهم وارد مجموعه دوره دوم متوسطه شد.

حسینی‌مقدم افزود: تا سال تحصیلی گذشته ورودی‌های دوره دوم متوسطه سال اول را به صورت مشترک و عمومی می‌خواندند و در پایان این پایه، انتخاب تعیین رشته صورت می‌گرفت و دانش‌آموزان در پایه دوم و سوم در هنرستان تحصیل می‌کردند.

مدیرکل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش یادآور شد: تعدادی از هنرجویان و به خصوص در رشته هنر که قصد ورود مستقیم به کنکور سراسری داشتند، می‌توانستند دوره پیش‌دانشگاهی هنر را بگذرانند تا دیپلم را گرفته و در کنکور شرکت کنند.

وی افزود: در ساختار جدید و در سال تحصیلی 96-95، هنرستان‌ها 3 ساله شد و انتخاب شاخه و رشته در پایان دوره اول متوسطه قرار گرفت.

حسینی‌مقدم اضافه کرد: امسال ورود 17.3 درصد برای شاخه فنی‌وحرفه‌ای را پیش‌بینی کرده بودیم که حدوداً نزدیک به 900 هزار دانش‌آموز در پایه نهم بود که باید وارد پایه دهم می‌شدند که 17 درصد دانش‌آموزان را جذب شاخه فنی و حرفه‌ای کردیم و پیش‌بینی ما محقق شد.

مدیرکل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش تصریح کرد: با استقرار پایه دهم و 3 ساله شدن هنرستان‌ها، کاری از 3 سال قبل شروع شده بود و هدفمان این بود تا محتوای فنی و حرفه‌ای عوض شده، تعدادی رشته‌ها حذف و تعدادی جایگزین شود.

وی متذکر شد: برای نمونه «رشته‌های مدیریت خانواده» و «نقشه‌کشی صنعتی» حذف شد؛ پیشنهاد دفتر تألیف و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی این بود که با توجه به استانداردهای شغلی موجود در دنیا، باید دانش‌آموزان با دیپلم به شغل برسند و در نتیجه دانش‌آموزان این 2 رشته با مدرک دیپلم به شغل نمی‌رسیدند.

حسینی‌مقدم خاطرنشان کرد: یکسری از رشته‌ها را به ارگان‌های خاص متصل می‌کنیم مانند رشته‌های موسیقی، سینما، نقاشی و گرافیک در وزارت ارشاد و صدا و سیما که باید برای گسترش این رشته‌ها، تقاضای نیرو کنند.

مدیرکل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش گفت: چند رشته مانند تولید برنامه‌های تلویزیونی بود که امسال هنرستان‌های وابسته به صدا و سیما و هنرستان‌های هنری در تهران ایجاد کردند و رشته‌ای مانند حمل و نقل را ایجاد کردیم که برای ایجاد کردن با سازمان حمل و نقل وارد مذاکره شدیم و پیش‌بینی آنها این بود که هم‌اکنون چیزی حدود 15 هزار نیروی باسواد در این رشته نیاز داریم که در حال حاضر این طور نیست.

وی ابراز داشت: این سازمان اعلام کرد که تجهیزات لازم را به آموزش و پرورش می‌دهد و در مقابل نیروی انسانی را ما می‌دهیم و امسال برای اولین بار در استان هرمزگان این کار را انجام دادیم.

* رشته‌های جدید امسال/ مکاترونیک، فتوگرافیک و معماری داخلی

حسینی‌مقدم با اشاره به یکی دیگر از رشته های جدید سال تحصیلی جاری تصریح کرد: «مکاترونیک» رشته‌ جدید دیگری است که ترکیبی از رشته‌های الکترونیک، رایانه و مکانیک است و از رشته‌هایی است که امسال در 5 رشته محل شامل «استان تهران»، «اصفهان»، «قزوین»، «قم» و «مرکزی» ایجاد کردیم.

مدیرکل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش بیان داشت: «فتوگرافیک» و «معماری داخلی» از رشته‌های جدید دیگر است و هدف این است که اگر هنرجویان قصد ادامه تحصیل نداشتند، بتوانند در پایان تحصیل و دریافت مدرک دیپلم وارد بازار کار شوند.

وی با اشاره به تغییر رویکرد محتوایی در فنی و حرفه‌ای افزود: در حال حاضر نگاه نظری در فنی و حرفه‌ای کمتر شده است و دروس کارگاهی اضافه شده است؛ هنرجویان در هنرستان 2 روز باید در کارگاه‌ها باشند و اعلام کرده‌ایم حتی آمورزش‌های نظری را در کارگاه آموزش دهند.

حسینی‌مقدم گفت: امسال اعلام کرده‌ایم ارزشیابی ما مبتنی بر شایستگی است؛ در نتیجه امتحان تئوری و نظری گرفتن از دانش‌آموز را کنار گذاشته‌ایم و گفته‌ایم مهارت هنر جویان سنجیده شود. 

مدیرکل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش با اشاره به استفاده از «کتاب همراه هنرجو» در سال جاری خاطرنشان کرد: دانش‌آموز می‌تواند این کتاب را در امتحان نظری همراه خود داشته باشد و حتی کتاب درسی خود را همراه داشته باشند و این ارزیابی مبتنی بر شایستگی است؛ ضمن اینکه دستورالعمل آن را نیز فرستاده‌ایم تا بحث حافظه محوری را از دانش‌آموزان دور کنیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر 41 رشته در شاخه فنی و حرفه‌ای داریم که در 4 زمینه صنعت، کشاورزی، هنر و خدمات است.

حسینی‌مقدم با اشاره به هدایت تحصیلی خاطرنشان کرد: از سال‌های قبل گفتیم برای جذب دانش‌آموزان به فنی و حرفه‌ای باید از اول متوسطه شروع کنیم و کار و فناوری در دوره اول است که رشته‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای را هدفمند می‌کند؛ در نتیجه به مدیران هنرستان پیشنهاد کردیم که هر مدیری، معین چند هنرستان متوسطه اول شود و دانش‌آموزان را در این ساعت به هنرستان‌ها بیاورند تا با محیط آن آشنا شوند.

* قرار است فرم «هدایت تحصیلی» هدایت‌گری باشد

مدیرکل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش بیان داشت: طرح دیگر، ایده « یک روز در هنرستان»، است و اعلام کردیم دانش‌آموزان متوسطه اول را به هنرستان‌ها بیاورند؛ ضمن اینکه حضور اولیا در هنرستان‌ها، برنامه دیگر ما بود تا اولیا در کارگاه‌ها ناظر به کار فرزندان خود باشند.

وی عنوان کرد: برنامه ششم طی برنامه 5 ساله و تا سال 1400، پیش‌بینی 50 درصدی سهم رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش را از دانش‌آموزان متوسطه دوم داشته است. امسال عدد 34 درصد پوشش در آن 2 رشته را داریم؛ ضمن اینکه  66 درصد دانش‌آموزان در شاخه نظری هستند و برای سال تحصیلی آینده پیش‌بینی ما پوشش 38 درصد است.

حسینی‌مقدم افزود: برای سال آینده محدودیتی برای پوشش ایجاد نکردیم و به استان‌ها گفته‌ایم هر چقدر می‌خواهید برنامه‌ریزی کنید و البته انتخاب آگاهانه وجود داشته باشد.

مدیرکل دفتر آموزش‌‌های فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش در خصوص «هدایت تحصیلی » اظهار داشت:  امسال قرار است فرم هدایت تحصیلی، هدایت‌گری باشد و دانش‌آموزان اختیار برای ورود به رشته را دارند.

وی خاطر نشان کرد: مشاوران باید کار هدایتگری را خوب انجام دهند و شاخه فنی و حرفه‌ای را خوب توضیح داده و شناخت لازم را به خانواده بدهند و دانش‌آموزان را به هنرستان‌ها ببرند تا از نزدیک آنجا را ببینند.