سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تودیع و معارفه وزیران ارشاد گفت: گرد هم آمدیم تا بگوییم حوزه فرهنگ مثل اقیانوسی است که همه تشنگان از ْآن سیراب می‌َشوند. ما به این ودیعه که فرهنگ است و با روح و فضیلت و انسانیت را در برمی‌گیرد سروکار داریم و جامعه بی‌فرهنگ بدون روح است و کنار پوشاک، حمل و نقل و مسکن به فرهنگ نیاز داریم و انسانهای بی‌فرهنگ مثل مرده‌های متحرک هستند.

وی ادامه داد: روحانی به عنوان پرچمدار دولت فرهنگی، شعار دیانت و فرهنگ را مطرح کرد و پیام ما این است که قطار در حال حرکت فرهنگ را با سرعت و نشاط بیشتری حرکت خواهیم داد.

صالحی امیری عنوان کرد: تلاشگران عرصه فرهنگ همه خادمان فرهیختگان هستند. ما آمده‌ایم که به شما خدمت کنیم. دولت دستگاه فرهنگی و همه مدیران آن از هیچ شان و منزله‌ای جز حمایت از فرهیختگان قائل نیستند و راه حرکت فرهنگی را با نشاط بیشتر ادامه می‌دهیم و این کشتی امروز به آرامش و ثبات نیازمند است و برای ثبات به شما نیازمندیم چون این کشتی به تنهایی قادر به حرکت در مسیر توسعه نیست.

وی گفت: به همه صاحبان فرهنگ دست یاری دراز می‌کنیم تا هم قسم شویم و کشتی را در دریا به مقصد برسانیم.

صالحی امیری ادامه داد: مهمترین نیاز جامعه فرهنگی امنیت فرهنگی است و می‌دانم که همه به آن نیاز دارند و فرهیختگان بیشتر هم نیاز دارند چون این امنیت اکسیر حیات است.

وی تصریح کرد: ما به دنبال گفتگو هستیم. گفتگو نیاز جامعه ایران است و باعث تبادل فکر خواهد شد و اینگونه با هم اشتراکات بیشتری پیدا می‌کنیم. ما در کتابخانه ملی این مسیر را با 551 گفتگو طی کردیم و دیدیم قلبها به هم نزدیکتر می‌شود.

صالحی امیری گفت: به میزان همه ملت ایران تنوع و تکثر فکری وجود دارد و ما نمیتوانیم خود انگاری داشته باشیم. مقصد ما واحد است اما رویکردهایمان متفاوت است. برای همین است که باید نسبت به هم شناخت داشته باشیم. عرصه فرهنگ عرصه انتخاب است. عرصه باور است. پس باید با امید شروع کنیم و جامعه را نسبت به باورهای درونی فرهنگی مصونیت کنیم.

وی ادامه داد: مبانی نظری در کار ما گفتگوهای رهبری است و عملکرد نظام باید بر این مبنا باشد. بر این باورم که روح فرهنگ باید دینی باشد و با اقداماتی که جهت تعالی فرهنگی است به سمت توسعه رویم دفاع از فرهیختگان دفاع از حیثیت ماست.

صالحی امیری گفت: بار دیگر از تلاشهای جنتی تشکر می‌کنم  و از رئیس جمهمور که پرچمدار فرهنگ دینی است ممنونم و دعا می‌کنم که غرور از ما دور شود و خدمت سرلوحه کارمان باشد