اصلاح جامعه اسلامی و پیشبرد جامعه به سوی تمدن نوین اسلامی در گروی تربیت افراد صالحی است که هسته اولیه آن در خانواده شکل می‎گیرد، لذا نقش والدین به خصوص مادران در درجه اول و بعد نقش مسئولان امر فرهنگ و تربیت جامعه بسیار حایز اهمیت است. از این منظر توجه به شاخصه‎ها و معیارهای تربیت فرزند صالح بر اساس منابع قرآنی و روایی جایگاه بالایی پیدا می‌کند.

بنابراین هر اندازه والدین به خصوص مادران با این شاخصه‎ها آشناتر باشند و توانایی پیاده‎سازی آنها را در محیط خانواده داشته باشند، علاوه بر اینکه فرزندانی نیکو برای خود و جامعه تربیت می‎کنند، یکی از مهم‌ترین واجبات شرعی خود را ادا می‌کنند. در این صورت این فرزندان صالح در آینده مدیرانی خواهند بود که به فکر اصلاح خود و جامعه خواهند بود و توانایی این را دارند که جامعه اسلامی را در مواقع حساس به طرز بسیار شایسته‎ای مدیریت و در بزنگاه‎ها و شرایط خطرناک جان خود را نثار اسلام کنند.

حضرت زینب(س) از بانوانی بود که اینچنین فرزندانی برای جامعه اسلامی تربیت کرد. او که تربیت‎یافته مکتب اهل‎بیت(ع) بود و توفیق همنشینی با پنج امام معصوم(ع) را داشت، به طور حتم این آموزه‎ها را از این بزرگواران دریافت کرده بود. لذا مشاهده می‎کنیم که در حساس‎ترین و جانسوزترین صحنه تاریخ بشریت یعنی ماجرای قیام امام حسین(ع)، هم خود و هم فرزندانش تا پای جان با حضرت همراهی می‎کنند تا جایی که این فرزندان در روز عاشورا حماسه‎ای می‎آفرینند که تا روز قیامت الگویی برای بزرگ‎ترین عارفان و سالکان طریق الهی قرار می‎گیرند.

در واقع زینب(س) به فرزندانش آموخته بود که در سخت‎ترین شرایط باید تا پای جان یار و یاور امام زمان و ولیّ زمانشان باشند و خواست خود را هر اندازه هم دقیق باشد، بر خواست امام(ع) و ولیّ زمانه ترجیح دهند و راه صلاح خود و جامعه را در اطاعت و تبعیت از هادی زمانه بدانند.