افسانه بایگان از بازیگرانی است که سال های سال در فیلم ها و سریال های گوناگونی ایفای نقش کرده است. «گمشده»، «طوبی»، «مریم و میتیل»، «خواهران غریب»، «نابخشوده»، «کنعان»، «قرنطینه«، «سوپراستار»، «زمهریر»، «پویا»، «شوق پرواز» و… از جمله آثاری هستند که در کارنامه کاری وی به چشم می خورند.

 

افسانه بایگان: همکاری با رامبد جوان برایم جالب بود!

بایگان در جشنواره فیلم فجر امسال با فیلم «نگار» رامبد جوان حاضر شده است.او در گفت و گو با بانی فیلم درباره این فیلم گفت: سال گذشته سناریوی فیلمنامه «نگار» را برای من فرستادند و بعد از خواندن آن حس کردم که این کار متفاوتی است؛ به همین دلیل آن را قبول کردم. به نظرم «نگار» علاوه بر متفاوت بودن، فیلم قابل دفاعی است. رامبد جوان در این کار با شناخت کامل از اثر پیش رفت و غالباً نکاتی که برای ساخت یک فیلم مورد نیاز است در این فیلم با یک نگاه حرفه ای رعایت شده است.

 

افسانه بایگان: همکاری با رامبد جوان برایم جالب بود!

بایگان پیرامون فضای کار و همکاری با رامبد جوان به عنوان یک کارگردان بیان کرد: من پیش از این هم تجربه فضای سوررئال را داشتم و این کار نیز به گونه ای سوررئال به حساب می آید و رامبد جوان قواعد آن را می دانست، چرا که برخی ها فکر می کنند سوررئال چارچوبی ندارد اما در اصل این سبک کاری نیز قواعد و اصولی دارد که برای شکل دادن صحیح آن لازم است تا از آن آگاه باشید. من با آقای جوان پیش از این برخورد داشتم، اما به این شکل تجربه کاری جدی را در فضای دراماتیک یک فیلم نداشتیم. من از این اتفاق خوشحال هستم و کار کردن با رامبد جوان به عنوان یک کارگردان رخداد جایی بود که دوست داشتم. دقت، حساسیت، مدیریت و شناخت سوررئال از جمله ویژگی های او در کار است. قبل از شروع فیلمبرداری من و بازیگران دیگر اگر پیشنهادی داشتند آن را مطرح می کردند و جوان هم آنها را جمع و استفاده می کرد.

 

افسانه بایگان: همکاری با رامبد جوان برایم جالب بود!

بازیگر «خواهران غریب» در ادامه پیرامون نقش در این کار گفت: همان طور که گفتم من نقشم را دوست داشتم و به نظرم آدم ها درست سر جای خودشان قرار گرفته اند. همچنین فضای فرا واقعیت، قالبی است که من دوست دارم و پیش از این هم آن را تجربه کرده بودم. در فیلم «نگار» نیز این فضا به همراه بازیگران و گروه خوب، موجب شکل گیری کاری شد که به نظرم خوب از آب درآمد. در این فیلم نگار جواهریان نقش مقابل من را ایفا می کند. او بازیگر خوب، دقیق و با تمرکزی است که به پیشبرد مثبت کار کمک می کند؛ چرا که بازیگری در یک جمع مثل پینگ پنگ است و هر چقدر که شما خوب بازی کنی اما طرف مقابل توپ را نگیرد، کاری از پیش نمی رود. در واقع بازیگری در یک گروه به گونه ای بده و بستان است که بین اعضا شکل می گیرد.بایگان خاطرنشان کرد: در آخر برای این کار و در کل جشنواره فیلم فجر آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم این موفقیت در هر دوره بیشتر شود.

 

افسانه بایگان: همکاری با رامبد جوان برایم جالب بود!

نوستالژیک

افسانه بایگان ستاره فعال سینمای ایران در دهه های ۰۶ و ۰۷ هر چند مدتها از عرصه تصویر کناره گرفته بود و کمتر در قاب تلویزیون و پرده سینما دیده می شد، در دهه ۰۸ دوباره روند پرکاری خود را پی گرفت. بازیگری که در فیلم ها و مجموعه های نوستالژیکی حضور داشت و همچنان رد فروغ و شمایل یک ستاره را حتی در آثاری که کیفیت متوسطی دارند، می توان در سیمای بایگان جست و جو کرد. بایگان طی بیش از سه دهه کار در سینما، بازی در ۱۵ فیلم سینمایی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. این حضور البته از چشم داوران فیلم فجر در ادوار گذشته خیلی با تحسین مواجه نشده و تنها یک دیپلم افتخار برای «خواهران غریب» و دو بار نامزدی برای «دو فیلم با یک بلیت» و «کافه ستاره» را به همراه داشته است. او با نقش آفرینی در نقش مادر نگار جواهریان و همسر علیرضا شجاع نوری در فیلم «نگار» رامبد جوان در سودای سیمرغ و هنر و تجربه فیلم فجر حضور دارد. «بی حساب» (مصطفی احمدی) هم دیگر فیلم او بود که در جشنواره پذیرفته نشد.