حمید محمدی درباره آخرین آمار ثبت‌نام زائران ایرانی در سامانه سماح گفت: تاکنون بیش از 240 هزار نفر در این سامانه برای حضور در راهپیمایی اربعین ثبت‌نام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه روادید زائران ایرانی طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی هم‌اکنون در 4 کنسولگری عراق در تهران، اهواز، مشهد و کرمانشاه صادر می‌شود، افزود: با نزدیک شدن به ایام اربعین، ثبت‌نام در سامانه سماح سرعت می‌گیرد؛ ضمن اینکه هم اکنون صدور روادید سهل‌تر شده است البته به تدریج هم 12 مرکز به کمک کنسولگری‌های عراق برای صدور روادید خواهند آمد و آنها نیز روادید زائران ایرانی را صادر می‌کنند.

محمدی ضمن هشدار به مشتاقان حضور در راهپیمایی اربعین به دلیل فعالیت‌های غیرمجاز برخی افراد برای صدور روادید غیرقانونی تصریح کرد: روز گذشته چندین مورد ویزای جعلی عراقی در مرزهای خروجی توقیف شده است.

وی افزود: بهتر است مردم با اطمینان خاطر از دریافت روادید قانونی در سامانه سماح ثبت‌نام کنند.

معاون اداره کل عتبات سازمان حج و زیارت اظهار داشت: زائران ایرانی که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند، باید از طریق این سایت اقدام به تکمیل مراحل ثبت‌نام و واریز هزینه‌های صدور روادید کنند. ضمن اینکه تاکنون 60 هزار نفر تمامی مدارک که باید ارائه و وجوهی را که باید واریز می‌کردند را به دفاتر زیارتی تحویل دادند.

محمدی خاطرنشان کرد: مسئولیت سازمان حج و زیارت در این برهه زمانی ایجاد تسهیلات ثبت نام مردم برای حضور در اربعین است ضمن اینکه اقدامات غیرقانونی و غیرمجاز برخی افراد که وعده‌های غیرقانونی برای صدور روادید می‌دهند را دنبال کرده و از مراجع قضایی و قانونی می‌‌خواهیم با این اینگونه اقدامات مقابله و برخورد کنند.

معاون اداره کل عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه هم اکنون رشد آمار ثبت نام در دهه اول محرم به دلیل عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) کند شده است، گفت: بلافاصله پس از ایام تاسوعا و عاشورا و با نزدیک شدن به ایام اربعین شاهد حجم سنگینی از ثبت‌نام‌ها برای سفر به عراق هستیم.

محمدی خاطرنشان کرد: مدت اقامت با ویزای اربعین در کشور عراق 20 روز است.

وی افزود: ثبت‌نام در سامانه سماح، از 16 شهریور آغاز شده و تا 24 آبان ادامه خواهد داشت.