پنج گزینه نهایی نامزد شده برای انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی معرفی شدند. بر اساس آرا به اعلام شده از سوی حوزه هنری، سید مسعود شجاعی طباطبایی، بهناز ضرابی‌زاده، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمد حسین مهدویان و حمید حسام این افراد را تشکیل می‌دهند.

این پنج چهره از میان چهارده چهره اصلی انتخاب شدند و چهره برتر هنر انقلاب اسلامی در سال 95، مورخ 25 فروردین ماه در حوزه هنری معرفی خواهد شد.

به همین مناسبت خبرگزاری میزان به معرفی پنج نامزد نهایی چهره سال انقلاب اسلامی پرداخته است:

 

ابراهیم حاتمی کیا

ابراهیم حاتمی کیا

ابراهیم حاتمی کیا متولد ۱۳۴۰در تهران کارگردان، فیلمنامه نویس، تدوینگر و بازیگر سینمای ایران و دانش آموخته رشته فیلمنامه نویسی از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است. او فعالیت های سینمایی خود را با ساخت فیلم های کوتاه و مستند در رابطه با سینمای جنگ آغاز کرد. این کارگردان خوش قریحه را که از جوانی در حوزه سینمای دفاع مقدس مخلصانه فعالیت می کند را می توان بی تردید شناسنامه این گونه سینمایی در ایران دانست. سینمای حاتمی کیا سینمایی قصه گو با بار بالای ملودارم است و حتی در فیلم های کاملا جنگی اش هم احساسات گرایی و نوعی از عرفان به چشم می خورد. شهید آوینی درباره وی گفته است: «من هیچکس دیگر را نمی‌شناسم که هم‌چون حاتمی‌کیا فیلم بسازد ... حاتمی‌کیا همه وجود خود را در فریم‌ها می‌دمد و هر بار خود را می‌سوزاند تا از شعله آن چراغی برافروزد و هر بار ققنوس وار از همان آتش، حیات دوباره می‌گیرد.» حاتمی کیا امسال برای ساخت فیلم پرمخاطب و مطرح «بادیگارد» نامزد چهره سال هنر انقلاب شده است.

 

حمید حسام

حمید حسام

حسام در سال 1340 در همدان متولد شد. وی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد ادبیات فارسی دانشگاه تهران است. وی جوانی خود را در جبهه های نبرد حق علیه باطل سپری کرد و همین مساله باعث شد تا دفاع مقدس رویکرد اصلی حمید حسام در نوشتن و خلق آثارش باشد. سردار حسام معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، در زمینه نویسندگی نیز کارنامه قابل توجهی دارد. چهار کتاب حاصل دوران نویسندگی این مسئول فرهنگی است. در زمینه داستان کوتاه کتاب «دهلیز انتظار»، در بخش خاطره کتاب «غواص ها بوی نعنا می دهند»، «دلیل» و در بخش رمان «راز نگین سرخ» برخی از فعالیت های این نویسنده را تشکیل می دهند. حمید حسام با کتاب «غواص ها بوى نعنا مى دهند» که نوعى خاطره نگارى در حوزه ادبیات دفاع مقدس است، به جامعه ادبى معرفى شد. به دنبال آن داستان بلند «راز نگین سرخ» را در سال ۷۸ به دست چاپ سپرد. مجموعه داستان هاى کوتاه «دهلیز انتظار» مدتى پس از انتشار به قلم اسماعیل اریب به انگلیسى ترجمه و منتشر شده است. کتاب با ارزش «وقتی مهتاب گم شد» که به تقریظ مقام معظم رهبری مزین شده است نام این نویسنده را در بین چهره سال هنر انقلاب قرار داده است.  

سید مسعود شجاعی طباطبایی

سید مسعود شجاعی طباطبایی متولد سال 1342 شهر تهران است. وی فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی‌ارشد رشته گرافیک از دانشگاه تربیت مدرس است. این هنرمند سردبیر مجله «کیهان کاریکاتور» و سردبیر مجله بین‌المللی «ایران کارتون»، مدیر خانه کاریکاتور ایران، عضو هیئت داوران چند نمایشگاه ملی و بین‌المللی، مدرس دانشگاه و همچنین مسئول واحد کاریکاتور حوزه هنری است. سال گذشته نمایشگاه پرمخاطب «هولوکاست» به همت این هنرمند برگزار شد و بازتاب رسانه ای وسیعی در داخل و خارج از کشور داشت و شجاعی طباطبایی به همین دلیل در بین نامزدهای چهره سال هنر انقلاب قرار گرفته است.

 

 

ضرابی زاده

بهناز ضرابی زاده

بهناز ضرابی‎زاده در سال 1347 در همدان متولد شد. ضرابی‎زاده کارشناس مسئول آفرینش‎های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. او تاکنون سردبیری نشریه استانی جاودانه‎ها، دبیر انجمن داستان دفاع مقدس از سال 1386، عضو شورای نویسندگان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‎های دفاع مقدس، عضو شورای انتخاب کتاب بنیاد شهید استان همدان، دبیر انجمن داستان سازمان بسیج هنرمندان را بر عهده داشته است. تألیف و چاپ بیش از دویست و پنجاه اثر داستانی و ادبی در نشریات و مجلات برگزیده کشوری از دیگر فعالیت ضرابی زاده است. ضرابی‎زاده برگزیده بیش از 30 جشنواره داستان‎نویسی سراسری از جمله کسب مقام اول در نخستین جایزه داستان ویژه مخاطبان کودک و نوجوان با موضوع امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، تقدیر شده در چهارمین و ششمین جایزه ادبی اصفهان، کسب مقام‎های برگزیده در هشتمین، نهمین و دهمین جشنواره مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس را در کارنامه خود دارد. کتاب «گلستان یازدهم» که خاطرات زهرا پناهی‌روا، همسر سردار شهید علی چیت‌سازیان را روایت می کند اثر ارزشمند این نویسنده است و نام او را در بین چهره سال هنر انقلاب قرار داده است.

 

محمد حسین مهدویان

محمد حسین مهدویان

محمدحسین مهدویان، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس، سال ۱۳۶۰ در بابل متولد شد. وی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی کارگردانی سینما از دانشگاه سوره و کارشناسی ارشد تهیه کنندگی تلویزیون از دانشگاه صداوسیما است. ‌‎ محمدحسین مهدویان برای ساخت «فیلم ایستاده در غبار» سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را در کارنامه دارد. این فیلم به شدت مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفت و مهدویان را به چهره ای شناخته شده در بین سینماگران تبدیل کرد. مهدویان در جشنواره فجر امسال نیز با فیلم «ماجرای نیمروز» سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین فیلم از نگاه ملی و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به دست آورد و به همین دلیل در بین نامزدهای چهره سال هنر انقلاب اسلامی قرار گرفته است.