سعید شمس کارشناس ارشد علوم قرآنی گفت: تصور می کنم باید عید غدیر را با توجه به مطرح بودن دین اسلام در سطح جهان گسترده تر ببینیم همان گونه که حدیث ثقلین و واقعه غدیر موضوعی است که اهل سنت هم به آن اشاره ای داشته اند.

وی ادامه داد: گرد هم جمع شدن تمامی افراد در روز عید غدیر در کنار برکه غدیر خم به فرمان پیامبر و اعلام موضوع جانشینی و امامت حضرت علی (ع) محور مهمی است که مورد اتفاق شیعیان و اهل سنت به شمار می رود.

این کارشناس ارشد علوم قرآنی با تأکید در روایت ها بر فضیلت عید غدیر بسیار بیشتر از ماه رمضان تاکید شده، اظهار کرد: عید غدیر روز اکمال دین است و همین موضوع نشان از اهمیت بسیار این روز دارد.

شمس یاداور شد: افطاری دادن و به تبع آن روزه گرفتن در عید غدیر ثواب بسیاری دارد همان گونه که پیمان برادری که عمل پیامبر اکرم درروز عید غدیر گوشه ای از آن را به تصویر کشید، بسیار مورد تأکید قرار گرفته است.

وی توضیح داد: بحث بیزاری جستن از دشمنان اهل بیت (ع) ، پوشیدن لباس های نو، پاکیزه و فاخر، تبریک و تهنیت گفتن به یکدیگر، تبسم داشتن به چهره و از همه مهم تر جشن گرفتن در روز عید غدیر از جمله مهمترین اعمالی است که به انجام آن ها سفارش شده است.

شمس در ادامه صحبت های خود گفت: دید و بازدید به خصوص دیدار با سادات، حمد و سپاس خداوند را گفتن، دعا در حق یکدیگر ، خواندن زیارت امیر المومنین(ع) در روز عیدغدیر و همچنین زیارت امین الله ، صدقه دادن، صلوات فرستادن، اطعام برادران دینی، عطر زدن، غسل کردن، کمک کردن به یکدیگر، آشتی دادن افراد با همدیگر، مصافحه کردن و دعوت به میهمانی ازدیگر رفتارهایی است که بر انجام آن ها در روز عید غدیر بسیار تاکید شده است.

این کارشناس ارشد علوم قرآنی با اشاره به نماز شب و روز عید بزرگ غدیر خاطرنشان کرد: در مفاتیح برای شب عید غدیر یک نماز دوازده رکعتی وارد شده است. همچنین در روز عید غدیر نیز نماز دو رکعتی وارد شده که در هر رکعت پس از سوره حمد، سوره های توحید و قدر را همراه با ده مرتبه آیة الکرسی می خوانیم.