کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر  در خصوص تعیین کارگروهی برای ادبیات و هنر در هیئت خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در صورتی که در زمینه تعیین کارگروه برای ادبیات و هنر در هیئت خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صداقت کافی و ضوابط محکمی وجود داشته باشد، می توان امید داشت که این طرح نتایج مثبتی داشته باشد. البته شورای خرید کتاب در بین ناشران و اهل قلم موجب برانگیخته شدن ابهام ها و پرسش های فراوانی بوده است و به طور معمول رابطه بازی ها و وجود یک سلسله مسائل پشت پرده بر اینکه حق به حق دار برسد، سایه انداخت.

وی افزود: اشخاص به روش های گوناگون توانستند تیراژهای بالای خود را در لیست خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دهند. بعضی از کتاب هایی که جنبه کیفی داشتند، در این زمینه دیده نشده است  و مورد بی مهری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای خرید کتاب قرار گرفته اند. امیدوارم با تدوین دستورالعمل و حاکم شدن ضوابطی برای خرید کتب اوضاع بهبود پیدا کند.

 

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به آنکه به توجه بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث خرید کتاب به ناشران خصوصی خوشبین نیستم، اظهار داشت: متاسفانه پدیده ناشران دولتی که نامبارک و بسیار لطمه زننده به صنعت نشر است سبب شده پدیدآورندگان کتاب نشاط فرهنگی که باید در آنها باشد را نداشته باشد و از طریق مختلف در حال تقویت شدن است. به دلیل ارتباط هایی که به صورت پنهان و آشکار میان ناشران دولتی و دستگاه دولتی وجود داشت همواره به شکل گوناگونی از این انتشاراتی ها حمایت شد.

 

شرفشاهی ادامه داد: بعید می دانم با توجه به سیستم رابطه سالاری که در بحث خرید کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، امیدی باشد تا به ناشران خصوصی در این باره توجه شود. امروزه چنین شعار داده می شود که به ناشران خصوصی توجه می کنند. در واقع ناشران کتاب ناراضی هستند اینگونه وعده ها برای فریفتن یا آرام کردن افکار عمومی است. آقایان دستگاه های دولتی با یک چای خوردن به نتایج محیرالعقولی می رسند همواره بسیاری از ضوابط را زیر پا گذاشته اند تا کار خودشان بچرخد و آمارشان را رنگین تر کنند. یک بخشی مانند اتحادیه ناشران بر بحث خرید کتاب و حمایت هایی که قرار است انجام شود، نظارت داشته باشد .

 

وی تصریح کرد: یک دوره ای سخن این بود که از ناشران دولتی نشر حمایت نشود.نه تنها این حمایت ها کاهش نیافت بلکه افزایش پیدا کرد. در نمایشگاه ها  شاهد هستیم به شکل ها و بهانه های مختلفی همواره از ناشران دولتی حمایت می شود و ناشران خصوصی نه تنها نادیده گرفته شدند بلکه حق آنها ضایع شد.