سریال‌های تلویزیونی طی یکی دو سال اخیر بیش از دیگر انواع برنامه‌ها، دستخوش مشکلات مالی تلویزیون شده‌اند؛ در این مدت نه تنها از تعداد این آثار کاسته شد بلکه در مواردی کیفیت سریال‌ها نیز تحت تاثیر قرار گرفت و مهم‌تر این که نظام برنامه‌ریزی و مدیریت سفارش موضوعات متنوع نیز با مشکل روبه‌رو شد.

طی این مدت تلویزیون چاره‌ای نداشت جز آن که آثارش را بسرعت تولید و عرضه کند و به همین دلیل در بهترین حالت صرفا می‌توانست از میان سوژه‌های رسیده دست به انتخاب بزند؛ بنابراین در فاصله زمانی کوتاه سریال‌هایی با تم‌های مشترک و موضوعات مشابه و به موازات یا در پی یکدیگر از شبکه‌ها به نمایش درآمدند.

اگرچه هنوز اتفاق قطعی و روشنی درباره شرایط مالی تلویزیون رخ نداده است اما به نظر می‌رسد، شرایط و وضعیت سریال‌های تلویزیونی بخصوص از بابت تنوع و تکثر رو به بهبود است. شواهد گواه آن است که بزودی رنگین‌کمانی از سریال‌های متنوع در تلویزیون شکل خواهد گرفت و بار دیگر مخاطب می‌تواند از میان سریال‌ها دست به انتخاب بزند و موضوعات مورد علاقه‌اش را دنبال کند.

از سریال‌های «پریا» و «چرخ فلک» که موضوعاتی متنوع دارند و در قالب و ساختاری متفاوت از هم روایت می‌شوند، بگذریم و نگاهی داشته باشیم به آثار در دست تولید که هم به لحاظ تعداد و هم تنوع موضوعی قابل توجه هستند.

از جمله سریال‌هایی که در مرحله تصویربرداری هستند، می‌توان به «پرستاران»، «نفس»، «ملکا»، «آرام می‌گیریم»، «سرزمین کهن»، «گشت ویژه»، «دیوار شیشه‌ای»، «لیسانسه‌ها»، «بازگشت» و «یکتا» اشاره کرد.

سریال پرستاران به کارگردانی علیرضا افخمی همان طور که از نامش پیداست، تلخ و شیرین زندگی پرستاران را نمایش می‌دهد و داستان‌هایی را در فضای یک اورژانس روایت می‌کند که تاکنون در تلویزیون سابقه نداشته است. سریال «نفس» به کارگردانی جلیل سامان، داستانی را در بستر مبارزات انقلاب اسلامی ایران به نمایش خواهد گذاشت. «آرام می‌گیریم» روایت متفاوتی از بزهکاری و مناسبات انسانی و عاطفی افراد خانواده را به نمایش می‌گذارد. «سرزمین کهن» که چند قسمت از آن قبلا به نمایش درآمده، داستانی را در بستر تاریخ از دهه 20 تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نمایش می‌دهد.

«گشت ویژه» همان طور که از نامش پیداست یک سریال پلیسی است، «لیسانسه‌ها» یک طنز تلویزیونی است،«دیوار شیشه‌ای» قصه‌هایی شبیه به آنچه را در برنامه «ماه عسل» روایت می‌شود در ساختار اپیزودیک روایت می‌کند که همین تفاوت ساختار می‌تواند به تنوع و تازگی سریال‌های تلویزیونی کمک کند و سریال‌های «بازگشت» و «یکتا» ملودرام‌های خانوادگی هستند که نمایش آنها در میان سایر سریال‌ها و در یک بازه زمانی می‌تواند پاسخگوی میل مخاطبان به ملودرام‌های خانوادگی باشد.

با گذشت زمان و رونق گرفتن تولید سریال‌های تلویزیونی، امکان برنامه‌ریزی و چینش مناسب‌تر سریال‌ها فراهم و این روند در آینده بهتر و بهتر خواهد شد. تمام این پیش‌بینی‌ها زمانی به نتیجه مطلوب خواهد رسید که مسائل مالی کمرنگ شود اما نباید فراموش کرد که رونق سریال‌های تلویزیونی، در جذب آگهی و بهبود شرایط مالی تلویزیون بی‌تاثیر نخواهد بود؛ به عبارتی سریال‌ها و در نگاه کلی‌تر برنامه‌های خوب و متنوع علاوه بر مخاطب بیشتر در جذب سرمایه‌ها و درآمدهای بیشتر تاثیر خواهد داشت و درآمد و سرمایه بیشتر در شکل‌گیری آثار بهتر و باکیفیت‌تر.