اشکان اشتیاق بازیگر جوانی که فعالیتش را در دوران نوجوانی با حضور در مجموعه‌های تلویزیونی مانند دنیای شیرین شروع کرد، این روزها در فضای مجازی دچار مشکلاتی شده است. ماجرا از آنجا شروع شد که در صفحه‌ای جعلی که به نام این هنرمند راه‌اندازی شده، یکی از کاربران در ابتدا به او ابراز علاقه کرده و در ادامه به ممنوع‌التصویری تهدیدش کرده بود! با اشکان اشتیاق درباره این حواشی به گفت‌وگو نشستیم.

عموما شاهد بروز مشکلاتی در فضای مجازی برای بازیگران زن هستیم، اما این بار دیدیم دردسرهایی برای شما پیش آمده؛ نظرتان در این خصوص چیست؟

آشنایی و علاقه چندانی به شبکه‌های اجتماعی ندارم و اصولا خیلی اهل استفاده از اینترنت نیستم. صفحه‌ای به نام ashkan.eshtiagh در اینستاگرام متعلق به من است که در آن فعالیت زیادی ندارم. تعداد کمی تصویر عموما از فضای کاری و حرفه‌ای در این صفحه گذاشته‌ام. اوایل که وارد این فضا شده بودم، اسم و عکسم روی صفحه‌ام نبود. در حال حاضر نیز فیلمی منتشر کرده‌ام که در آن توضیح می‌دهم صفحه اصلی‌ام کدام است. مساله و حاشیه‌ای که پیش آمده بود برای یک صفحه تقلبی است.

پس حرف و حدیث‌هایی را که در فضای مجازی پیش آمده تکذیب می‌کنید؟

بله، حتی از خودم فیلم گرفتم که کسی اشتباه نکند.

به نظرتان چرا گاهی چنین مشکلاتی برای هنرمندان پیش می‌آید؟

از آنجا که زیاد پیگیر اتفاقات این فضا نیستم، فقط در جریان مساله‌ای که برای خودم پیش آمده، هستم. یک کاربر به آن صفحه تقلبی پیامی داده و تصویر آن را منتشر کرده بود و دیگر کاربران هم بدون این‌که بدانند موضوع چیست نظر داده بودند.

با وجود بی‌علاقگی‌تان به شبکه‌های اجتماعی چطور شد که وارد آن‌ شدید؟

یکی از دوستانم برایم توضیح داد که اینستاگرام چیست و از این طریق با این فضا آشنا شدم. حدود یک سال است که وارد شده‌ام و فقط صفحاتی را که دوست داشتم دنبال می‌کنم. بعد از مدتی این صفحه جعلی به من پیام خصوصی داد که صفحه را به شما می‌فروشم و البته من نخریدم.

چقدر با مخاطبانتان در اینستاگرام ارتباط دارید؟

واقعیت این است که با انتشار فیلم از خودم، تازه مخاطبان وارد صفحه اصلی من شدند و گفتند نمی‌دانستیم این صفحه اصلی شما است. به همین دلیل تا امروز ارتباط زیادی با مخاطبان نداشته‌ام.

فکر می‌کنید از این پس که صفحه‌تان معرفی شده، چه فضایی را تجربه خواهید کرد؟

نمی دانم؛ همان‌طور که گفتم علاقه‌ای به فضای مجازی ندارم.

پس خیلی اهل فضای مجازی نیستید و احتمالا به افراد دیگر نیز برای ورود به این شبکه‌ها توصیه‌ای ندارید؟

هرکس که دوست دارد، می‌تواند وارد شود و نمی‌توانم پیشنهاد خاصی بدهم. در حال حاضر نیز فقط به این دلیل که دوباره مشکلی ایجاد نشود، در این فضا حضور دارم. از قبل دوستانم می‌گفتند که صفحات جعلی به نامم ساخته‌اند؛ به همین دلیل وارد شدم اما گویا مردم صفحه اصلی من را نمی‌شناختند و بعد از ماجرایی که به‌وجود آمد و فیلمی که منتشر کردم، متوجه آن شدند.

شاید غیبت یک هنرمند در این فضا امکان چنین سوءاستفاده‌هایی را فراهم می‌کند؟

هر فرد شناخته شده‌ای را می‌شناسم، چندین صفحه جعلی به نامش راه انداخته‌اند. این اقدامات قشنگ نیست.

کدام ویژگی فضای مجازی باعث می‌شود که به آن علاقه نداشته باشید؟

یکی از دلایلم این است که هیچ حریم و پرده‌ای در این فضا وجود ندارد و هرکس هرچه می‌خواهد می‌نویسد. نظرات و انتقادات ایرادی ندارد اما برخی افراد توهین می‌کنند. حرمت‌ها از بین رفته است.

در حال حاضر مشغول چه فعالیتی هستید؟

مشغول بازی در سریال «پرستاران» به کارگردانی علیرضا افخمی هستم.