جواد شرافت شاعر با اشاره به اینکه هنر با خلاقیت گره خورده است، اظهار کرد: هنری که از خلاقیت خالی باشد، در واقع از هنر خالی است. شعر نیز همچون دیگر هنرها باید با خلاقیت همراه باشد.

وی ادامه داد: درست است که عاشورا موضوعی واحد دارد؛ اما از موضوع واحد می‌توان با تعابیر و مضامین مختلف یاد کرد و هنر شاعر هم این است که موضوعی را از زاویه نو  و بدیع نگاه کند. شعر عاشورایی هم همین‌گونه است و از دیگر شعرها مستثنا نیست.

شرافت همچنین گفت: اگر بیش از یک هزار سال است که شاعران و ادیبان از عاشورا می گویند و هنوز این مضمون دچار کلیشه نشده است، به این دلیل است که هنرمندان همیشه ابعادی تازه از عاشورا را دیده اند. شاعرانی که مقلد هستند و به دنبال شاعران پیش از خود می روند، نمی توانند موفق باشند و آثار شاعری دیده می شود، که نگاهی تازه را ارائه کند.

این شاعر کشور با تاکید بر اینکه حادثه عاشورا به لحاظ مضمون بسیار پر و پیمان است، عنوان کرد: حوادث بسیاری در دل حادثه عاشورا جا دارد و زندگی هر کدام از شهدا و اهل بیت (ع) و حواشی این رخداد عظیم تاریخی می‌تواند دست‌مایه کار شاعران و ادیبان باشد. متاسفانه به درستی و با نگاه علمی و تاریخی به سراغ این واقعه نرفته ایم و به همین دلیل هم گاهی دچار تکرار شده ایم. البته هنر شاعر در این است که موضوعات تکراری را با بیانی تازه برای مخاطبش بازگو کند. شاعران درباره «جون» غلام سیاه امام حسین (ع) اشعار بسیاری سروده اند و هر کدام سیاهی این غلام را به گونه‌ای در زبان شعری خود آورده اند.

وی افزود: محمدکاظم کاظمی درباره اشعار دینی گفته است که برخی اشعار موضوع دینی دارند و برخی دیگر هم موضع دینی دارند و بر همین مبنا نیز ممکن است شعری موضوع دینی داشته باشد، اما موضع اش ضد دین باشد. محمدعلی مجاهدی نیز معتقد است برخی شعر عاشورا می سرایند و برخی اشعار هم عاشورایی هستند. به طور مثال، ممکن است شاعری اثری برای مدافعان حرم بسراید و در آن سخنی از عاشورا به میان نیاورد، اما شعرش عاشورایی باشد.

شرافت تصریح کرد: امیدوارم در مبحث شعر دینی و آیینی شاعران هم به شعریت بها دهند و هم در بحث محتوایی نگاه عیق و خلاقانه‌ای داشته باشند