رجب ماهی است که خداوند به وسیله آن باب دوستی را بیش از پیش برای بندگان باز قرار داده و در بسیاری از احادیث به عنوان بهترین فرصت برای دوستی با خداوند قرار داده است چرا که  در این ماه ملائکه،عرشیان و فرشتگان  به زمین می آیند و در بزم دعا و نیایش زمینیان شرکت می کنند،پیامبر مهربانی ها حضرت محمد مصطفی(ص) می گویند: رجب ماه استغفار امت من است پس بسیار دعا و طلب آمرزش کنید که خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است. در این خصوص گفت و گویی با حجت الاسلام  شهاب مرادی داشتیم که در ادامه می‌خوانیم:

رجب همان نهر شیرین‌تر از عسل و سفیدتر از شیر در بهشت، در دنیا هم جاریست فقط باید تن را به این رود زد که شرطش روزه گرفتن در ماه رجب است حتی یک روز،رجب؛ این بارش رحمت خدا که پیامبر خدا آن را ” اصبّ ” نامیده هر تیرگی و کدورتی را از لوح دل می‌شوید فقط کافیست جان و دل را در معرض آن قرار دهیم. 

چند نکته و اشاره کوتاه و یادآوری در مورد رجب 
 
رجب مانند مسجد شجره(میقات) و رمضان مانند مسجدالحرام(حرم) است ودر دعای شب اول رجب سخن از رمضان و روزه و شب زنده داری رمضان است یعنی رجب مقدمه رمضان است. 

رجب ماه خداست، شعبان ماه رسول خدا و رمضان ماه امت است. 

 در ماه رجب روزه بسیار سفارش شده خصوصا اگر سه روز پشت سر هم پنجشنبه،جمعه و شنبه باشد وهمچنین در این ماه عمره، زیارت ائمه علیهم السلام خصوصا امام حسین علیه السلام و امام رضا علیه السلام و اعتکاف در ایام البیض(15-14-13)از اهمیت خاصی برخوردار است ذکر "لا اله الا الله" و تلاوت سوره "توحید" و " استغفرالله ذاالجلال و الاکرام من جمیع الذنوب والاثام" هر یک هزار مرتبه سفارش شده و بسیار موثر است. 
 
مناسبت های ماه رجب 
 
-بزرگترین جنبش تاریخ بشری،یعنی برانگیخته شدن پیام آور مهربانی در این ماه است و رسول خدا صلی الله علیه وآله در رجب مبعوث شدند و در رمضان تمام قرآن نازل شد. 

- امیرالمومنین علیه السلام، امام محمد باقر علیه ‏السلام و امام جواد علیه ‏السلام در رجب متولد شدند و امیرالمومنین علیه السلام در رمضان شهید شدند. 
 
- آغاز حرکت امام حسین در ماه رجب است(شب بیست و هشتم) و پایانش؟! نه، خون او هنوز در جوشش است و بیرقش افراشته و روز بی پایان عاشورایش ادامه دارد و نام پیشوایان شهید این ماه، حضرت امام موسی کاظم علیه ‏السلام و امام هادی علیه‏ السلام و نیز پیام‏ آور کربلا، زینب کبری علیه السلام گرما‏ بخش دل‏های مؤمنان است و نیمه رجب هم، پذیرای معتکفان کوی دوست خواهد بود و شاهدِ خلوتِ مشتاقان.
 

 لیلة الرغائب

از جمله شبهای بزرگ و با عظمت ماه رجب شب جمعه اول این ماه است.معروف به لیلة الرغائب، اعمال مخصوصی در این شب ذکر شده که به واسطه آن اعمال برکات و پاداش فراوان بر انسان سرازیر می‏شود.

رغائب جمع رغیبه است به معنی «امرٌ مرغوب فیه عطاء کثیر» یعنی شبی که در آن عطاها و مواهب فراوان بدست می ‏آید در حدیث است شب جمعه اول این ماه احیاء و بیداری و نیایش فضیلت ویژه دارد و موجب دست‏یابی به عطایای ارزشمند حضرت پروردگار است، در حدیث است که رسول خدا(ص) فرمود: ملائکه این شب را به این نام نهادند و محدثان در کتاب‏های دعا نمازی با کیفیت مخصوصی در این شب ذکر کرده‏ اند که پیامبر(ص) فرمود: هر کس این نماز را در این شب انجام دهد ثواب این نماز به نیکوترین صورت با روی خندان و درخشان و با زبانی فصیح در شب اول قبر در حضور این فرد ظاهر شود و به او می‏ گوید: ای دوست من مژده می ‏دهم تو را که از هر شدّت و سختی نجات یافتی، نمازگزار می‏گوید: تو کیستی که من تاکنون چنین صورتی زیبا با چنین جلوه ‏ای ندیدم و سخنی شیرین‏تر از کلام تو نشنیده ‏ام و بویی بهتر از بوی تو نبوئیدم در پاسخ می‏گوید: من همان نماز لیلة الرغائبم که شما انجام دادی. امشب آمده‏ ام نزدت باشم تا حق را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود من در عرصه قیامت سایه بر سر تو خواهم افکند پس خوشحال باش که خیر از تو معدوم نخواهد شد.

  
رجب ماه اصلاح روابط با خدا
 
 موضوع محوری ادعیه و اذکار ماه رجب، "خدا و خداشناسی" است و کارویژه آن "اصلاح روابط" بنده با خداست از طریق ایجاد امید و دلگرمی به رحمت بی نهایت خدا، برای توبه و بازگشت، بد بین ترین افراد و ناامیدترین انسانها با خواندن و دانستن ترجمه معمولی این ادعیه میپذیرد که: خدا کریم است،خدا مهربان ترین است،خدا عطوف است و رئوف است و... 
 
 مهمترین دعاهای ماه رجب: 
-------------------------------------------- 
خابَ الوافِدُونَ عَلى غَیْرِکَ، وَ خَسِرَ المُتَعَرِّضُونَ إِلاّ لَکَ، وَ ضاعَ المُلِّمُونَ إِلاّ بِکَ، وَ اَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلاّ مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَکَ،  
بابُکَ مَفْتُوحٌ لِلرّاغِبینَ، وَ خَیْرُکَ مَبْذُولٌ لِلطّالِبینَ وَ فَضْلُکَ مُباحٌ لِلسّائِلینَ، وَ نَیْلُکَ مُتاحٌ لِلامِلینَ، وَ رِزْقُکَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصاکَ، وَ حِلْمُکَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ ناواکَ،  
عادَتُکَ الاِْحْسانُ اِلَى الْمُسیئینَ، وَ سَبیلُکَ الاِبْقاءُ عَلَى الْمُعْتَدینَ، 
ُاَللّـهُمَّ فَاهْدِنی هُدَى الْمُهْتَدینَ، وَ ارْزُقْنی اجْتِهادَ الُْمجْتَهِدینَ، وَ لا تَجْعَلْنی مِنَ الْغافِلینَ الْمُبْعَدینَ، وَ اغْفِرْ لی یَوْمَ الدّینِ . 
-------------------------------------------- 
  
 
اَللّـهُمَّ اِنّی اَساَلُکَ صَبْرَ الشّاکِرینَ لَکَ، وَعَمَلَ الْخائِفینَ مِنْک، وَیَقینَ الْعابِدینَ لَکَ، 
اَللّـهُمَّ اَنْتَ الْعَلِیُّ الْعَظیمُ، وَاَنَا عَبْدُکَ الْبائِسُ الْفَقیرُ، اَنْتَ الْغَنِیُّ الْحَمیدُ، وَاَنَا الْعَبْدُ الذَّلیل،  
اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِهِ وَاْمْنُنْ بِغِناکَ عَلى فَقْری، وَبِحِلْمِکَ عَلى جَهْلی، وَبِقُوَّتِکَ عَلى ضَعْفی، یا قَوِیُّ یا عَزیزُ،  
اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِهِ الاْوصیاءِ الْمَرْضِیِّینَ، وَاکْفِنی ما اَهَمَّنی مِنْ اَمْرِ الدُّنْیا وَالاخِرَةِ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ . 
  
-------------------------------------------- 
  
 
یا مَنْ یَمْلِکُ حَوائِجَ السّائِلینَ و یَعْلَمُ ضَمیرَ الصّامِتینَ،  
لِکُلِّ مَسْأَلَة مِنْکَ سَمْعٌ حاضِرٌ وَجَوابٌ عَتیدٌ، 
اَللّـهُمَّ وَ مَواعیدُکَ الصّادِقَةُ، واَیادیکَ الفاضِلَةُ، ورَحْمَتُکَ الواسِعَةُ،  
فأسْألُکَ اَنْ تٌصَلِّیَ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد واَنْ تَقْضِیَ حَوائِجی لِلدُّنْیا وَالاَْخِرَةِ،  
اِنَّکَ عَلى کُلِّ شیء قَدیرٌ 
-------------------------------------------- 
  
 
و در آخر دعای معرف ماه رجب 
 
یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْر، وَآمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ، یا مَنْ یُعْطِی الْکَثیرَ بِالْقَلیلِ، یا مَنْ یُعْطی مَنْ سَأَلَهُ یا مَنْ یُعْطی مَنْ لَمْ یَسْأَلْهُ وَمَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَةً، اَعْطِنی بِمَسْأَلَتی اِیّاکَ جَمیعَ خَیْرِ الدُّنْیا وَجَمیعَ خَیْرِ الاْخِرَةِ، وَاصْرِفْ عَنّی بِمَسْأَلَتی اِیّاکَ جَمیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَشَرِّ الاْخِرَةِ، فَاِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوص ما اَعْطَیْتَ، وَزِدْنی مِنْ فَضْلِکَ یا کَریمُ. 
محمد بن ذکوان -که امام صادق علیه السلام این دعا را به او تعلیم فرمود- نقل می کند: 
امام صادق علیه السلام در حالی که با دست چپ محاسن مبارکش را گرفته بود و انگشت سبابه دست راستش را به حالت گریه و التجا تکان می دادند، مابقی دعا را خواندند : 
 
یا ذالجلال و الاکرام یا ذالنعماء والجود یا ذا المن و الطول، حرم شیبتی علی النار