سیدعلی ضیاء سه شنبه 18 آبان، در هفتمین روز از اجرای برنامه صبحگاهی شبکه یک، ماجرای ترک خوردن سی و سه پل را پیگیری کرد.

به گزارش روابط عمومی برنامه «فرمول یک»، وی در بخش اخبار، به موضوعاتی از جمله اینکه آلودگی نفتی خلیج فارس ۴۷ برابر آلودگی جهان، میزان مصرف آب در ایران ۱۰ برابر دنیا و میزان استفاده از نمک ۵ برابر استاندارد دنیا است اشاره کرد و درباره تلاش هندی ها برای تغییر نام شیر ایرانی به شیر هندی و درآمد کودکان کار که روزی ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تومان تخمین زده شده، سخن گفت. 

 

فرمول یک

ضیاء در ادامه درباره موضوع ترک خوردن ۳۳ پل با فریدون الهیاری رییس میراث فرهنگی اصفهان گفتگو کرد.

توضیحات رییس میراث فرهنگی اصفهان درباره ترک خوردن سی و سه پل

الهیاری در این باره توضیح داد: ترکهای سی و سه پل مربوط به قبل است و همه این ترکها مورد پایش قرار گرفته است. برخی درزها نیز در سی و سه پل وجود دارد که با انبساط و انقباض به وجود می آید.

وی افزود: ترکهای غیرفعال در بدنه پل به صورت مرتب پایش میشود و وضعیت ترکهای فعال را نیز به جد پیگیری می کنیم.

رییس میراث فرهنگی اصفهان تصریح کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر، برخی نظریه داده اند که ترکها مربوط به این موضوع است. اما با توجه به اینکه پایه های پل در محل عبور آب قرار دارد و جریان آب چند وقت یک بار باز می شود، رطوبت پایه های پل حفظ شده است و مشکلی وجود ندارد.

خط مترو 35 متر با پل فاصله دارد

الهیاری در پاسخ به این سوال ضیاء که آیا احداث مترو باعث آسیب به سی و سه پل شده است، گفت: مترو از زیر سی و سه پل عبور نکرده بلکه ۳۵ تا ۴۰ متر با پل فاصله دارد. البته برخی می گویند وقتی مترو فعال شود به بناهای تاریخی آسیب وارد می شود.

وی در پایان اعلام کرد: بنده پس از مراحل ساخت مترو، به میراث فرهنگی اصفهان آمدم اما پیگیری ها و ارتباطات لازم با سازمان مترو در این باره برقرار است و ما مراقبیم نحوه ساخت مترو به گونه ای نباشد که برای بناهای تاریخی اصفهان مشکل ایجاد کند. 

 

فرمول یک

روایت زندگی معتادی که کارخانه دار شد

 

در ادامه، ضیاء میزبان محمد ثقفی کارخانه داری شد که به گفته خودش از ۹ سالگی سیگار کشیده، از ۱۲ سالگی تجربه مصرف تریاک داشته و از سال ۸۰ تا ۸۸ هم به طور مداوم شیشه مصرف کرده است اما امروز یک کارخانه دار موفق است.

وی در این باره گفت: اعتیاد و تخریب شیشه از همه چیز بیشتر است. من هم مصرفم بالا بود. سال 80 بدون اینکه بگویم معتادم، ازدواج کردم. از 81 ترک کردن را شروع کردم و شاید 100 بار ترک کردم و دوباره به اعتیاد روی آوردم و سرانجام سال 88 بالاخره موفق شدم ترک کنم.

همه دنبال سوءسابقه هستند من دنبال سابقه دارها!

ثقفی تصریح کرد: سال 88 کار و کاسبی که در حوزه تشک و مبل داشتیم، گسترش دادیم. آن زمان دوست داشتم در کارم از بچه های همدرد خودم کمک بگیرم. همه دنبال افرادی بدون سوءسابقه هستند و من دنباله سابقه دارها هستم!

ضیاء نیز در این باره گفت: کسی که جرمی انجام می دهد یک بار مجازات می شود. ای کاش فضا برای رشد و ادامه زندگی چنین افرادی فراهم شود و جامعه آنها را بپذیرد.

مهمان بعدی «فرمول یک» سهراب مرادی عضو تیم ملی وزنه برداری و دارنده مدال طلای المپیک بود که در گفتگو با ضیاء می گفت انگیزه هایش را برای ادامه مسیر از دست داده است.

تمام زندگی ام را گذاشتم و قهرمان شدم اما...

 

وی در ابتدای حرفهای گفت: با 28 سال سن قهرمان می شوی، تمام زندگی ات را می گذاری و بعد با مشکلات و دغدغه هایی روبرو می شوی که از قبل بوده و باز هم هست. 

مرادی افزود: به زودی مسابقات بزرگسالان جهان در راه است. فکر میکنم اگر بروم و دوباره قهرمان شوم، وقتی برگردم باز هم باید با مشکلات زندگی دست و پنجه نرم کنم. امروز اگر تمام دارایی ام را روی هم بگذارم شاید بتوانم یک خانه کوچک بخرم اما حتی خرج تمرینم به سختی جور می شود و باید نگران پول بنزینم باشم.

این قهرمان المپیکی کشورمان تصریح کرد: مردم محبت دارند و جویای احوالم می شوند. اما مسئولان استان هیچ کاری برایم نکرده اند.

ضیاء نیز در این زمینه بیان کرد: مگر ما چند طلای المپیکی داشتیم؟ وقتی در کل تاریخ حضور ایران در المپیک 14، 15 نفر طلای المپیک گرفته اند یعنی نمی شود زندگی این افراد را تأمین کرد؟

طلای المپیک هم نتوانست زندگی من و برخورد مسئولان را تغییر دهد

مرادی ادامه داد: کار بزرگ حمایت خوب می خواهد. از مسئولان می خواهم به زندگی قهرمان المپیکی شان توجه کنند. در کشورهای دیگر قهرمانان المپیکشان را تأمین می کنند اما بعد از مدال هم با من همان برخوردهای ناراحت کننده سابق می شود!

وی تصریح کرد: وقتی از المپیک برگشتم حالم بدتر از قبل شد، چون دیدم طلا گرفتن در المپیک هم باعث تغییر در زندگی ام نمی شود. گاهی آنقدر بی انگیزه و سرد می شوم که حس می کنم توان ادامه مسیر را ندارم. 

مجری «فرمول یک» در ادامه اعلام کرد به زودی خبر خوبی برای خانواده پنج قلوهای دماوندی دارد که این خبر خوب شنبه هفته آینده در برنامه اعلام می شود.

 

پایان بخش این قسمت حضور کارشناس سه شنبه ها؛ حاج آقا ترکاشوند بود که در سخنانی گفت: حال خداوند یکی است اما کار خداوند فرق می کند؛ مثل مادری که به فرزندش قول میدهد فردا او را به پارک ببرد اما وقتی صبح متوجه می شود کودکش بیمار است، او را به درمانگاه می برد. حال مادر یکی است اما کارش متفاوت است.

فرمول یک

حس مهربانی مان گل کند نه نفرت

او درباره عکسی که انتشار آن حاشیه های بسیاری را در بر داشت و بسیاری از مردم در صفحات مجازی، خطاب به شخصی که در عکس بود، بد و بیراه حواله کردند، تصریح کرد: باید در این مواقع به جای چنین برخوردهایی حس مهربانی در ما گل کند اما متاسفانه برعکس نفرت پیدا می کنیم.

«فرمول یک» شنبه تا چهارشنبه ها هر روز ساعت 6:30 تا 8:10 با تهیه کنندگی افشین حسین خانی و با خوانندگی تیتراژ حامد همایون روی آنتن شبکه یک سیما می رود.