175 شهید غواص، عنوانی آشنا که با شنیدن آن ذهن‌ها درگیر مظلومیت آن‌ها می‌شود و دست‌ها به قلم می‌رود و در وصفشان می‌نویسد.

 

این نوشته می تواند یک جمله، یک شعر یا یک فیلمنامه باشد. محمدرضا عرب تهیه کننده فیلم سینمایی «پری دریایی»، اولین فیلمی که درباره شهدای غواص ساخته شده است می گوید: چند سال قبل از بازگشت پیکر آن‌ها، فیلمنامه‌ای در این باره نوشتم و در سال 93 با کمی تغییر آن را به مرحله اجرا در آوردم.

 

«پری دریایی» برای نخستین بار در چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت به نمایش در آمد و با استقبال خوب هنرمندان و منتقدان رو به رو شد.

 

به بهانه همین موضوع و نزدیک شدن به اکران عمومی فیلم، با تهیه کننده آن گفتگویی کردیم که در ادامه می خوانید.

 

- پیش تولید پری دریایی از چه زمانی کلید خورد؟
من در سال های گذشته فیلمنامه ای با نام «از دریا» الهام گرفته از یکی از اشعار مولانا نوشتم و تصمیم داشتم آن را بسازم. در سال 93 امیر مسعود آقا بابائیان این فیلمنامه را خواند و از آن خوشش آمد و قرار شد با نام «پری دریایی» آنرا بسازیم. پیش تولید این اثر از سال 93 آغاز شد و 2 ماه پیش تولید و سه ماه تولید کار طول کشید. ما این فیلم را در 7 نقطه کشور ضبط کرده ایم و 70 لوکیشن در فیلم داریم.

 

- به نظر می رسد این اثر تولید سختی را گذرانده باشد.
بله، این اثرکار سختی بود. فیلمبرداری ما رد دو فاز انجام شد. فاز اول تا پایان سال 93 و فاز دوم که بازگشت به دفاع مقدس بود بهار 94 انجام شد. ما 11 روز زیر آب بودیم و روزهای سختی داشتیم. امیدوارم این فیلم که یک اثر متفاوت در سینمای ما است با استقبال خوبی از سوی مردم رو به رو شود.

 

- چه شد که تصمیم گرفتید با امیر مسعود آقا بابائیان به عنوان کارگردان همکاری کنید؟
آقا بابائیان پیش از این 13 قسمت از سریال «شاید برای شما اتفاق بیافتد» را کارگردانی کرده است و برای کارگردانی تیزر فیلم سینمایی«آخرین ملکه زمین» سیمرغ گرفته است و فرد با تجربه ای به حساب می آید.

 

- درباره مضمون فیلم سینمایی«پری دریایی» کمی توضیح می دهید؟
این فیلم چند محور اصلی دارد که تکریم شهدای غواص و حفاظت از خلیج فارس از جمله آنها است. ما در این فیلم درباره عملیات جنگی صحبت نمی کنیم اما همواره از شهدا یاد می کنیم همچنین در خلیج فارس به یاد این شهدا تندیسی ساخته شده است که در این فیلم به نمایش گذاشته می شود.

 

- با توجه به تیزرهایی که از «پری دریایی» منتشر شده به نظر می رسد فیلم ملودرامی باشد که در آن دفاع مقدس جریان دارد.
بله، دقیقاً همین طور است. ما دیدیم همواره از نبود قهرمان در سینما گلایه می شود، تصمیم گرفتیم، قهرمان فیلممان رزمنده باشد، رزمنده ای که از تیم غواصی 8 سال دفاع مقدس به جای مانده و اکنون برای حفظ کیان خلیج فارس تلاش می کند. 

 

یک تیم جوان در این فیلم تلاش کردند تا از قهرمانانی که در 8 سال دفاع مقدس برای این مملکت افتخار آفریدند فیلمی درخور بسازند. این فیلم به همه شهدای خلیج فارس از شهدای ایرباس تا 175 شهید غواص هدیه شده است. 

 

- نقش این قهرمان به خوبی از آب در آمده است؟
بازی امیر آقایی در نقش این قهرمان بسیار زیبا و حیرت انگیز است و تنها با دیدن این هنرنمایی می شود درباره اش حرف زد.

 

- استقبال مخاطبان در اکران های خصوصی از این فیلم به چه صورت بوده است؟
خوشبختانه در نمایش فیلم در جشنواره فیلم مقاومت و در سینما فلسطین استقبال فوق العاده ای از فیلم شد. 

 

بالاخره هر اثر هنری اشکالاتی دارد و روی چنین مسائلی حساسیت ها زیاد است اما ما تمام تلاش خود را کردیم که اثری خوب و درخور بسازیم.

 

- برنامه شما برای اکران این فیلم چیست؟
«پری دریایی»پروانه نمایش دارد و قراردادش با سینمای حوزه هنری امضا شده است و در فرصتی مناسب اکران می شود.

 

- اگر نکته‌ای مانده بفرمایید.
امیدوارم مردم و منتقدان فیلم را ببینند و خوششان بیاید.

 

فیلم سینمایی «پری دریایی» به تهیه کنندگی محمدرضا عرب نخستین فیلم داستانی است که با موضوع شهدای غواص ساخته شده است.