مراسم اختتامیه «چهل چراغ» پس از قرائت کلام الله مجید، کلیپی به همراه گروه فرم نمایشی پخش شد که جلوه ای خاص به فضا بخشید. 

محمد سلوکی مجری برنامه اختتامیه «چهل چراغ» در ابتدا به حاضرین خوش آمد گفت و اشاره کرد: سینمای ما با هر اندیشه و فکر و نگاه همواره نشان داده است وقتی پای نام حسین (ع) درمیان باشد همه حاضرند و هستند.

در ادامه ذاکر اهل بیت آقای کریمخانی با صدایی روح بخش به مدیحه سرایی در مدح آقا امام حسین پرداخت و حاضران با او همراهی کردند.

حسین یاری سحنگوی جشنواره با اشاره به اینکه من کوچکترین عضو این جشنواره هستم گفت: جشنواره «چهل چراغ» درواقع سر تعظیم فرودآوردن هنرمندان به آستان مقدس امام حسین (ع) است. وی در ادامه گفت: باید با نگاهی عمیق به واقعه عاشورا نگاه کرد، همانطور که سید اهل قلم روزی نوشت اگر میخواهید ما را بشناسید واقعه عاشورا را بخوانید.

ابراهیم حاتمی کیا در مراسم اختتامیه جشنواره «چهل چراغ» در باب تجلیل از احمدرضا درویش گفت: درویش کارگردانی است که هرگاه آثارش را می بینم در برابر آن تسلیمم و با خودم میگویم نمی‌توانم مثل آن را بسازم. امیدوارم فیلم «رستاخیز» اکران شود و از این مرحله عبور کند. من همواره به احمدرضا درویش گفته ام متوقف نشو تو باید پرواز کنی.

احمدرضا درویش در مراسم اختتامیه جشنواره «چهل چراغ» پشت تریبون حاضر شد و با نگاهی به حاتمی کیا که جایزه او را نگاه داشته بود گفت: الحق که این جایزه به حاتمی کیا تعلق دارد. خدا را شاکرم که این موهبت را نصیبم کرد تا چند صباحی میهمان معرفت آقا امام حسین(ع) باشم.

این کارگردان برجسته سینمای ایران در خصوص جشنواره «چهل چراغ» گفت: جشنواره هایی اینچنین، نقش درخشانی در افق سینمایی ما ایفا می کنند و پیشنهاد می کنم دست اندرکاران این جشنواره هرچه زودتر شبکه اینترنتی چهل چراغ را راه اندازی کنند.

درویش در ادامه گفت: رستاخیز قطره ای کوچک از اقیانوس عشق به واقعه عاشوراست.رستاخیز شناسنامه من است وقتی این شناسنامه از من گرفته شده نمی‌توانم فیلم بسازم.

او این کلمات را با بغض ادا کرد و ادامه داد: امیدوارم که شناسنامه ام را به من بازگردانند تا بتوانم دوباره فیلم بسازم.

پس از تجلیل از احمد رضا درویش، حسام الدین سراج به اجرای زنده موسیقی پرداخت. 

بهرام عظیمی،مجید اسماعیلی،سید محمود صدیقی و حسین سلطانی داوران بخش پویانمایی جشنواره «چهل چراغ» جایزه برترین ها را اهدا کردند.

«مردی که خودش را کشت» ساخته هادی محمدیان
«خورشید نینوا» به کارگردانی علیرضا فرمانی
«مقتل» به کارگردانی حسین صافی
«عاشورایان» ساخته ناهید صمدی امین
«ذوالجناح» به کارگردانی امین رهبر

برگزیدگان بخش مستند کوتاه

دیپلم افتخار بهترین دست آورد فنی هنری اهدا شد به اثر «آب، مار طناب» محسن کوزه گر کالجی و تندیس این بخش به مهدی آزادی برای تصویربرداری مستند «لبیک» رسید.

دیپلم افتخار بهترین تحقیق و پژوهش برای اثر «غریب محله» به یاسین پورعزیزی رسید. تندیس این بخش به جواد صافی و مسعود کارگر برای فیلم «نغمه سرا» رسید.

در بخش بهترین کارگردانی دیپلم افتخار به حسن امامی برای فیلم «آب، مار طناب» و مهدی تنگستانی برای «مرثیه برای طاق» رسید و علی قدیریان برای مستند «آرزوی همه» تندیس این بخش را دریافت کرد.

دیپلم افتخار بهترین فیلم مستند به عباس نادران برای فیلم لبیک و تندیس این بخش به حسن امامی برای فیلم مستند کوتاه آب، مار طناب رسید.

جایزه ویژه ستاد جشنواره در این بخش به حسین توحیدی فر اهدا شد.

برگزیدگان بخش مستند بلند
دیپلم افتخار بهترین دستاورد فنی هنری این بخش به مهدی عوض‌زاده برای تدوین فیلم مستند «روز هشتاد و چهارم» و امیرحسین نوروزی برای تصویربرداری مستند «پل» رسید. تندیس این بخش هم به معین کریم‌الدینی برای مستند «وقتی ابرها پایین می‌آیند» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین تحقیق و پژوهش به وحید چاوش برای مستند «صبحی که نزدیک است» رسید و تندیس این بخش به داریوش یاری و مسعود اعرابی برای مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به معین کریم‌الدینی برای اثر «وقتی ابرها پایین می‌آیند» رسید و تندیس این بخش به وحید چاوش برای مستند «شما چه کسی هستید» اهدا شد.

بنا به اعلام هیات داوران جشنواره در بخش بهترین مستند، اثری شایسته دریافت دیپلم افتخار شناخته نشد و تندیس بهترین فیلم مستند به وحید چاوش و مجید مروت برای فیلم «شما چه کسی هستید» رسید.

برگزیدگان بخش فیلم کوتاه

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به کریم لک ‌زاده برای اثر «من آبادان رفتم، جنگ» و تندیس این بخش به سعید نجاتی و علی توکلی برای فیلم «صراحی». تعلق گرفت. 

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به داریوش غذبانی برای فیلم کوتاه «حنانه» و تندیس این بخش به سهیلا گلستانی برای فیلم «بازگشت» رسید.

جایزه ویژه هیت داوران در بخش فیلم کوتاه هم به کریم لک ‌زاده برای «فیلم من آبادان رفتم جنگ» اهدا شد.