حبیب احمدزاده نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس، مستندساز و فعال فرهنگی و ادبی که در برنامه «...ولی قولش نه» از شبکه یک سیما در موضوع تحریفات تاریخی سخن می‌گفت، با بیان اینکه شهید مطهری در کتاب «حماسه حسینی» به تحریفات پیرامون واقعه عاشورا اشاره داشته‌اند، اظهار کرد: وقتی واقعه حقیقی را پیش رو دارید، نیازی وجود ندارد که با حواشی و بزرگ نمایی ها، اصل واقعه را هم زیر سوال برد.

 

وی ادامه داد: انسان‌ها شعور دارند و بعد از مدتی وقتی خودشان با منطقی که خداوند به آن ها داده، قیاس می کنند و فکر می کنند که این واقعه به این شکل نمی تواند اتفاق افتاده باشد، دیگر سره را از ناسره جدا نمی کنند و کل آن را زیر سوال می برند. اگر به مبحث تحریفات چه در دفاع مقدس وچه در واقعه عاشورا توجه نکنیم، مانند این است بدن را به بیماری واگذار کرده باشیم.

 

احمدزاده همچنین گفت: موضوعاتی مانند دفاع مقدس، حماسه های عینی و قابل تکرار هستند؛ زحمات و ایثاری که رزندگان در دفاع مقدس متحمل شدند، مانند زحماتی است که لشکر امام حسین(ع) کشیدند و تحریفات کمکی به شور حسینی نمی کند. توصیه می کنم در این زمینه مخاطبان حتما کتاب «حماسه حسینی» شهید مطهری را بخوانند.

 

این نویسنده دفاع مقدس درباره تحریف دفاع مقدس نیز عنوان کرد: مدتی پیش خانمی از آمریکا آمده بود و می گفت که شنیده است به بچه‌های رزمنده کشورمان در دفاع مقدس، کلیدهایی به نام کلید بهشت داده شده است. به ایشان گفتم که اگر چنین چیزی حقیقت داشت، تا به حال باید فیلم یا خاطره و نوشته ای از آن کلیدها وجود داشت. در جبهه کتاب مفاتیح الجنان را به رزمندگان می دادند و ترجمه فارسی این کتاب «کلید بهشت» است و از این ترجمه سوء استفاده شده است.

 

وی افزود: تلاش می کنند در غرب بگویند ما انسان‌های منطقی نبوده ایم و از بهره هوشی کمی برخوردار بودیم و با این چیزها مردم را به دفاع از کشور فرستاده اند. در حالی که شاید این بحث‌ها در کلیسا و در زمان قدیم بیشتر مطرح بود و به مردم زمین در بهشت می فروختند، اما در بین رزمندگان ما هیچ گاه چنین چیزهایی وجود نداشت.

 

این پژوهشگر ادبی همچنین با اشاره به متن وصیت نامه ای که منتصب به شهید باکری است، اظهار کرد: در وصیت نامه منتصب به شهید باکری آمده است که : «زمانی فرا می رسد که جنگ تمام می‌شود و رزمندگان امروز به سه دسته تقسیم می شوند. دسته ای به مخالفت با گذشته خود برمی‌خیزند و از گذشته خود پشیمان می شوند؛ دسته ای راه بی تفاوت می گزینند و در زندگی مادی خود غرق می شوند و همه چیز را فراموش می کنند؛ دسته سوم به گذشته خود وفادار می مانند و احساس مسئولیت می کنند که از شدت مصائب و غصه‌ها، دق خواهند کرد. پس از خدا بخواهید که با وصال شهادت از عواقب زندگی بعد از جنگ در امان بمانید.» چنین انتصاب هایی اگر هم درست باشد، نمی توانیم به آن استناد کنیم. هر چند که باید درستی آن نیز بررسی شود.

 

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز درباره این وصیت نامه فرمودند: «جمله‌ى اخیر را من قبول ندارم. آن‌هایى که پایبند می مانند، شاهد به ثمرنشستن این نهال و تناورشدن این درخت خواهند بود. این‌جور نیست که با روى گرداندن کسانى، این حرکت عظیم، این بناى معْظم و شامخ تکان بخورد. با برگشتن یک عده‌اى از این قافله‌ عظیم، هرگز این قافله از راه باز نمی ماند.» از سوی دیگر به نظر می‌رسد این وصیت نامه برداشتی از کتاب «در غرب خبری نیست» اثر «اریش ماریا رمارک» باشد و شاید شهید باکری مثالی از این کتاب آورده است و به عنوان وصیت نامه ایشان مطرح شده است. در این صورت هم نمی‌توان دفاع مقدس را با جنگ جهانی و حمله وحشیانه انسان ها به هم مقایسه کرد و نتیجه جنگ های این گونه را به نتیجه جنگ تحمیلی کشورمان یکی دانست.

 

وی در پایان بر لزوم تحقیق بیشتر در خصوص وقایع تاریخی و دامن نزدن به تحریفات پیرامون دفاع مقدس تاکید کرد.