بعد از امضای تفاهمنامه میان شهرداری تبریز و معاونت استان‌های صداوسیما برای تولید سریال شهید تجلایی، این بار استان قم دست به کار شده و قرار است هزینه‌های ساخت سریال شهید زین‌الدین را پرداخت کند. مشارکت استان‌ها در تولید مجموعه‌های تلویزیونی سرداران شهید می‌تواند گره چند ساله‌ای را که در تولید مجموعه‌های فاخر تلویزیونی پیش آمده است، باز کند. 
    
مشارکت تبریز برای سریال «فاتح سوسنگرد»
شهرداری تبریز امسال قصد دارد پروژه‌ای فرهنگی را در حوزه تلویزیون اجرا کند. صادق نجمی، شهردار تبریز درباره این پروژه تلویزیونی می‌گوید: شهرداری تبریز پروژه فرهنگی سریال «فاتح سوسنگرد» را با نگاه محتوایی و ویژه مد‌نظر قرار داده که با حمایت شورای اسلامی شهر، نهایی شده و به زودی کلید ‌زده می‌شود. محتوای سریال، روایتگر حماسه و ایثار ماندگار شهید تجلایی است و یکی از مستندات آن نیز قطعاً خانواده «علی آقا» خواهد بود. 

این سریال تلویزیونی که جزو پروژه‌های فاخر تلویزیونی تعریف شده است توسط مرکز صداوسیمای استان آذربایجان شرقی ساخته خواهد شد. شهید تجلایی فرمانده لشکر 31 عاشورا بود که در دوران دفاع مقدس موفق به بازپس‌گیری و فتح شهر سوسنگرد شد. 
مراحل تحقیقات تولید این مجموعه تلویزیونی آغاز شده است اما هنوز نام تهیه‌کننده و کارگردان این سریال مشخص نشده است. آن طور که مدیران شهری تبریز اعلام کرده‌اند، لوکیشن ساخت این سریال استان آذربایجان شرقی خواهد بود. به غیر از تبریزی‌ها قمی‌ها هم قرار است برای سردار شهیدشان سریال بسازند، با این تفاوت که نام تهیه‌کننده آن مشخص شده و جزئیات بیشتری درباره ساخت این سریال اعلام شده است. 
   
تولید سریال شهید زین‌الدین
روز گذشته و در حاشیه برگزاری یادواره سردار شهید مهدی زین‌الدین و 6 هزار شهید استان قم، شفیع آقا محمدیان از تولید سریالی درباره زندگی این سردار شهید خبر داد. آقا‌محمدیان در این باره گفت: تحقیقات میدانی اولیه نسبتاً وسیعی در مورد شهید زین‌الدین صورت گرفته است و پس از تکمیل تحقیقات، به زودی مراحل نگارش فیلمنامه سریال آغاز می‌شود. تحقیقات انجام شده در مورد شرایط اجتماعی، سیاسی و سوابق مبارزاتی شهید زین‌الدین از بدو تولد تا دوران قبل و بعد از انقلاب، قبولی به عنوان رتبه چهارم کنکور دانشگاه، حضور در دوران دفاع مقدس، حضور در کنار دیگر سرداران نام‌آور دفاع مقدس، حضور در سمت فرماندهی لشکر 17 امام علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) و سرانجام شهادت وی می‌باشد. 

این تهیه‌کننده و کارگردان سینما و تلویزیون افزود: نگارش متن فیلمنامه را گروهی از نویسندگان به سرپرستی سیدناصر هاشم‌زاده بر عهده دارند و پس از پایان نگارش، ساخت سریال در یک مجموعه 26 قسمتی پیگیری خواهد شد. 
این مجموعه تلویزیونی نیز توسط مرکز صداوسیما استان قم تولید خواهد شد. 
   

دیگر سرداران نیز منتظر استان‌ها باشند؟ 
 

تولید مجموعه‌های تلویزیونی پیرامون زندگی سرداران و فرماندهان شهید دوران دفاع مقدس در تلویزیون مسبوق به سابقه است. هنوز هم بینندگان تلویزیون خاطره تماشای سریال «شوق پرواز» را در خاطر دارند اما از این مجموعه فاخر به بعد دیگر هیچ سریالی در آن سطح برای پرداختن به زندگی شهدا ساخته نشد. اگرچه بار‌ها نام‌های برخی از شهیدان سرافراز دوران دفاع مقدس برای ساخت مجموعه‌های تلویزیونی به میان آمد اما هر بار مشکلی از جمله بی‌پولی باعث شد تلویزیون پروژه را بلاتکلیف نگه دارد. مجموعه تلویزیونی «چمران» که قرار است توسط جلیل سامان ساخته شود، بارزترین نمونه این دست سریال‌ها است. سامان که فیلمنامه سریال را نگاشته و تا مرحله انتخاب بازیگر نیز پیش رفته به خاطر تأمین نشدن هزینه ساخت سریال مجبور شد «چمران» را کنار بگذارد و سراغ سریال دیگری برود. 

صداوسیما هیچ وقت اعلام نکرده است که از ساخت سریال‌های سرداران و فرماندهان شهید دوران دفاع مقدس عقب‌نشینی کرده بلکه تلاش کرده است بر تعداد پروژه‌های آماده ساخت بیفزاید. در فهرست بلند این نام‌ها شهیدان«باکری»، «خرازی»، «چمران» و «متوسلیان» به چشم می‌خورند. 
از آنجایی که هر ساله از سوی استان‌های مختلف همایش‌ها و کنگره‌هایی در بزرگداشت سرداران شهید هر استان برگزار می‌شود، اقداماتی مانند تعریف پروژه ساخت سریال توسط شهرداری آذربایجان شرقی یا مشارکتی که در قم به وجود آمد می‌تواند تأثیر دیگر فعالیت‌ها را در بزرگداشت و زنده نگه داشتن نام و یاد شهیدان افزایش دهد. 
 

بودجه‌های استانی قادر به تأمین همه یا بخش اعظمی از هزینه‌های ساخت مجموعه‌های تلویزیونی است و این پتانسیل می‌تواند به کمک رسانه ملی بیاید. شاید مشارکت استان‌ها راهی باشد برای ادای دین صداوسیما به شهدا و تولید آثاری فاخر که به گنجینه تولیدات ماندگار تلویزیونی بیفزاید.