حسین فتاحی نویسنده؛ گفت: کودکان و نوجوانان نیز مانند سایر افراد جامعه به مضامین متفاوت در کتاب‌ها نیاز دارند و علاوه بر کتاب‌هایی که در آن ها به موضوعات شاد، سرگرم‌کننده و علمی  پرداخته می‌شود، باید کتاب‌هایی هم باشند که به صورت کاملا جذاب به مضامین اخلاقی چون خدا، نماز و... بپردازند. البته نباید فراموش کرد که برای اثرگذاری هرچه بیشتر این مفاهیم باید آن‌ها را در یک قالب مناسب عرضه کرد؛ زیرا اگر قالب ارائه شده مناسب نباشد نه تنها تاثیرگذار نبوده، بلکه کودک را نیز از این مضامین دور خواهد کرد. در این میان قصه‌ها و داستان‌ها می‌توانند به صورت غیر مستقیم به این مفاهیم بپردازند. مثلا وقتی که قهرمان قصه‌ای راستگو، فداکار و با گذشت است، بدون شک روی کودک و نوجوان تاثیر مثبت خواهد داشت. اما در بعضی مفاهیم خاص‌تر مثل آشنایی با شخصیت‌ها و روزهای دینی حتما باید آموزه‌هایی در یک قالب مناسب ارائه شود تا تاثیرگذار باشد.

وی در رابطه با وضعیت امروز ادبیات کودک و نوجوان تصریح کرد: از نظر توانمندی، قدرت و تکنیک نوشتن در وضعیت خوبی هستیم. در واقع با وجود آنکه آثار ارائه شده در سطح جهانی نیستند اما به نسبت سابق در جایگاه خوبی قرار داریم. از نظر تصویر و صفحه آرایی هم از آنجا که تصویرگری کودکان مکمل نگارش متن است، وضعیتمان قابل قبول است. اما مهمترین مشکلی که در صنعت کتاب و از جمله ادبیات کودک و نوجوان وجود دارد، مسئله ویترین کتاب است. یعنی با وجود اینکه بازار تالیف خوب است اما کتاب‌ها آن طور که باید به مخاطب عرضه نمی‌شوند و تنها دلیل آن را می‌توان توزیع نامناسب کتاب دانست.

این نویسنده درباره رواج بازی‌های کامپیوتری و رقابت آن با کتابخوانی کودکان و نوجوانان افزود: همه عوامل سازنده کتاب باید طوری عمل کنند که در این رقابت کتاب پیروز میدان باشد. یعنی جذابیت کتاب‌ها زیاد شود و نکته دیگر اینکه همانند بازی های کامپیوتری، امکان دسترسی ساده به آن ها وجود داشته باشد. 

فتاحی در پایان خاطرنشان کرد: مطالعه کتاب در دوران شکل‌گیری شخصیت کودک، نقش بسزایی در نحوه تعامل او با مسائل دوران بزرگسالی دارد. خوانش قصه ها و افسانه هایی که نیاز به تخیل، تیزهوشی و صبر و مقاومت دارند، این آموزش را به کودک می‌دهند که حتی با وجود شخصیت های منفی چون غول و جن، می‌توان با به کارگیری شگردها و ترفندهایی پیروز و قهرمان قصه شد. حتی می توان گفت بسیاری از اختراعات با این نوع تخیل ها صورت گرفته که البته نحوه تربیت کودکان و اینکه چه نوع کتابی را مورد مطالعه قرار دهند هم در این زمینه نقش خواهد داشت.