با نزدیک شدن به عید نوروز تب و تاب فیلم های اکران نوروزی آغاز شده و شایعات و احتمالات فراوانی برای اکران نوروزی به گوش می رسد.

فیلم "خوب، بد ، جلف" از پیمان قاسمخانی برنده نخست این نبرد نوروزی برای اکران بوده و این اثر از چهارشنبه اکران خود را آغاز کرده و اولین گزینه اکران نوروزی محسوب می شود اما این شانس برای تمام فیلم ها اتفاق نیافتاده و تهیه کنندگان برای کسب این سهمیه راه سختی را پیشرو دارند.

دریافت مجوز و ثبت قرارداد با شورای صنفی نمایش از سویی و توافق با سینما داران دغدغه هایی است که تهیه کنندگان و صاحبان آثار پیش رو دارند.

به همین مناسبت خبرگزاری میزان، نگاهی به فیلم های مطرح شده برای اکران انداخته و شانس قبول شدن و همچنین موفقیت آنها در نوروز را بررسی می کند.

گشت 2

گشت 2 به کارگردانی سعید سهیلی را می توان به عنوان یکی از جدی ترین شانس های نوروز 96 دانست. فیلمی که تقریباً همه مولفه های فروش بالا در ایام نوروز را دارد و برآیندی که از اقبال مردم  در جریان برگزاری جشنواره فیلم فجر از "گشت ۲" به دست آمد، می تواند پشتوانه مثبتی برای انتخاب آن باشد.

جدول فروش سینمای ایران طی سالهای گذشته نشان داده که مردم به آثار کمدی اقبال فراوانی نشان داده و اکثر این آثار به فروش های میلیاردی و رکورد شکنی های فراوان دست یافته اند.

این فیلم که در جشنواره مورد انتقاد اهالی رسانه و منتقدین قرار گرفته بود، در سالن های اکران مردمی چندین بار به سانس فوق العاده کشیده شد. 

نکته جالب توجه این فیلم و "خوب بد جلف" را می توان به حضور دو جانبه حمید فرخ نژاد در دو فیلم طنز دانست. اتفاقی که سالهای گذشته در دستان "رضا عطاران" بود و می تواند از فرخ نژاد چهره ای پولساز بسازد.

ماجرای نیمروز

ماجرای نیمروز موفق ترین فیلم جشنواره فجر 35، یکی دیگر از شانس های اکران نوروزی محسوب می شود. فیلمی که با وجود زمینه جاسوسی خود می تواند ذایقه مخاطب را در عید عوض کند.

این فیلم با توجه به فضای متفاوت خود و همچنین حضور بازیگران فراوان و موفق می تواند یکی از پرفروش های اکران نوروزی باشد. فیلمی که در زمان جشنواره از اهالی رسانه تا منتقدین گرفته تا اکران های مردمی دل همه را به دست آورد و بارها به سانس فوق العاده کشیده شد.

این فیلم در جشنواره فیلم فجر نیز با اینکه در چهار بخش به سیمرغ دست یافت اما از نگاه بسیاری از هنرمندان سیمرغ های بسیاری را می توانست کسب کند. حال مهدویان با فیلم دومش به سمت اکران نوروزی می رود. اکرانی که تجربه کمی در ژانر جاسوسی دارد و باید دید بهترین فیلم از نگاه تماشاگران می تواند رکورد فروش سینمای ایران را بشکند یا خیر.

رگ خواب 

فیلم حمید نعمت الله، به گفته بسیاری از هنرمندان و منتقدین در جشنواره امسال به آنچه حقش بود نرسید و حالا می خواهد در فروش کیفیت بالای خود را به اثبات برساند.

عاشقانه ای متفاوت از حمید نعمت الله که از حضور ستاره ای همچون "لیلا حاتمی" بهره می برد و می تواند در کنار دو فیلم کمدی و یک فیلم جاسوسی سبد سینمایی خانوار ها را به کلی رنگارنگ سازد.

بدون تاریخ بدون امضا 

 

نام نوید محمدزاده، هدیه تهرانی و امیر آقایی کافی است تا هر فیلمی را شانس اصلی فروش در هر زمان از سال بدانیم و حالا آخرین ساخته "وحید جلیلوند" با حضور این بازیگران یکی از شانس های اکران نوروزی محسوب می شود.

این فیلم در طول جشنواره نیز مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و بارها به سانس مجدد رسید و در بخش داوری نیز نگاه نسبتاً مثبتی به اثر شد تا جایی که محمدزاده برای بازی در این اثر به سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد دست یافت.

فیلم البته مخالف و موافق های فراوانی داشت اما می توان با توجه به فروش بالای "ابد و یک روز" در سال گذشته این اثر را نیز یکی از شانس های فروش میلیاردی سال آینده بدانیم.