روابط عمومی فیلم سینمایی «رستاخیز» در بیانیه ای نسبت به سخنان اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی واکنش نشان داد.

در متن این بیانیه آمده است: «به نام خدا

پیرو صدور حکم شماره ۱۱۱۴ دادگاه دیوان عدالت اداری در مورد شکایت تهیه کننده فیلم رستاخیز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب آقای دکتر علی جنتی در تاریخ ۱۳/۰۶/۱۳۹۵ در حاشیه همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید در کتابخانه ملی سخنانی را در این خصوص خطاب به خبرنگاران در محورهای ذیل بیان کردند: "گاهی برای برخی فیلم ها چند اصلاحیه میخورد، این دلیلی بر این نیست که اعلام اصلاحیه روی فیلم به منزله توقیف و لغو مجوز آن است. بعد از اعلام اصلاحیه عوامل فیلمها درصدد برطرف کردن برآمده و سریعاً اقدام کردند، ما هم پس از انجام اصلاحیه، اجازه ادامه اکران داده ایم.

پاسخ) سازندگان فیلم رستاخیز هیچگاه ادعا نکرده اند که فیلم فوق توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقیف و مجوز آن باطل شده است. آنچه در نامه معاونت سازمان سینمایی به شماره ۶۹/۹۴/۱۵۴/م در تاریخ ۲۴/۰۴/۱۳۹۴ قید گردیده، تعلیق و توقف نمایش عمومی فیلم رستاخیز است که تا این تاریخ که شانزده ماه از آن سپری شده است اصلاحیه مورد ادعای وزیر محترم (تاباندن هاله نور بر سیمای مبارک حضرت ابوالفضل العباس(ع)) علی رغم مکاتبه انجام شده با سازمان سینمایی، تاکنون به صورت کتبی و رسمی به تهیه کننده فیلم فوق اعلام نشده است. در شرایطی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پایین کشیدن این اثر عاشورایی از پرده اکران، همه مجوزهای قانونی اعم از پروانه های ساخت و نمایش و مسئولیت های حقوقی ناشی از آن را نادیده گرفته، بدیهی است که اعلام اصلاحیه از طریق رسانه ها و بطور شفاهی عاری از وجاهت قانونی است و ایضاً می تواند به فراخور مصلحت از سوی مسئولان، نادیده انگاشته شود.

"تنها حوزه علمیه بیش از بیست و پنج ایراد به این فیلم (رستاخیز) گرفته بود که ما تا حدودی از آن گذشتیم"

پاسخ) ایرادهای پنچ گانه وزیر محترم از سوی برخی از علما و کارشناسان در خصوص فیلم رستاخیز نه از سوی سازندگان این فیلم و نه از سوی سازمان سینمایی نادیده انگاشته نشد. ایراد های فوق پس از موفقیت فیلم مزبور در سی و دومین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۲ و کسب ۹ سیمرغ بلورین از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی مطرح گردید. پس از شرفیابی ریاست سازمان سینمایی و سازندگان فیلم رستاخیز به محضر برخی مراجع عالیقدر عظام، اصلاحات مورد اشاره با حضور دو روحانی عالم و کارشناسان دانشگاهی در حوزه علوم دینی و تاریخی به نمایندگی از سوی یکی از مراجع محترم صورت گرفت و پس از تایید رییس سازمان سینمایی و معاونت نظارت و ارزشیابی به شورای پروانه نمایش (با عضویت رسمی یک روحانی عالم و کارشناس دینی) عرضه و پروانه نمایش آن با امضای کلیه اعضا در تاریخ ۲۴/۰۴/۱۳۹۳ صادر گردید.

"عوامل این فیلم از ابتدا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند که در مورد این فیلم نظریه تمام مراجع را کسب کرده اند در حالیکه بعداً مشخص شد این صحبت آنها صحت نداشت و تنها نظر چند نفر اخذ شده بود. "

پاسخ) ادعای وزیر محترم درخصوص کسب نظریه تمام مراجع عظام درباره این فیلم توسط سازندگان فیلم رستاخیز کاملاً نادرست و فاقد مستندات است. وزیر محترم پاسخ دهند که آیا کسب نظریه تمام مراجع عالیقدر در امور جاری و اجماع فقهی در آرای فوق امکان پذیر است؟ مگر صدور مجوز در اموری مانند تجارت، صنعت، خدمات و ... بر عهده دوایر و ساختارهای دولتی نیست؟ اگر کسب مجوز و تایید علما در حوزه های دین، تاریخ و دیگر علوم و هزاران حرفه متنوع اقتصادی و فرهنگی بر عهده فعالان در این امور باشد؛ پس فلسفه ی وجودی سازمان های دولتی و ایضاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چیست؟ سازندگان فیلم رستاخیز به قصد ترویج فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و با افتخار به پویایی فقه شیعه و احترام به جایگاه بلند مراجع عالیقدر، فیلم فوق را مطابق با فتاوای مرحوم حضرت آیت الله امام خمینی (ره)، حضرت آیت الله خامنه ای، حضرت آیت الله سیستانی، مرحوم حضرت آیت الله خویی (ره)، مرحوم حضرت آیت الله بهجت (ره) و ... ساخته اند؛ حال آنکه در کلام آقای وزیر آمده است: "ادعای سازندگان رستاخیز در کسب نظریه تمام مراجع صحت نداشت و تنها نظر چند نفر اخذ شد"، ارجاع وظایف دستگاه عریض و طویل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آحاد و فعالان در عرصه فرهنگ و هنر، آن هم در بخش خصوصی؛ نوعی فرافکنی و گریز از مسئولیت های حقوقی و قانونی است. بیشتر مراجع محترم و علما و برخی شخصیت های دینی و مذهبی تاکیدشان این بود که باید چهره مبارک حضرت ابوالفضل العباس (ع) پوشانده شود که ما هم چندین ماه پیش به عوامل این فیلم اعلام و راهکار هم ارائه دادیم که روی چهره مبارک آن حضرت نور بزنند ولی آنها نه تنها این کار را نکردند بلکه اقدام به شکایت کردند."

پاسخ) سازندگان فیلم رستاخیز از دو زاویه به وضعیتی که این فیلم بر اثر عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن دچار شده است می نگرند. اول: بررسی و رسیدگی کارشناسانه به خسارت های ناشی از تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایین کشیدن فیلم فوق از پرده اکران. دوم: بررسی و رسیدگی کارشناسانه به نحوه اکران مجدد فیلم مزبور و توجه به جوانب شرعی، فنی و هنری و افکار عمومی. لازم به توضیح است که مراجعه به دیوان عدالت اداری و تظلم خواهی از محکمه قضایی در موضوع "اول" صورت گرفته است. وزیر محترم پاسخ دهند که اگر راهکار خلاقانه ایشان مبنی بر "تاباندن هاله نور" با سرعتی که مدنظر ایشان بود، عملی می نمود، پس برگزاری دهها جلسه کارشناسی با حضور معاونان و کارشناسان آن وزارتخانه و مسئولان سازمان امور سینمایی با چه هدفی برگزار گردید؟ آیا جز این است که این توصیه شتابزده که از منظر غالب کارشناسان سینمایی و شخصیت های فرهنگی، تبعات زیادی خواهد داشت دامنگیر فیلم، سینمای ایران و مدیریت سینمای کشور خواهد بود؟

" ۵۷ درصد از بودجه این فیلم (رستاخیز) با مشارکت کسانی تامین شده که اصلاً دنبال برگشت پولشان نیستند. ۳۵ درصد آنها خیرین کویتی هستند که خودم یکی از کسانی بودم که بیشترین تلاش را کردم تا آنها را برای اسپانسر برای این فیلم دعوت کنم. ۲۲ درصد از هزینه این فیلم توسط خَیِری در داخل کشور تامین شده است، حالا تیم سازنده به دنبال چه چیزی از باقی این ۵۷ درصد هستند، به نظر می رسد بیشتر به دنبال مسائل مادی موضوع هستند تا معنوی. "

پاسخ) شرکای فیلم رستاخیز گرچه با هدف خدمت به فرهنگ اهل بیت علیه السلام به مجوزهای رسمی دولت جمهوری اسلامی و سینمای ایران اعتماد کرده اند لاکن عرضه این اثر عاشورایی در جهان و اکران آن در ایران که خاستگاه اصلی شیعیان است خواسته ی آنهاست. ادعای جناب آقای جنتی مبنی بر اینکه: «شرکای فیلم رستاخیز در خصوص این فیلم ادعای مالی ندارند» و صرفا حامی یا اسپانسر بودند کاملاً عاری از حقیقت است. اگر جناب آقای دکتر جنتی جز این می اندیشند با جلب نظر کتبی و رسمی شرکاء فیلم رستاخیز مبنی بر صرف نظر از سرمایه گذاری در فیلم فوق، حداقل بیش از نیمی از تعهدات حقوقی که بر عهده تهیه کننده فیلم مزبور است را مرتفع کنند. با توجه به برخی موارد متناقض و ایرادات اساسی در بیانات وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین ایراد اتهام به سازندگان فیلم رستاخیز، پاسخ های ذیل ضروری است. عجیب است که جناب آقای دکتر جنتی با سوابق طولانی در عرصه مدیریت سیاسی و اجرایی، خدمتگذاران در عرصه فرهنگ و هنر را با درشت گویی و افترا به کیسه دوختن به مادیات و دور شدن از معنویات می نوازند.

به جا بود جناب وزیر بجای اینگونه ادبیات پُر ابهام، در مورد حکم صادر شده از سوی شعبه اول دیوان عدالت اداری مبنی بر تخلف صورت گرفته در تعلیق فیلم سینمایی رستاخیز توضیح می دادند. سازندگان فیلم رستاخیز با توکل بر خداوند سبحان بر باور خود ایستادگی خواهند کرد و اعاده حق الناس را وظیفه خود می دانند. کشتی فرهنگ و هنر، بی چراغ هدایت به ساحل نجات نمی رسد.»