جبار آذین منتقد سینما درباره تاثیر مستند و مستندسازی در از بین بردن اسلام هراسی گفت: یکی از موثرترین روش‌های تبلیغ مواضع غربی و اجتماعی یک کشور می تواند از طریق تصویر صورت بگیرد که فیلم مستند نقش شاخصی دارد.

وی ادامه داد: تولید آثار مستند در هر حوزه که میخواهد تولید شود، چنانچه هدفمند و دارای ساختار درست سینمایی باشد، تاثیرات سازنده و روشنگرانه‌ای برای مخاطب دارد. باتوجه به اینکه بخشی از واقعیت‌های جاری در مملکت با شیوه‌های مختلف فرهنگی و نظامی علیه باورهای جامعه اسلامی و مسلمانان شکل می‌گیرد، تهیه و توزیع آثار مستند می‌تواند بسیار افشاگر باشد و واقعیت هایی را به سمع و نظر کسانیکه می‌خواهند در این ارتباط آگاهی و یا از حقایق بیشتری در جهان اطلاع پیدا کنند، برساند.

آذین عنوان کرد: این آثار مستند به شیوه‌های مختلف در جهان تولید می‌شود اما همه آثار تاثیرگذار نیستند، زیرا این آثار صرفا یکسری تصاویر ضبط شده هستند که به صورت آماتوری کنار هم ردیف می‌شوند تا واقعیتی را منعکس کنند اما دارای ساختار و محتوای جهت دار و تعیین کننده نیستند. اگر اثر مستند خوش ساختار و پر محتوا تولید شود بویژه اگر در ارتباط با مسائل روز جهان باشد، تاثیرگذار بسزایی دارد.

وی در ارتباط با مسئله ابزارهای نرم افزاری، سخت افزاری و مستندسازی با هدف مبارزه با اسلام هراسی اظهار داشت: اگر در حوزه تصویر به این قضیه نگاه کنیم، فقط باید سینما، تلویزیون و بعضی از تشکلات سینمایی، انجمن جوانان یا حوزه هنری را شاخص این مورد مثال بزنیم که با داشتن امکانات و حمایت‌های مستمر از هنرمندان حرفه‌ای می‌توانند در راستای اسلام هراسی آگاهی بخش مردم باشند.

آذین تصریح کرد: در مواقعی که بعضی از نهادها و ارگان‌ها امکاناتی در اختیار دارند که اگر این امکانات در اختیار هنرمندان حرفه‌ای قرار بگیرد این حرکت راهگشا خواهد بود؛ در هر حال بخشی از امکانات حمایتی و نظارتی برای تولید آثار مستند دولتی است که باید مسئول دولتی در این زمینه فعالانه حضور پیدا کند و بخش دیگر هم در حوزه بخش خصوصی است که باز هم چنانچه با هماهنگی مسئولان این امر صورت بگیرد هنرمندان میتوانند از این امکانات استفاده کنند و آثار مستند خوبی بسازند.

وی افزود: از همه اینها تاثیرگذارتر، رسانه ملی است که نقش مهمی دارد چون از لحاظ امکانات گستردگی، تجهیزات و حضور موثر در مناطق مختلف کشور و خارج از مرزها می‌تواند خیلی دقیق هدفمند و جهت دار در این زمینه آثاری تولید بکند و به نمایش دربیاورند. باتوجه به اینکه مخاطبان رسانه ملی میلیونی هستند تاثیرگذاری آن هم میلیونی خواهد بود. در نتیجه یک وحدت رویه و همفکری باید بین تمامی مسئولان سینمایی و تلویزیونی صورت بگیرد تا این مسئولان به این نتیجه برسند ضرورت تولید آثار مستند که وظیفه از بین بردن اسلام هراسی را برعهده دارند این نکته را مدنظر قرار بدهند، که این آثار باید از بخش های سینمایی- تلویزیونی در اختیار مردم قرار بدهند تا از وقایع اطلاع پیدا کنند.

وی در این میان به مسئله، تاثیر همگامی و همراهی کشورهای مسلمان در تحکیم وحدت اسلامی اشاره کرد و افزود: یکی از عوامل مهم ایجاد وحدت کشورهای منطقه و کشورهای مسلمان تولید آثار فرهنگی-هنری مشترک است.

منتقد سینمایی همچنین در رابطه با موانع مبارزه مطلوب با جنگ نرم و اسلام هراسی افزود: باور نداشتن بخشی از مسئولان فرهنگی و هنری، ما را در رسیدن به هدف موفق نمی‌کند. واقعیت این است که مسئولان فرهنگی ما باید به این باور برسند که باید در سطح مقدم مبارزه فرهنگی و اجتماعی برای مقابله با اسلام هراسان بایستند تا بخشی از مسئله حل شود.

آذین بیان کرد: ما با فرهنگ وارداتی در کشور روبه رو هستیم و استفاده وسیع بخش‌های جامعه تاثیرات مخرب ماهواره است که این برنامه‌ها میتواند مانعی برای اطلاع رسانی کامل به مردم باشد و باعت شود حقایق درست و روشن به مردم جهان منتقل نشود. در کنار اینها فیلمسازان ما نیاز به حمایت های مالی هم دارند که باید فراهم شود.

وی ادامه داد: فیلمسازانی که میخواهند آثاری در این زمینه تولید کنند باید به صورت حضوری در فضای جغرافیایی منطقه یا به شکل های گوناگون از حمایت‌های دولتی و ملی بهره مند شوند، حتی جوایزی هم می‌تواند به آنها داده شود. ما جشنواره‌ای داریم به نام جشنواره مقاومت که یکی از وظایف مهم این جشنواره حمایت از تولیدکنندگان این آثار است.

وی در ادامه گفت: باید در طول سال از این نوع فیلمسازان در جشنواره، وزارت ارشاد، تلویزیون، حوزه هنری و حتی بخش‌های سمعی و بصری، سپاه پاسداران و ناجی هنر باید قدردانی شود و مسئولان دست به دست هم بدهند تا این اتفاق بزرگ شکل بگیرد؛ در غیر اینصورت آثاری جست و گریخته و بدون اینکه هدف معینی داشته باشد تولید می‌شود که تاثیرگذار نخواهد بود. چنانچه وحدت و حمایت منسجم شکل بگیرد بدیهی است که ما در این جبهه فرهنگی-هنری و اجتماعی هم میتوانیم با استکبار و دست نشانده‌های آن ها که میخواهند انقلاب را زیر سوال ببرند، مقابله کنیم.

آذین در خصوص اولین جشنواره بین المللی وحدت اسلامی که در آذر ماه امسال برگزار میشود، گفت: جشنواره در آغاز راه باید یکسری اطلاعات حرفه‌ای از چگونگی برگزاری، جایگاه و تاثیر گذاری این جشنواره ها، بدست بیاوریم و کسانی که برگزارکننده این جشنواره ها هستند؛ باید سینما شناس، جشنواره شناس و مخاطب شناس باشندو آثاری که در این جشنواره بدست می‌آید باید حرف‌های جدیدی را داشته باشند.

این منتقد سینمایی در پایان گفت: حضور هنرمندان و فیلمسازان کشورهای مختلف در این جشنواره علاوه بر نمایش آثار کشورهای مختلف، زمینه تعامل فرهنگی را ایجاد می کند تا آثار قوی و غنی تری در این زمینه تولید شود؛ همچنین در طول برگزاری این جشنواره باید همایش‌ها و کلاس‌هایی هم ایجاد شود تا در این کلاس‌ها مخاطبان با نظرات و آثار این فیلمسازان آشنا شوند. حتی جلساتی هم با عنوان تحلیل و بررسی آثار گذاشته شود و اطلاعات هنری-فرهنگی و سیاسی-اجتماعی ایران و کشورهای منطقه از این طریق به هنرمندان داخلی و خارجی انتقال پیدا بکند و ماه حصل آن در آینده تبدیل به آثار سینمایی قوی بشود که بتواند تاثیرات مثبتی داشته باشد و حمایت مسئولان ضامن اصلی بقا و تداوم آن میتواند باشد.