مراسم افتتاحیه هفته فرهنگی الجزایر در ایران، با حضور وزرای ایران و الجزایر برگزار شد.
 
در ابتدا این مراسم که در کتاب خانه ملی برگزار شده بود، سرود ملی ایران و الجزایر پخش شد و سوره ای از قرآن توسط یک قاری از کشور الجزایر تلاوت شد و اجرای برنامه به زبان عربی توسط مجری ایرانی، مراسم آغاز شد.
 

ابراهیمی گفت: ابتدا به مهمانان عزیزمان در الجزایر بابت گذران هفته فرهنگی کشورشان، در ایران تبریک می گویم.


سپس صالحی امیری به روی صحنه آمد و گفت: ایام بسیار با شکوهی در پیش داریم، که آن هفته وحدت است که فخر ایران و اسلام به حساب می آید و حضور وزیر فرهنگ الجزایر در این ایام برای ما مایه مباهات است.

وی ادامه داد: ما امروز نمایشگاهی را افتتاح می کنیم که با عنوان هفته فرهنگی الجزایر نامیده شده است. این کشور وجوه مشترک زیادی با ایران دارد و برای ما جوانان دوران انقلاب، الگوی مقاومت و شهادت بودند.

صالحی امیری گفت: رییس جمهور و دولت ایران در راستا گسترش روابط با الجزایر تاکید زیادی می کند و دعوت وزیر فرهنگ این کشور نیز بیانگر احترام به ملت و دولت الجزایر است.

وزیر ارشاد اظهار داشت: الجزایر برای دولت و ملت ایران جایگاه والا و بالایی دارد و از جمله کشور هایی است که طی چند دهه گذشته روابط خوبی با ما بوده است و به خصوص در چند سال اخیر و در جریان اپک نیز همکاری شایسته ای با ما داشته است که برای این تعاون، باید از ملت و دولت الجزایر سپاسگزاری کرد.

وی ادامه داد: من امروز مذاکرات مفصلی با این وزیر برای همکاری های دو جانبه داشتم که نتیجه اش همکاری در حوزه فیلم و سینما و در حوزه فرهنگ و دیدار نوابغ این کشور ها و از همه مهم تر، همکاری برای ایجاد مقاومت در جریان تکفر و تکفیری که دنیای غرب برای نشان دادن اسلام دادند، شد.
 
سپس وزیر الجزایر اظهار داشت: نخست مایلم به خاطر مهمان نوازی گرم شما، از دولت و ملت ایران تشکر کنم، از این فرصت استفاده می کنم و به صالحی امیری تبریک بابت انتصاب تازه شان به مقام وزارت تبریک می گویم، این دیدار به تحکیم مناسبت کشور ها کمک می کند.

وی ادامه داد: ما این روز ها از توسعه مستمر روابط های دو سویه خرسندیم، جمهوری اسلامی که پارسال هفته فرهنگی را در کشور ما برگزار کرد مثل هفته فرهنگی که ما برقرار خواهیم کرد؛ مورد توجه قرار گرفت، از اتفاقات خوب تقارن هفته فرهنگی ما با هفته وحدت اسلامی است.

این وزیر ادامه داد: بخشی از این برنانه ها به مبارزات الجزایر اختصاص دارد که ایرانیان این گونه می توانند با هویت فرهنگی و گذشته غنی الجزایر آشنا شوند.

وی ادامه داد: حقوق شهروندان الجزایر به عنوان یک اصل در قانون اساسی این کشور به تازگی نهادینه شد.

این وزیر اظهار داشت: فرهنگ والاترین چیزی است که می تواند ملت ها را به هم نزدیک کرد و این تبادل فرهنگ اتفاق خوبی است و ما این رویداد را به صورت یک مناسبت راستین می دانیم برای یاد آوری مراحل پرفروغی که الجزایر و ایران برای دستیابی به اهداف و منافع مشترک گرد هم می آیند.

وی گفت: فعالیت های این هفته فرهنگی نخستین و واپسین آن ها نخواهد بود و بنابراین از این فرصت استفاده کرده و از ایران کمال تشکر دارم، فرهنگ ایران در نشان دادن فرهنگ شرق و عرب داشته است و یک پشتوانه مهم فرهنگی را تشکیل دادهاند، هنگامی که از شعر فارسی سخن می گوییم باید از حافظ و فردوسی سخن بگوییم و هنگامی که از سینما سخن می گوییم یاد ایران می افتیم که تنها با گذشت چهار سال از قرن بیستم صاحب سینما شد و در موسیقی نیز به یاد ایران و قدرتش و شجریان ها و ناظری ها می افتیم.

وی بیان کرد: سفر تاریخی رییس جمهور ما به ایران گامی بی نظیر در تحکیم این روابط به شمار می رود و در مسئله حل و فصل جنگ ایران و عراق نیز نقش داشته است.

این وزیر عنوان کرد: ما در الجزایر با الگوی فرهنگی که ایران ارائه می کند می بالیم، ما در عصر جهانی شدن و پیامد های تاثیر گذار آن در هویت به سر می بریم و صدایی وجود دارد که از ما ایستادگی می طلبد و نخبگان فرهنگی باید این مسئولیت را بپذیرند و نقش آن ها فقط در بحث زیبایی شناسی نبوده و باید افرادی آگاهی دهنده باشند.

وی در آخر گفت:هنگانی که با هیاتم وارد ایران شدم به هیچ وجه اجساس غربت نکردم چون غربت در ایران جایی ندارد.
 
سپس وزرای فرهنگ هر دو کشور و دکتر ابراهیمی برای رونمایی از کتاب ترجمه اوراث نوشته دکتر می هومی و ترجمه مصطفی امیدی به روی صحنه آمدند.
 
همچنین تندیس امیر عبدل قادر کار هنرمند ایرانی، رونمایی شد و به وزیر الجزایر هدیه داده شد.