مراسم تشیع پیکر رکن الدین خسروی، پیشکسوت تئاتر ایران دقایقی پیش (8 بهمن ماه) در لابی تالار وحدت برگزار شد. 

 

در این مراسم که با حضور جمعی از هنرمندان کشور از جمله الهام پاوه نژاد، اکبر زنجانپور، هوشنگ گلمکانی، بهزاد فراهانی، حسین پورشیرازی، بهروز بقایی و ... برگزار شد، علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این استاد بزرگ تئاتر صحبت کرد. 

 

وی در ابتدای صحبت هایش عنوان کرد: خوب است که رکن الدین خسروی این سعادت را داشته که دوستانش اینطور برایش ارزش قائل شدند، همین که درگذشت زنده یاد خسروی را شندیم دیدم که آشتفگی در تئاتری ها دیده می شود این نشان عشق و دوستی دور و دراز آنها است. 

 

مرادخانی با تأکید بر اینکه همه کسانی که او را می شناخته اند از دوستان گرفته تا آشنایان و هنرمندان از او به نیکی یاد می کنند، توضیح داد: از این نظر باید به رکن الدین خسروی تبریک گفت. خدا رحمت کند کسی را که اینگونه یادگاری به جا گذاشته است. 

 

وی در ادامه اظهار داشت: از خانه تئاتر، سفارت لندن، آقای تخت روانچی و دیگران که تلاش کردند این مرد بزرگ با بزرگی به کشور خودش بیاید تشکر می‌کنم، نام رکن‌الدین خسروی ماندگار است و آثار او نیز ماندگار می‌ماند. آثار خسروی از تفاوت دیدگاه و جامعه‌شناسی خسروی حاکی است. 

 

مرادخانی در پایان اظهار داشت: امیدوارم کسانی که اکنون هستند و کار می‌کنند را عزیز بداریم، این غم‌ها خواهد گذشت اما غم فراق همیشه با ما خواهد بود. 

  

*ایرج راد، زنده یاد خسروی را عاشق تئاتر دانست 

 

همچنین در این مراسم ایرج راد طی سخنانی عنوان کرد: زنده یاد خسروی صبر زیادی هم در اداره هنرهای دراماتیک و هم تدریس داشت. وی عاشق تئاتر بود و تئاتر برایش مقدس بود و کسی که به تئاتر اهمیتی نمی داد برایش جایگاهی نداشت. 

 

وی همچنین یادآور شد: ما پیکر عزیزی را پیش چشم داریم که برای هنر، فرهنگ، آموزش و نسل های آتی این کشور تمام توان خود را گذشت در خارج از کشور هم دلواپس تئاتر ایران بود. 

 

در ادامه مراسم تشیع در تالار وحدت، کاظم جمشیدی آوازی در غم فراق رکن‌الدین خسروی خواند. 

 

همچین الهام پاوه نژاد مجری مراسم بیانیه مرکز آموزش هنر نیاوران را خواند. 

 

*زنجانپور، زنده یاد خسروی را کسی که به مهمانی تنهایی رفته بود، توصیف کرد 

 

سپس یکی از دوستان قدیمی زنده یاد خسروی، اکبر زنجانپور هنرمند پیشکسوت تئاتر عنوان کرد: مرحوم خسروی یک شخصیت تئاتری بود که حرف اش را در جمع می زند، اگر جمع نباشد نمی تواند حرف بزند. همه آلزایمری های دنیا کسانی اند که به مهمانی تنهایی رفته اند، خسروی هم به تنهایی رفت و کم کم از این تنش ها دور دش. 

 

وی علت شرایط تنهایی و آلزامیر خسروی را کشف حقیقت، فرو رفتن در لاک تنهایی و زندگی در مملکت غریب به شمار آورد و گفت: برای کسانی که اینجا هستند، سخت کار می‌کنند و پای حرفشان ایستادند خیلی سخت می‌گذرد. باید یاد او را زنده نگاه داریم. 

 

زنجانپور با تأکید بر اینکه مرحوم خسروی باعث شده وی در برخی نمایش ها بتواند ایفای نقش کند، توضیح داد: خسروی، من و بهروز بقایی را ساخت. 

 

سپس پاوه‌نژاد متنی از فرازنه نشاط‌خواه از شاگردان خسروی خواند. 

 

متنی که آخرین جمله آن آی آدم‌ها بود و به صدای رکن‌الدین خسروی که این شعر نیما را می خواند متصل شد. 

 

همچنین گروه کر خانه تئاتر متشکل از بهزاد فراهانی، ایرج راد، شکرخدا گودرزی، علی بی‌غم و سایر اعضای این نهاد صنفی روی صحنه آمدند و نالم چون نی را خواندند. 

 

در ادامه نماز به امامت محمود دعایی خوانده شد. پیکر این هنرمند در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد. مراسم یادبود خسروی روز یکشنبه دهم بهمن ساعت 10 تا 11:30 در مسجد نور میدان فاطمی برگزار خواهد شد. 

 

پیکر رکن الدین صادقی نیمه شب ششم بهمن ماه در بین علاقه مندان ، شاگردان و خانواده وی وارد تهران شد. همسر وی، سیمین داوودی وی را از سفر لندن تا تهران همراهی کرده است.