محمد مسلمی، علی فروتن و حمید گلی (عموهای فیتیله ای) از کودکان و نوجوانان 7 تا 16 سال دعوت کردند با موضوع خانواده نقاشی بکشند و انشاء بنویسند.

به گفته محمد مسلمی، موضوع مسابقه بزرگ انشا «پدر و مادر خوبی خواهم بود اگر ...» و موضوع مسابقه نقاشی «خانواده من» تعیین شده است.

محمد مسلمی نویسنده و کارگردان برنامه‌های کودکان و نوجوانان با اشاره به هدف طراحی و برگزاری این مسابقه سراسری گفت: هدف ما از دعوت بچه‌ها به شرکت در مسابقه این است که بتوانیم با روشی تأثیرگذار و ساده‌تر به مقصد و هدف اصلی‌مان که حمایت از کودکان بدسرپرست و بزه دیده و در معرض بزهکاری است، برسیم. در واقع قصد داریم تا از زبان بچه‌ها مناسبات و روابطشان را با پدران و مادران خود بشنویم. بچه‌هایی که ممکن است در ظاهر هیچ مشکلی در خانواده نداشته باشند اما وقتی پای صحبت‌هایشان می‌نشینیم یا صادقانه دلنوشته هایشان را می‌خوانیم، متوجه مشکلاتشان خواهیم شد.

وی افزود: هدف از برگزاری مسابقه انشا و نقاشی بین کودکان و نوجوانان توسط پویش بدسرپرست تنهاتر است، این است که به زبان ساده و بی‌آلایش و صمیمی کودکان و نوجوانان به مشکلات احتمالی این گروه سنی در خانواده‌ها پی برده و آن‌ها را دسته‌بندی کنیم تا بتوانیم راه‌حل و راهکارهای مناسب در مشورت با متخصصان کودک، حقوقدانان، روانشناسان و جامعه شناسان پیدا کنیم؛ بنابراین این مسابقه، کاملا در مسیر هدف فعالیت‌های پویش بدسرپرست تنهاتر است طراحی شده و اجرا می‌شود.

این عضو گروه فیتیله ای ها با اشاره به خروجی و نتایج برگزاری این رویداد فرهنگسازانه و ملی توضیح داد: به نظرم مهم‌ترین خروجی و نتیجه برگزاری این مسابقه، ملی نگاه کردن و جلب‌توجه خانواده‌ها به موضوعی است که تاکنون از آن غفلت کرده‌ایم. هدف ما این است که ابتدا در شهرهای بزرگ‌تر که طبیعتا با آسیب‌های اجتماعی بیشتری مواجه هستند، شروع و مهم‌ترین مسائل و مشکلات کودکان بدسرپرست را در این مناطق بررسی کنیم. ضمن این‌که شرایط این کودکان قرار است در خانواده در نظر گرفته شود. همان‌طور که موضوع مسابقه نقاشی هم «خانواده من» و موضوع مسابقه انشا نیز «پدر و مادر خوبی خواهم بود اگر...» انتخاب شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: انشاها و نقاشی‌های کودکان سراسر کشور ما را در ایجاد ذهنیتی کلی نسبت به مشکلات و مسائلشان کمک می‌کند. از این طریق با جامعه‌ای آماری روبه‌رو خواهیم بود که تا حدی معرفی شرایط بچه‌ها در محیط خانواده است و عمده‌ترین آسیب‌ها از این طریق شناسایی می‌شوند. می‌توان در ادامه درباره اعتیاد و راه‌های حل آن تصمیم گرفت و به راهکارهایی بهتری برای رفع دغدغه‌ها رسید.

مسلمی در پایان ساخت برنامه‌ای تلویزیونی درباره کودکان و نوجوانان با رویکرد آسیب شناسانه خبر داد و گفت: درصورتی‌که حمایت‌های لازم صورت بگیرد و نتیجه مدنظرمان را از برگزاری این مسابقه به دست آوریم، حتما یک برنامه آسیب شناسانه برای خانواده‌ها و فرزندانشان خواهیم ساخت تا حداقل سهمی در حل شدن مشکلات کودکان بدسرپرست داشته باشیم. چراکه رسالت هنرمند این است که هر جا می‌توانند گره ای باز کند و ما در این مسیر نیازمند حمایت مسئولان هستیم.

گفتنی است مسابقه پویش بدسرپرست تنهاتر است بین کودکان و نوجوانان ۱۰ الی ۱۶ سال با موضوع «خانواده من» در بخش نقاشی و «پدر و مادر خوبی خواهم بود اگر...» در بخش انشا برگزار می‌شود. آغاز این مسابقه همزمان با ۱۶ مهرماه روز جهانی کودک است، علاقه‌مندان برای ارسال آثار خود به نشانی الکترونیکی tanhatarast@gmail.com تا پایان آبان ماه فرصت دارند. همچنین برگزیدگان طی مراسمی در شب یلدا معرفی خواهند شد.