با آن که امسال سینمای پرباری داشتیم، اما انگار با سرد شدن هوا، گیشه سینما هم رو به سردی رفت. البته مقایسه میزان فروش فیلم‌ها با آمار فروش سال‌های گذشته در این روزها بیانگر آن است که سینمای ایران در زمینه جذب مخاطب رشد چشمگیری داشته است. البته تصور عموم بر این بود که روند صعودی که سینما از ابتدای امسال به خود گرفته، در روزهای سرد پاییزی ادامه یابد و متوقف نشود. معلوم نیست، شاید مردم در سرما حوصله از خانه بیرون آمدن ندارند یا گزیده شده فیلم‎هایی را می‌بینند که تبلیغات وسیع و جذابی دارند .
 
در چنین شرایطی مسئولان سینمایی، تدابیر مختلفی را برای برون‌رفت از این رکود در نظر گرفتند؛ از جمله برخورد قانونی با فیلم‌هایی که تیزرشان از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود. با این حال، فیلم سلام بمبئی به لطف حضور محمدرضا گلزار و بنیامین بهادری در روزهای نخست اکرانش توانست، جانی تازه به سینما ببخشد.

سلام بمبئی خوب است یا بد

بعضی‌ها اعتقاد دارند، هر فیلمی که مخاطب را به فکر وادار نکند یا تلنگری به او نزند و با کلی سوال یا ابهام از سالن سینما خارجش نکند، فیلم خوبی نیست. این گروه اعتقاد دارند، اگر فیلمی برای سرگرم کردن مخاطب ساخته شده باشد و هدفش فقط همین باشد که دست‌کم یک ساعت و نیم مخاطب را بخنداند یا حال و هوای خوبی به او بدهد یا اصلا فقط سرگرمش کند، فیلم خوبی نیست. این گروه حتی مدعی شده‌اند، آوازهای هندی و فارسی در بخش‌هایی از این فیلم، آن را به فیلمفارسی شبیه کرده و برخی سینماداران ترجیح داده‌اند، سلام بمبئی را در برخی سکانس‌ها با چراغ‌های روشن به نمایش بگذارند

بعضی دیگر اعتقاد دارند، هر فیلم سرگرم‌کننده‌ای بد نیست. بعضی فیلم‌های سرگرم‌کننده سالمند و بعضی ناسالم. فیلم‌های سرگرم‌کننده ناسالم، همان‌هایی هستند که کلی حرف و دیالوگ خط قرمزی و حتی مخالف اخلاق را با ابزار طعنه و کنایه و ایهام به خورد مخاطب می‌دهند و با خانواده نمی‌توان آنها را دید، اما بعضی دیگر از فیلم‌های سرگرم‌کننده، هدفشان ایجاد حال خوش برای مخاطب است و با تمام خانواده می‌توان آن را دید. حالا باید دید سلام بمبئی از کدام دسته است و چقدر می‌شود به سلامتش امیدوار بود.

پیش‌بینی بسیاری از اهالی سینما این است که تا ماه‌های آینده، هیچ فیلمی نتواند گوی سبقت را از سلام بمبئی بگیرد. این پیش‌بینی در حالی اتفاق می‌افتد که خوب، بد، جلف، نخستین تجربه کارگردانی پیمان قاسمخانی و جدیدترین رقیب سلام بمبئی - که قرار بود از اواخر پاییز اکران عمومی شود - قید اکران زودهنگام را زد و با پرکردن فرم شرکت در جشنواره فجر، برای اکران نوروزی سال 96 دورخیز برداشت.

رونق دوباره گیشه 

رضا سعیدی‌پور، مدیر پردیس سینمایی آزادی توضیح داد: هر سال با اتمام نیمه نخست سال، فیلم‌های تجاری هم تمام می‌شود و اکثر صاحبان فیلم تلاش می‌کنند فیلم‌هایشان را در بهار و تابستان به اکران برسانند. امسال هم با این‌که سال بی‌نظیری از نظر میزان فروش فیلم‌ها بود، اما در شش ماه دوم فقط فروشنده به کارگردانی اصغر فرهادی توانست چراغ پردیس‌های سینمایی را روشن نگه دارد و جور باقی فیلم‌ها را هم کشید. البته این بدین معنا نیست که فروش باقی فیلم‌های اکران شده در نیمه دوم سال بد بوده، اما با توجه به فروش بالای فیلم‌ها از ابتدای امسال، توقع ما سینمادارها هم بالا رفته است.

او ادامه داد: در این چند روز که سلام بمبئی اکران شده، موج خوبی از سوی مردم راه افتاده است. این فیلم پیش خرید خوبی داشت و پیش‌بینی می‌کنم هرچه جلوتر برویم، فروش بیشتری داشته باشیم. سعیدی‌پور راجع به وضعیت فروش فیلم‌ها در چند ماه باقی مانده تا شروع جشنواره فجر توضیح داد: ما چند فیلم داشتیم که در چند ماه باقی مانده تا جشنواره می‌شد به فروششان امیدوار بود؛ فیلم‌هایی مثل سه بیگانه که از چرخه اکران خارج شد یا خوب، بد، جلف که در اکران نوروزی قرار گرفت یا فیلم‌هایی که برای حضور در جشنواره اقدام کردند و زمان اکرانشان به بعد از آن موکول می‌شود. فکر می‌کنم تا بهمن‌ماه و حتی تا اکران نوروزی هیچ فیلمی به مخاطب پسندی سلام بمبئی نداشته باشیم. از آن طرف باید منتظر شد و دید فیلم‌های جشنواره امسال پتانسیل جذب مخاطب را مثل فیلم‌های سال گذشته دارند یا خیر.

افزایش میزان فروش فیلم‌ها

علی سرتیپی، مدیرعامل موسسه بین‌المللی پخش فیلمیران که اکنون فیلم‌های سلام بمبئی، نیمه‌شب اتفاق افتاد، متولد 65 و یتیم‌خانه ایران را به عنوان پخش‌کننده بر پرده سینماها دارد، به جام‌جم گفت: بعد از پایان ماه صفر و اکران فیلم سلام بمبئی، فروش فیلم‌ها افزایش یافته است. این فیلم در نخستین روز اکرانش، 600 میلیون تومان فروش داشت و پیش بینی می‌کنم، آذر و دی‌ماه خوبی را به لحاظ استقبال مردم از سینماها شاهد باشیم. او ادامه داد: خوشبختانه هر چهار فیلمی که روی پرده داریم از فروش خوبی برخوردار بوده‌اند و راضی هستیم.

 

فیلم «لاک قرمز» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی روز 11 آذر در اولین روز نمایش خود، 25 میلیون تومان فروخته است.

فیلم «مشکل گیتی» به کارگردانی بهرام کاظمی که سوم آذر به اکران عمومی رسید، تا 11 آذرماه در تهران به فروش 115 میلیون تومانی دست یافت.

فیلم «سلام بمبئی» به کارگردانی قربان محمدپور در دو روز نخست اکرانش، یک میلیارد و 100 میلیون تومان فروش داشت.